| فرارو- فونیکس FX با پیشرانه تمام برقی و همان ظاهر قدیمی وارد ایران شد. به گزارش فرارو؛ فونیکس FX برقی تنها محصول وارداتی مدیران خودرو که در بازارهای جهانی با نام اومودا E5 شناخته می شود، یک موتور الکتریکی 204 اسب بخاری، باتری 61 کیلووات ساعتی و برد 430 کیلومتری دارد. اما این خودرو احتمالا شرایط دشواری برای فروش در ایران خواهد داشت. چرا که هم در حال حاضر برقی های پرتجهیزاتی در کشور حضور دارند و هم تنوع محصولات برقی برندهای مختلف بیشتر شده. از آنجا هم که فونیکس FX هیچ تلاش برای تغییر ظاهر نسخه بنزینی نکرده، بعید است عملکرد موفقی در کشور ما داشته باشد. مشخصات ظاهری فونیکس FX برقی فونیکس FX برقی دقیقا شبیه همان نسخه بنزینی و تفاوت خاصی از لحاظ ظاهری ندارد. با این حال، شرکت چری تلاش کرده تا با برخی جزییات ظریف هویت برخی این کراس اوور را بازتعریف کند. پس فقط جلوپنجره بزرگ و مشبک نسخه بنزینی حذف شده و جای آن را یک پنل ساده و بسته گرفته که پورت های شارژ پشت آن قرار دارند. حتی خطوط تند و زاویه دار بدنه همچنان حضور پررنگی دارند و رینگ های آیرودینامیکی برای کاهش مقاومت هوا تعبیه شده. همچنین خروجی های اگزوز حذف و سپرها به هویت الکتریکی FX نزدیک شده اند. یعنی FX بنزینی بدون هیچ تلاشی تبدیل به خودروی برقی شده و تغییرات ظاهری هم صرف تغییر پیشرانه رخ داده است. مشخصات فنی فونیکس برقی  فونیکس FX برقی یک موتور الکتریکی دارد که 204 اسب بخار قدرت و 340 نیوتن متر گشتاور تولید می کند. این نیرو از طریق گیربکس تک سرعته به چرخ های جلو منتقل می شود تا شتاب خودرو را به حدود 7.5 ثانیه برساند. همچنین باتری 61 کیلووات ساعتی از نوع LFP در کف خودرو قرار گرفته و امکان پیمایش 430 کیلومتر را با یک مرتبه شارژ کامل فراهم می کند. هرچند عدد 430 کیلومتر بر اساس استاندارد CLTC چین اعلام شده و در شرایط واقعی ایران با اضافه شدن کولر، بار سرنشین و رانندگی شهری پرترافیک، در بازه 330 تا 360 کیلومتر قرار می گیرد. علاوه بر این، باتری های LFP بادوام تر هستند ولی چگالی انرژی پایین تری دارند که موجب افزایش وزن خودرو و در نتیحه افت شتاب و برد نسبت به باتری های NMC می شود. امکانات ایمنی و رفاهی FX برقی فونیکس FX برقی دقیقا با همان کابین نسخه بنزینی عرضه شده، یعنی نه آپشن اضافه تری دارد و نه کمتر. مجموعه کاملی از سیستم های ایمنی و کمک راننده شامل رادار نقطه کور، هشدار تغییر لاین، ترمز اضطراری، کنترل پایداری و شش کیسه هوا برای امنیت خودرو تعبیه شده اند. در بخش رفاهی هم فونیکس برقی به امکاناتی مانند کروز کنترل هوشمند، دوربین 360 درجه، نمایشگر دیجیتال یکپارچه، صندلی های برقی جلو، گرم کن صندلی ها، گرم کن فرمان و سانروف برقی مجهز شده است. البته لیست امکانات FX برقی، برتری خاصی در مقایسه با دیگر وارداتی ها ندارد و حتی فقدان سقف پانورامای بزرگ و محدودیت فضای صندوق عقب هم از نکات منفی این شاسی بلند به حساب می آیند. قیمت تنها وارداتی مدیران خودرو  فونیکس FX برقی در نمایندگی با قیمت 2 میلیارد و 990 میلیون تومان عرضه می شود و بهای آن در بازار آزاد به حدود 3 میلیارد و 200 میلیون تومان رسیده است. FX برقی در بازار خودرو ایران از دو طرف تحت فشار است. از یک سو محصولات برقی در کشور با مشکل زیرساختی مواجهند، از سوی دیگر، خودروهای برقی وارداتی با لیست امکانات و پیشرانه قوی تری در کشور حضور دارند که خریدار با افزودن مبلغی به بودجه خود، سراغ آن ها خواهد رفت. |