| فرارو- اجرت تعویض شمع در تعمیرگاه های معمولی حدود 100 تا 200 هزار تومان است و برای تعویض وایر شمع هم تقریبا 100 تا 150 هزار تومان دریافت می شود. ارقامی که بسته به شهر و تعمیرگاه ممکن است متفاوت باشند. شمع و وایر در مقایسه با قطعاتی مانند دیسک و صفحه یا جلوبندی جزو اقلام ارزان تر محسوب می شوند اما نقش مستقیمی در عملکرد موتور، مصرف سوخت، شتاب خودرو و حتی سلامت کوئل ایفا می کنند. بررسی های فرارو از بازار لوازم یدکی نشان می دهد هزینه تعویض شمع و وایر در سال 1404 حداقل 200 هزار تومان است و بسته به نوع موتور، کیفیت قطعات مصرفی و انتخاب شمع های تقویتی یا سوزنی در برخی خودروها تا چند میلیون تومان هم می رسد. در ادامه، وضعیت هزینه تعویض شمع و وایر برای موتورهای رایج پژو و سمند در بازار مشخص شده است. شمع و وایر موتور XU7 موتور XU7 روی خودروهایی مثل پژو 405، پژو پارس، سمند و سورن استفاده می شود. این موتور از سیستم جرقه زنی قدیمی تری استفاده می کند و به همین دلیل به وایر شمع هم نیاز دارد. به همین دلیلی، هزینه تعویض شمع و وایر در این موتور نسبت به موتورهای جدیدتر بالاتر تمام خواهد شد. شمع های معمولی مناسب موتور XU7 در بازه قیمتی حدود 80 تا 200 هزار تومان قرار دارند. اگر راننده سراغ شمع های تک پلاتین یا شمع های مناسب خودروهای دوگانه سوز برود، این رقم به حدود 200 تا 600 هزار تومان افزایش پیدا می کند. شمع های سوزنی یا ایریدیومی هم که بیشتر برای بهبود احتراق، افزایش عمر شمع و کاهش مصرف سوخت کاربرد دارند، گران تر هستند و از حدود 1.5 میلیون تومان شروع شده و در برخی نمونه ها به 4 یا حتی 4.5 میلیون تومان هم می رسد.  علاوه بر شمع، وایر شمع موتور XU7 نیز بسته به کیفیت و نوع ساخت بین 250 تا 600 هزار تومان قیمت دارد. بنابراین اگر مالک خودرو قصد تعویض همزمان شمع و وایر با قطعات معمولی را داشته باشد، هزینه نهایی قطعات 600 تا 900 هزار تومان خواهد بود. با این حال، استفاده از شمع های سوزنی و وایرهای تقویتی، این رقم را به حدود 4 تا 5 میلیون تومان افزایش می دهد. شمع موتور TU5 و TU5P موتور TU5 که روی پژو 206 تیپ 5، پژو 207، پژو پارس TU5 و رانا نصب شده، فاقد وایر شمع است و از سیستم کوئل روی شمع استفاده می کند. همین ویژگی به کاهش هزینه های جانبی مانند تعویض وایر منجر می شود. با این حال، این موتور نسبت به کیفیت شمع حساس تر است و استفاده از شمع نامرغوب به خرابی زودهنگام کوئل منجر خواهد شد. نسخه به روزشده این پیشرانه که TU5P نام دارد، از حیث ابعاد و نوع شمع تفاوتی با TU5 نداشته و همچنان از شمع های پایه بلند مشترک استفاده می کند. هرچند به دلیل استاندارد آلایندگی بالاتر و تنظیمات دقیق تر ECU، موتور به کیفیت جرقه حساس تر است. به همین دلیل استفاده از شمع های ضعیف یا ارزان قیمت عملکرد موتور را تحت تأثیر قرار خواهد داد و به افزایش استهلاک کوئل منتهی می شود. شمع های معمولی یا تک پلاتین مناسب موتورهای TU5 و TU5P در بازه قیمتی 120 تا 500 هزار تومان فروخته می شوند. شمع های دوپلاتین یا با کیفیت بالاتر حدود 500 تا 900 هزار تومان قیمت دارند و شمع های سوزنی یا ایریدیومی که عمر کاری بیشتری دارند و احتراق یکنواخت تری ایجاد می کنند هم بین یک تا 1.5 میلیون تومان قابل خریداری هستند. به این ترتیب، هزینه تعویض شمع در موتورهای TU5 و TU5P با احتساب اجرت تعمیرکار، بسته به نوع شمع انتخابی از 200 هزار تومان شروع شود و در صورت استفاده از شمع های سوزنی یا ایریدیومی به بیش از 1.5 میلیون تومان می رسد. شمع موتور EF7 موتور EF7 روی خودروهای سمند، دنا و دنا پلاس نصب شده و مثل موتور TU5 وایر شمع ندارد و از سیستم جرقه زنی مستقیم استفاده می کند. این موتور نیز بخاطر طراحی فنی و دمای کاری بالاتر به کیفیت شمع حساسیت بیشتری دارد. شمع های معمولی یا فابریک EF7 بین 100 تا 400 هزار تومان قیمت دارند. شمع های تک پلاتین یا با کیفیت بالاتر هم بین 400 تا 700 هزار تومان فروخته می شوند و شمع های سوزنی یا ایریدیومی این موتور هم در بازه 1 تا 1.5 میلیون تومان قرار دارند. پس هزینه تعویض شمع برای موتور EF7 در سال 1404 بین 200 هزار تا 1.5 میلیون تومان برآورد می شود. در نظر داشته باشید که استفاده از شمع نامناسب در بلندمدت هزینه های سنگین تری بابت خرابی کوئل به مالک خودرو تحمیل خواهد کرد. اهمیت تعویض به موقع شمع و وایر  شمع خودرو بسته به نوع موتور، هر 20 تا 30 هزار کیلومتر نیاز به تعویض دارد. عمر مفید وایر شمع در موتورهای قدیمی تر هم حدود 40 تا 60 هزار کیلومتر است. تعویض دیرهنگام شمع و وایر باعث افزایش مصرف سوخت، افت شتاب، بد کار کردن موتور و حتی استارت های نامنظم می شود. از سوی دیگر، فشار اضافه به کوئل ناشی از شمع فرسوده، هزینه ای به مراتب بیشتر از تعویض به موقع شمع در پی خواهد داشت. |