صفحه اصلی     اقتصادی     اجتماعی     سیاسی     ورزشی     بین الملل     RSS     تماس با ما  
شنبه، 6 دی 1404 - 17:42   
 آخرین خبرها
  محکومیت نقض آشکار حاکمیت و تمامیت سرزمینی کشور سومالی توسط رژیم صهیونیستی
  هایپرسونیک‌های اتمی روسیه به سمت اروپا نشانه می‌روند
  قیمت دقیق هر لیتر بنزین سوپر چند؟
  خروجی جلسه ترامپ و نتانیاهو درمورد ایران چه خواهد بود؟
  بزرگ‌ترین ماهواره تجاری جهان پرتاب شد
 
- اندازه متن: + -  کد خبر: 61969صفحه نخست » آخرین اخبار    شنبه، 6 دی 1404 - 15:55

چرا رنجِ آدم‌های معروف را دوست داریم؟


«مدام از شوهرم کتک می‌خوردم»، «پدرم به خاطر اعتیاد به همه چیز شک می‌کرد» و جملاتی از این دست را پیش‌تر عموما در مستندهای اجتماعی می‌شنیدیم؛

چند وقت است در یوتیوب، یک قالب از گفت وگو مدام تکرار می شود؛ یک صندلی، یک میز ساده، یک نور ملایم و چهره ای شناخته شده که روبه روی مجری نشسته و شروع می کند از چیزهایی گفتن که تا همین چند سال پیش یا گفته نمی شد یا فقط در حد شایعه یا حدس و گمان پیرامون چهره شناخته شده می چرخید. حالا اما در میزانسن یادشده، بازیگر، خواننده، ورزشکار یا چهره رسانه ای از شکست های خود می گوید، از افسردگی، از کودک همسری، از فقر، از اعتیاد، از تنهایی، از ضربه هایی که خورده و سال ها پنهان بوده است.

به گزارش ایسنا، روایت هایی بعضا طولانی که معمولا بخش های تلخ ترشان دست به دست می شود؛ همان بخش هایی که صدای فرد می لرزد، چشم هایش خیس می شود یا با خشم و اندوه جمله ای مهم می گوید و همین تکه ها چند روزی فضای اینستاگرام را تسخیر می کند؛ به شکلی که حتی اگر مخاطب آن برنامه هم نباشید، بالاخره در جریان قصه زندگیِ مهمان برنامه قرار می گیرید. این ویدیوها بریده می شوند، توسط صفحه های اینستاگرامی دوباره تدوین می شوند، رویشان زیرنویس می آید و در اکسپلور می چرخند. مخاطب شاید برنامه کامل را ندیده باشد، اما آن چند ثانیه را می بیند، ذخیره می کند یا برای کسی می فرستد.

از ماه عسل آدم های عادی تا رنج سلبریتی ها

تا چند سال قبل، مسیر روایت رنج در رسانه شکل دیگری داشت. در برنامه هایی مثل ماه عسل که می توان گفت اولین نمونه از چنین تولیداتی بود، این غالبا مردم عادی بودند که روبه روی دوربین می نشستند و از تجربه های سخت زندگی شان می گفتند؛ از ترک اعتیاد و زیستن با بیماری های سختی مانند ایدز تا نجات معجزه آسا از موقعیت هایی که مرز مرگ و زندگی را به هم نزدیک کرده بود. مخاطب، این روایت ها را از جنس خودش می دید؛ آدم هایی بی نام ونشان که رنجشان شنیده می شد بی آن که قرار باشد بعدا به ویترین شهرت راه پیدا کنند.

امروز اما راویِ روایت ها عوض شده اند. حالا این چهره های شناخته شده ای مانند بهناز جعفری، هستی مهدوی فر، مجتبی شکوری و... و اخیرا بازیگری به نام ساغر عزیزی هستند که یا مقابل دوربین برنامه های گفت وگومحور می نشینند یا پشت میکروفن پادکست ها از تلخی های زندگی شان می گویند. آن قدر بی پرده و جزیی حرف می زنند که مخاطب به این نتیجه می رسد زندگی برای آن ها هم مسیر همواری نداشته است. قهرمانانی که سال ها در قاب سینما، تلویزیون یا زمین مسابقه دیده می شدند، حالا تصویر دیگری از خود نشان می دهند که نمادی از خوشبختی نیست و این بار به عنوان آدم هایی که زمین خورده ، دوام آورده و دوباره ایستاده اند، ظاهر می شوند.

رنج دیگر شخصی نیست

این روند نشانه تغییری عمیق تر در نگاه جامعه به رنج و موفقیت است. اگر دیروز شنیدن رنج فرد ناشناس سبب همدلی می شد، امروز شنیدن رنج فرد مشهور فاصله ها را کم می کند. مخاطب در کنار همدلی، احساس می کند فاصله ای که تا دیروز میان خودش و چهره های مشهور می دید، کمتر شده است. همین احساس نزدیکی، به استقبال از روایت هایی دامن می زند که نشان می دهد بالا و پایین های زندگی، حتی در پشت صحنه شهرت هم جریان دارد.

در این میان تغییر جایگاه رنج در فضای عمومی نکته مهمی است. رنج دیگر فقط تجربه ای شخصی نیست که در خلوت زندگی اتفاق بیفتد. رنج به محتوایی تبدیل می شود که واکنش می گیرد و وایرال می شود. در این چرخه، دردِ شخص وارد منطق تولید محتوا می شود؛ منطقی که بر اساس توجه، کلیک و الگوریتم کار می کند. هرچه روایت تلخ تر، شوک آورتر و عاطفی تر باشد، شانس دیده شدنش بیشتر است. وقتی یک بازیگر از سال های سخت زندگی اش می گوید، آن بخش هایی وایرال می شود که با احساسات جمعی هم راستاست، جمله هایی که امید بدهد یا شوک وارد کند. در این روند بخش های مقدماتی یا جاهایی که نیاز به زمینه چینی دارند، معمولاً حذف می شوند و نتیجه می شود روایتی فشرده و احساسی.

بر مدار توجه با روایت رنج

از این جا، نقش پلتفرم ها پررنگ می شود. اینستاگرام و یوتیوب فقط بستر پخش محتوا نیستند. آن ها با الگوریتم هایشان تعیین می کنند چه چیزی دیده شود و چه چیزی در حاشیه بماند. در این فضا، محتوای آرام، توضیحی و بدون اوج احساسی معمولاً بازنده است. در مقابل، اشک، اعتراف و شکست، شانس بیشتری دارند. به همین دلیل است که بسیاری از برنامه ها، آگاهانه یا ناآگاهانه، به سمت روایت های رنج محور می روند.

برخی برنامه سازان برنامه را به گونه ای تدوین می کنند که هم شانس دیده شدن خودشان افزایش یابد و هم امکان بازگشت چهره های کمتر دیده شده یا فراموش شده به ذهن مخاطب فراهم شود. این روند باعث می شود روایت ها نه تنها تجربه شخصی مهمان ها را منتقل کنند، بلکه همزمان در مدار توجه قرار بگیرند. نتیجه این کار سبب می شود مخاطب با بخشی از زندگی فرد روبه رو شود که ملموس و واقعی است، اما همزمان محتوایی شکل گرفته که هدفش دیده شدن و تعامل بیشتر است. همین نکته نشان می دهد فضای رسانه ای امروز تا چه حد پیچیده شده و چگونه روایت شخصی و منطق اقتصاد توجه گاهی با هم پیوند می خورند.

در این فضا، تصویر سلبریتی هم آرام آرام عوض شده است. دیگر قرار نیست با آدمی روبه رو باشیم که همیشه برنده است و شکست در زندگی اش جایی ندارد. چهره ای که امروز مقابل دوربین می نشیند، بیشتر شبیه آدمی است که زمین خورده، دوام آورده و حالا درباره همان زمین خوردن حرف می زند. همین روایت ها فاصله ای را کم می کند که سال ها میان مردم و چهره های مشهور وجود داشت. مخاطب احساس می کند با تجربه ای آشنا طرف است. در چنین وضعیتی، این چهره ها بیش از آنکه الگوی موفقیت باشند، به نشانه ای از دوام آوردن تبدیل می شوند.

آسیبِ پرداخت ناتمام به رنج

به نظر می رسد در این فضا، معیارهای جذابیت هم تا حدی جابه جا شده است. موفقیتِ بی حاشیه و بدون شکست، دیگر آن کشش سابق را ندارد و جای خود را به روایت هایی داده که از عبور از سختی ها می گویند. در شرایطی که فشارهای اقتصادی، اجتماعی و روانی پررنگ شده، مخاطب کمتر به دنبال قهرمانِ دست نیافتنی است و بیشتر به روایت کسی توجه می کند که از پس روزهای دشوار گذشته برآمده است.

با این حال، تکرار مداوم روایت های تلخ، اثر دیگری هم به جا می گذارد. وقتی مخاطب هر روز با بخش هایی از روایت افسردگی، فروپاشی یا شکست روبه رو می شود، واکنشش به این تجربه ها کمرنگ تر می شود. درد به تدریج عادی جلوه می کند. این عادی شدن، از یک طرف صحبت کردن درباره مشکلات را راحت تر کرده و از طرف دیگر، رنج را به تصویری همیشگی از زندگی تبدیل می کند. در چنین فضایی کمتر به این پرداخته می شود که بعد از رخ دادنِ رنج چه اتفاقی افتاده یا مسیر خروج از بحران دقیقا چگونه بوده است. مخاطب با بخشی از یک تجربه شخصی تنها می ماند که حتی ممکن است بنابر صلاح و مصلحت هایی بخش هایی از آن بازگو نشده باشد یا به درستی به آن پرداخته نشده باشد؛ تجربه ای که قرار نیست به تصویر بزرگ تری وصل شود. به این ترتیب، روایت رنج بیش از آنکه تحلیل شود بیشتر شنیده می شود و این امر در بلندمدت سبب می شود که روایت ها در چرخه تکرار و مصرف الگوریتم های اینستاگرامی و یوتیوبی باقی بمانند یا نهایتا چند خطی به صفحه ویکی پدیای فرد مشهور اضافه کنند.

حریم خصوصی چه می شود؟

مسئله دیگر، جابه جایی مرز حریم خصوصی است. چیزهایی که تا دیروز خصوصی محسوب می شدند، امروز جلو دوربین گفته می شوند؛ جزییات روابط، بحران های خانوادگی، بیماری های روانی، اعتیاد اعضای خانواده و… همه به شکل عیان بیان می شوند. این تغییر، پیامدهای فرهنگی هم دارد. وقتی جزییات زندگی شخصی، شکست ها و بحران ها به طور علنی گفته می شوند، مرز بین فضای خصوصی و عمومی به تدریج محو می شود. مخاطب با زندگی چهره ها آشنا می شود و احساس نزدیکی بیشتری پیدا می کند، اما همزمان این دسترسی دائمی، انتظاری ایجاد می کند که دیگر حریم خصوصی کمتر ارزشمند است. جامعه کم کم به جایی می رسد که شنیدن رنج و مشکلات دیگران فقط باعث همدلی نمی شود بلکه بخشی از مصرف محتوای روزمره شده است.

از زاویه دیگر، باید به مخاطب هم نگاه کرد. مخاطب این ویدیوها منفعل نیست. او انتخاب می کند ببیند، رد کند، ذخیره کند یا پخش کند. وایرال شدن این تکه ها نشان می دهد جامعه به این نوع محتوا واکنش دارد. اما این واکنش لزوماً به معنای نیاز به آگاهی از زندگی سلبریتی نیست. گاهی فقط نیاز به مقایسه است؛ این که ببینی دیگری هم رنج کشیده و هنوز ایستاده است. مقایسه ای که گاهی تسکین دهنده و گاهی ناامیدکننده است.

یک پایان خوش به سبک فیلم های هندی!

این موج استقبال از چنین محتواهایی را می توان نشانه جامعه ای دانست که از تصویرهای بی نقص و دست نیافتنی و احساس فاصله میان خودش و آدم های معروف خسته شده است و به دنبال داستان هایی می گردد که به یک زندگی معمولی شبیه باشد. اما اگر این داستان ها فقط در قالب صحبت های بریده بریده شنیده شوند، خطر سطحی شدن رنج را جدی می کند و گویی فرد رنج کشیده از جایی به بعد درست مثل فیلم های هندی یا انیمیشن های والت دیزنی، پس از گذر از مشقت های فراوان به یکباره خوشبختی را بغل می کند و با یک پایانِ خوب همه چیز تمام می شود؛ چون او الان یک بازیگر، خواننده یا ورزشکار مطرح شده است که همه او را می شناسند. در نهایت مسئله این نیست که این برنامه ها ساخته شوند یا نشوند؛ مسئله این است که چگونه دیده و تحلیل شوند. اگر روایت ها در همان سطح احساسی بمانند، فقط مصرف می شوند ولی اگر به زمینه ها، ساختارها و پیامدها وصل شوند، می توانند به فهم جمعی از رنج کمک کنند.

   
  

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
عنوان:
نظر
  قبل از ارسال نظر آنرا ویرایش کرده و قواعد نگارش را در آن رعایت کنید.
لطفاً در مطالب خود اخلاق اسلامی و قوانین کشور را مد نظر داشته باشید.
نمایش نظرات کاربران در خبرها به معنای تایید آنها توسط سایت نیست.

  کد امنیتی:
 
محکومیت نقض آشکار حاکمیت و تمامیت سرزمینی کشور سومالی توسط رژیم صهیونیستی
  محکومیت نقض آشکار حاکمیت و تمامیت سرزمینی کشور سومالی توسط رژیم صهیونیستی
سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر موضع اصولی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر ضرورت حفظ حاکمیت ملی، یکپارچگی و تمامیت سرزمینی جمهوری فدرال سومالی،
خروجی جلسه ترامپ و نتانیاهو درمورد ایران چه خواهد بود؟
  خروجی جلسه ترامپ و نتانیاهو درمورد ایران چه خواهد بود؟
«این میل به درگیری دائمی آمریکا و جنگ‌های پی‌درپی علیه ایران برای درهم شکستن دولت ایران، بازتاب هدف اسراییل برای سلطه بی‌رقیب، هژمونی بی‌چالش و توسعه‌طلبی است.
اعتراض عربستان به مسلحین یمنی در امارات
  اعتراض عربستان به مسلحین یمنی در امارات
وزیر عربستانی با انتقاد شدید از اقدامات شورای انتقالی جنوب (تحت حمایت امارات) در تصرف دو استان یمن، آن را عاملی برای «شکاف در صفوف ملی» و «هدر رفتن فداکاری‌های صورت گرفته» دانست و تصریح کرد که این حوادث به خود قضیه عادلانه جنوب نیز لطمه زده و استان‌های ...
بارش 1.5 متر برف در استان کونئو ایتالیا
  بارش 1.5 متر برف در استان کونئو ایتالیا
در استان کونئو ایتالیا، بارش برف از یک‌ونیم متر فراتر رفته است.
ربات آینده الی جی کارهای خانه را انجام می دهد!
  ربات آینده الی جی کارهای خانه را انجام می دهد!
ال‌جی در CES 2026 ربات خانگی CLOiD را معرفی می‌کند؛ رباتی با دو دست منعطف، پنج انگشت قابل کنترل و هوش مصنوعی قادر به تعامل همدلانه با کاربران.
قیمت جدید تخم‌مرغ اعلام شد/ دی 1404
  قیمت جدید تخم‌مرغ اعلام شد/ دی 1404
به گزارش دبیر فدراسیون طیور اعلام کرد با وجود کاهش تولید 5 درصدی، عرضه کافی است و قیمت‌های اعلام‌شده واقعی هستند. سید فرزاد طلاکش دبیر فدراسیون طیور گفت:
مدارس و دانشگاه‌های این شهرها و استان‌ها یکشنبه 7 دی ماه 1404 تعطیل شد
  مدارس و دانشگاه‌های این شهرها و استان‌ها یکشنبه 7 دی ماه 1404 تعطیل شد
به گزارش استانداری‌ها و فرمانداری‌های شهرها و استان‌های مختلف فردا یکشنبه را تعطیل اعلام کردند. استانداری‌ها و فرمانداری‌های شهرها و استان‌های مختلف فردا یکشنبه 7 دی ماه 1404 را تعطیل اعلام کردند.
نقد فصل اول سریال Pluribus؛ مرثیه‌ای برای فردیت
  نقد فصل اول سریال Pluribus؛ مرثیه‌ای برای فردیت
باید اعتراف کنیم که وینس گلیگان، استاد بلامنازع «جزییات» است. او کسی است که توانست سقوط یک معلم شیمی را به یک تراژدی یونانی معاصر تبدیل کند و حالا در سریال Pluribus،
کولر جدید شیائومی Mijia Pro با هوش مصنوعی رونمایی شد
  کولر جدید شیائومی Mijia Pro با هوش مصنوعی رونمایی شد
شیائومی از نخستین کولر گازی مرکزی خود با نام Mijia Central Air Conditioner Pro Dual Air Wheel رونمایی کرد؛ سیستمی هوشمند با جریان هوای فوق‌العاده، مصرف انرژی بهینه و قابلیت پوشش خانه‌های بزرگ تا 190 مترمربع.
جزییات تعطیلی فردا یکشنبه 7 دی
  جزییات تعطیلی فردا یکشنبه 7 دی
به علت افزایش غلظت آلاینده‌ها و آلودگی هوای کلانشهرها ادارات برخی از استان‌های ایران دورکار و مجازی شدند.
به نقطه‌ای که نباید می‌رسیدیم، رسیدیم/ فرصت خوبی بود تا سر عقل بیایید
  به نقطه‌ای که نباید می‌رسیدیم، رسیدیم/ فرصت خوبی بود تا سر عقل بیایید
همان‌قدر که پیش‌آمدن یک فرصت دیگر امری محال به‌نظر نمی‌رسد، انتظار اینکه آن‌هایی که تا امروز سر عقل نیامده‌اند، سر عقل بیایند هم امری محال به‌نظر می‌رسد.
پیشنهاد دولت برای افزایش 20 درصدی حقوق باید اصلاح شود
  پیشنهاد دولت برای افزایش 20 درصدی حقوق باید اصلاح شود
ایجاد کسری بودجه و پولی کردن آن جهت افزایش درصد رشد حقوق و دستمزد در بودجه 1405، با هزینه تورمی مواجه خواهد بود.
  پربیننده ترین اخبار       
  یک برزیلی، ایگور و شهریار؛ 3 گزینه نقل‌وانتقالاتی پرسپولیس برای خط حمله
  حاملگی خانم سخنگو خبرساز شد
  بهنوش بختیاری در کنار خانواده جمشید هاشم‌پور
  چرا علم‌الهدی براساس یک کتاب اسراییلی فرضیه ترور رییسی را مطرح کرد؟
  مورد جذاب پرسپولیس؛ این 2 بازیکن را دریابید
  قیمت محصولات سایپا امروز شنبه 6 دی 1404/ قیمت جدید کوییک در بازار
  اظهارات ریکاردو سا پینتو قبل از بازی استقلال مقابل گل‌گهر
  شاید شوکه شوید/ باید به سراغ رایگان‌کردن حمل‌ونقل عمومی رفت
  «اشرف پهلوی» در روزهای آخر زندگی و در 96 سالگی؛ سال 94
  دو قطبی جدید در خاورمیانه/ چرا عربستان و امارات وارد نبردهای نیابتی شدند؟
  شیائومی 17 اولترا با دوربین 200 مگاپیکسلی و اسنپدراگون 8 الیت معرفی شد
  قیمت روز خودرو | جدول جدید امروز
  هشدار! ورود سامانه بارشی جدید به کشور/ برف و کولاک در راه 20 استان
  زلنسکی به دیدار ترامپ می‌رود
  ایران باید به چین و روسیه تفهیم کند که هیچ دوستی‌ای دائمی نیست
  واکنش روزنامه اصولگرا به انتشار گفتگوی خصوصی پوتین و بوش/ ناگزیر باید با دیگر قدرت‌ها همکاری کنیم
  جزییات تعطیلی فردا یکشنبه 7 دی
  درگیری خیابانی دو قبیله در پاپوا گینه‌نو با تیر و کمان
  در برابر طالبان کوتاه آمدید و ترورهای آنها در مشهد و تهران را نادیده گرفتید
  «گوگوش و مسعود کیمیایی» در کنار یک جت شخصی؛ سال 80
© شبکه خبری سرنویس 1404

All rights reserved