فرارو- سرمنشا موج نو سینمای فرانسه به منتقدان مجله ای به نام کایه دو سینما می رسد. این نشریه در سال 1951 به دست آندره بازن و تعدادی دیگر از منتقدین فرانسوی مانند فرانسوا تروفو و ژان لوک گدار که از فیلم سازان اصلی موج نو سینمای فرانسه هستند، تاسیس شد. علاوه بر این از فریدون راهنما، نویسنده و سیاستمدار ایرانی هم به عنوان یکی از بنیان گذاران این جنبش یاد می شود. به گزارش فرارو، مجله کایه دو سینما همچنان به عنوان یکی از معتبرترین مجله های سینمایی فرانسه شناخته می شود. در زمان تاسیس این مجله، تعدادی از فیلم سازان و منتقدان جوان سینمای فرانسه، گرد هم آمدند و نظراتشان در مورد سینما را منتشر کردند. علاوه بر این، فیلم سازانی مانند فرانسوا تروفو و ژان لوک گدار و چند تن دیگر، دست به تولید آثاری زدند که با بینش کایه دو سینما در مورد سینما همخوان بود. از مهم ترین نظرات فیلم سازان موج نو فرانسه، می توان به نظریه مولف اشاره کرد. طبق این نظریه، کارگردان به تنهایی مولف یک اثر سینمایی حساب می شود و برای داشتن این هویت، نیازی به حضور فیلم نامه نویس و... نیست. با توجه به این مسئله، فیلم سازان موج نو فرانسه بیشتر از پیش از فیلم نامه های دارای داستان فاصله گرفتند و تنها به شرح اتفاقات و برش هایی از زندگی پرداختند. علاوه بر این این فیلم سازان از تدوین معمول سینما نیز رو برگرداندند و رو به شیوه جدیدی از تدوین یا تکیه بر جامپ کات های سریع و غیرروایی آوردند. فیلم ازنفس افتاده از ژان لوک گدار ازنفس افتاده، معروف ترین و مهم ترین فیلم ژان لوک گدار است. این فیلم یکی از تثبیت کنندگان اصلی سینمای موج نو فرانسه به حساب می آید. این گفته گدار که من فیلم نمی سازم، مقاله می نویسم می تواند تا حد زیادی سبک فیلم سازی او را توضیح بدهد. داستان فیلم در مورد یک جوان فرانسوی به نام میشل است. میشل پس از سرقت یک ماشین و کشتن پلیس، تحت تعقیب قرار می گیرد. او نزد نامزد آمریکایی اش، پاتریشیا، می رود و در تلاش است هم رابطه اش را با او از سر بگیرد و هم پولی برای فرار به ایتالیا پیدا کند. فیلم چهارصد ضربه از فرانسوا تروفو چهارصد ضربه، یکی دیگر از مهم ترین آثار جنبش موج نو سینمای فرانسه است. تروفو با این فیلم، موج نو را گسترش داد. آنتوان، پسر 14 ساله ای است که در خانه و مدرسه با مشکلات زیادی روبه روست. برای فرار از تنبیه، همراه دوستش رنه مدرسه را ترک می کند و در خیابان های پاریس پرسه می زند. او به طور اتفاقی مادرش را در کنار معشوقش می بیند و تصمیم می گیرد دیگر نزد او بازنگردد. روز بعد به معلمش می گوید مادرش مرده، اما دروغش آشکار می شود. پس از آشتی موقت با مادر، برای جبران خطاهایش در انشا پایان کتابی از بالزاک را رونویسی می کند، ولی این کار باعث اخراجش از مدرسه می شود. آنتوان دوباره از خانه می گریزد و سرانجام به مرکز اصلاح نوجوانان فرستاده می شود، اما از آنجا نیز می گریزد. فیلم با تصویری از او که به سوی دریا می دود به پایان می رسد. فیلم چترهای شربورگ از ژاک دمی از دیگر آثار مهم سینمای موج نو فرانسه باید به فیلم چترهای شربورگ اشاره کرد؛ همچنین کارگردان این اثر، ژاک دمی را نیز باید از تاثیرگذارترین کارگردانان تاریخ سینما و موج نو فرانسه دانست. فیلم چترهای شربورگ در سه بخش روایت می شود: جدایی، غیاب و بازگشت. در بخش نخست، داستان بر رابطه ی عاشقانه ی ژنو یِو و گای و اوج دلبستگی آن ها متمرکز است. بخش دوم به زندگی و دگرگونی های ژنو یِو در دوران دوری از گای می پردازد. سرانجام، در بخش پایانی، گای را می بینیم که می کوشد پس از جدایی از ژنو یِو مسیر تازه ای برای زندگی خود بسازد. فیلم کلکسیونر از اریک رومر کلکسیونر سومین فیلم از مجموعه شش حکایت اخلاقی از رومر به حساب می رود. رومر این فیلم را در سال 1967 ساخت. این فیلم نیز در گسترش موج نو فرانسه تاثیر بسزایی داشت. این فیلم داستان مردی به نام آدریان است که پس از اختلاف با نامزدش به ویلای دوست ثروتمندش می رود و در آنجا با زنی جالب آشنا می شود که افکار متفاوتی دارد و... فیلم پسرعموها از کلود شابرول شابرول نیز از دیگر فیلمسازان مهم موج نو به شمار می رود و معروف ترین فیلم او نیز فیلم پسرعموها است. این فیلم روایتگر داستان دو پسرعمو است که یکی بااستعداد و دیگری خوش گذران است، و زندگی شان پس از علاقه مندی مشترک به دختری به نام کلود پیش از آنکه با هم روبرو شوند، به هم گره می خورد. |