| بازار خودرو این روزها شاهد رونق دوباره خریدوفروش حواله هاست؛ کالایی که با بالارفتن قیمت ها جان می گیرد و در شرایط بی ثبات بازار، دست به دست می شود. فاصله روبه افزایش قیمت کارخانه و بازار آزاد، واسطه ها را بار دیگر به میدان بازگردانده و خریدوفروش حواله را داغ کرده است. در این معاملات، هنوز ماشین به دست خریدار نرسیده، اما قیمت آن چندین بار تغییر می کند. به گزارش ایران، بررسی ها نشان می دهد اختلاف قیمت کارخانه و بازار برخی خودروهای داخلی به حدود یک میلیارد تومان رسیده؛ فاصله ای که انگیزه واسطه گری را تقویت کرده است. این وضعیت، البته محدود به خودروهای داخلی نیست. خودروهای مونتاژی و وارداتی هم سهم پررنگی در معاملات حواله دارند و در بسیاری موارد، حواله آنها به خاطر قیمت نهایی خودرو، حتی گران تر معامله می شود. اگر سری به سایت های خریدوفروش بزنید، آگهی هایی به چشم می خورد که ارقامشان از 100 میلیون تومان شروع می شود و در مواردی به 3 میلیارد تومان هم می رسد که بیشتر این مورد شامل حواله خودروهای جانبازی می شود. اختلاف قیمت و محبوبیت مدل خودروها تعیین کننده قیمت حواله ها است. او درباره قیمت حواله خودروهای داخلی می گوید: حواله ماشین های رند بازار از بقیه ماشین ها گران تر است. الان هایما S8 خیلی روی بورس است. هم اختلاف قیمتش بالاست هم متقاضی زیاد دارد. حواله اش حدود 600 میلیون تومان است. پژو 207 و چند مدل دیگر هم حوالی 200 میلیون معامله می شوند. بابک صدرایی، کارشناس بازار خودرو معتقد است هرچه فاصله قیمتی کارخانه و بازار آزاد بیشتر شود خریدوفروش حواله خودروها برای واسطه ها جذاب تر می شود چون سود خرید و فروش ها بالاتر می رود. صدرایی ریشه رونق دوباره حواله فروشی را در آشفتگی بازار خودرو می بیند و می گوید: هر زمان بازار وارد فاز افزایشی می شود و ثباتش را از دست می دهد، واسطه ها به این بازار جذب می شوند. صدرایی به تبعات این معاملات اشاره و تأکید می کند: تا زمانی که ثبات اقتصادی، شفافیت قیمت گذاری و تعادل میان عرضه و تقاضا برقرار نشود، حواله فروشی و واسطه گری از بازار خودرو حذف نخواهد شد. |