| فرارو- حداقل هزینه تعمیر واشر سرسیلندر خودرو در سال 1404 برای صاحب انواع پژو 4.5 میلیون تومان خواهد بود و در برخی مواقع از 7 میلیون تومان هم فراتر می رود. به گزارش فرارو؛ موتور XU7 و TU5 که زیر کاپوت اغلب محصولات ایران خودرو کاربرد دارند، بیشتر مستعد سوختن واشر سرسیلندر هستند. خودروهایی مانند پژو پارس و سمند. طراحی قدیمی این موتورها به دلیل تنش های حرارتی بالاتر، بیش از سایر پیشرانه ها دچار مشکل واشر سرسیلندر می شوند. حالا با فرض بر اینکه از موتور خودرو به خوبی نگهداری نشده و نیاز به تعویض قطعات دارید، هزینه هایی که واشر زدن پژو در سال 1404 روی دست صاحب خودرو می گذارد، محاسبه شده است. هزینه های اصلی واشر زدن پژو در سال 1404 هزینه قطعات اصلی برای تعویض واشر سرسیلندر پژو در سال 1404 با توجه به میزان خرابی و نوع قطعه متغیر است. قیمت واشر سرسیلندر اورجینال بین 430 تا 500 هزار تومان قرار دارد. برای خرید ضدیخ استاندارد پنج لیتری هم بسته به کیفیت به 250 تا 350 هزار تومان نیاز دارید. روغن موتور هم حدود 400 تا 550 هزار تومان هزینه دارد. همچنین فیلتر روغن بین 80 تا 120 هزار تومان و فیلتر هوای موتور هم 70 تا 100 هزار تومان است.  علاوه بر هزینه قطعات، اجرت تعمیرکار هم در برآورد هزینه ها دخیل است. اجرت تعمیر کامل سرسیلندر موتورهای XU7 و TU5 در سال 1404 می تواند حول وحوش سه میلیون باشد که البته با توجه شهر و تعمیرگاه می تواند بیشتر یا کمتر شود. بنابراین هزینه اصلی تعمیر واشر سرسیلندر برای انواع پژو حدود 4.5 تا 5.5 میلیون تومان آب می خورد. هزینه های پنهان واشر زدن پژو در سال 1404 بخش دیگری از هزینه ها پس از باز شدن موتور خودرو پیش روی صاحب آن قرار می گیرد. هزینه هایی که تنها پس از بازبینی سیستم خنک کاری و مجموعه تایمینگ مشخص خواهند شد. طبق بررسی های فرارو از بازار لوازم یدکی در سال 1404 قیمت ترموستات 89 درجه مناسب موتورهای TU5 و XU7 در بازه ای حدود 280 تا 430 هزار تومان قرار می گیرد. شلنگ پایین رادیاتور با کیفیت استاندارد هم بین 500 تا 600 هزار تومان هزینه دارد. اگر خودرو با مشکل گردش مایع خنک کننده و کنترل دمای موتور مواجه باشد، نیاز به واتر پمپ یا پمپ آب دارید که هزینه ای حدود 600 تا 850 هزار تومان به صاحب خودرو تحمیل می کند. در مواردی هم که تسمه تایم دچار فرسودگی شده یا وضعیت مناسبی نداشته باشد، با رقم 350 تا 500 هزار تومان مواجه خواهید شد. علاوه بر این، تعویض یک دست شمع جدید شامل چهار عدد شمع هم 300 تا 450 هزار تومان هزینه در پی دارد. پس اگر تمام این قطعات حین تعمیر نیاز به تعویض داشته باشند، حدود 2 تا 3 میلیون تومان به هزینه نهایی تعمیر اضافه خواهد شد و هزینه کل تعمیر واشر سرسیلندر را به 8 میلیون تومان می رساند. دلایل واشر زدن پژو در زمستان و روش های پیشگیری احتمال ترک خوردن بلوک سیلندر یا سرسیلندر در فضل سرما به دلیل اختلاف دمای شدید بخش های گرم موتور و هوای محیط بیشتر می شود. همچنین، غلظت ضدیخ قدیمی یا استفاده از آب خالی هم باعث یخ زدگی و آسیب به مدار خنک کننده موتور خواهد شد. توصیه کارشناسان برای پیشگیری از آسیب به واشر سرسلیندر خودرو پیش از شروع زمستان، اطمینان از سلامت ضدیخ و استفاده از مخلوط استاندارد ضدیخ و آب است. همچنین گرم کردن تدریجی موتور در هوای سرد نیز به کاهش تنش حرارتی می انجامد. دلایل واشر زدن پژو در تابستان و روش های پیشگیری  بار حرارتی روی موتور در فصل گرما به اوج خود می رسد و خودروهای مجهز به موتور XU7 و TU5 که دمای کاری بالاتری دارند، بیشتر در معرض چنین ریسکی قرار می گیرند؛ اگر سیستم خنک کننده خودرو کارایی کافی نداشته باشد -چه به دلیل گرفتگی رادیاتور، چه پمپ آب ضعیف یا شلنگ های فرسوده- دمای موتور از حد مجاز بالاتر رفته و در نتیجه با یک واشر سرسیلندر سوخته مواجه خواهید شد. یکی دیگر از دلایل مهم سوختن واشر سرسیلندر در تابستان به تصور غلطی برمی گردد که ضدیخ را تنها برای فصل سرما توصیه می کند. برای جلوگیری از واشر زدن پژو در فصل گرما علاوه بر بررسی دوره ای سطح ضدیخ و تمیز کردن رادیاتور می بایست نسبت به عملکرد درست فن های خنک کننده هم اطمینان حاصل کنید. همچنین، استفاده از روغن موتور با گرید مناسب تابستان هم به کاهش اصطکاک و حرارت اضافی کمک می کند. |