صفحه اصلی     اقتصادی     اجتماعی     سیاسی     ورزشی     بین الملل     RSS     تماس با ما  
یکشنبه، 30 آذر 1404 - 17:27   
 آخرین خبرها
  عارف: مخالف ایجاد محدودیت در فضای مجازی هستم
  برای اداره کشور راهی جز استقرار نظام حزبی نداریم
  چرا آمریکا دیگر رقبای خود را جدی نمی‌گیرد؟
  اقتصاد ایران در سرزمین عجایب
  ردمی نوت 15 پرو پلاس؛ گوشی جدید شیائومی چه فرقی دارد؟‌
 
- اندازه متن: + -  کد خبر: 60428صفحه نخست » آخرین اخبار    یکشنبه، 30 آذر 1404 - 15:50

هایما 8S و کی‌ام‌سی X5؛ نبرد داغ شاسی‌بلندهای مونتاژی بازار خودرو


دو شاسی‌بلند کی‌ام‌سی X5 و هایما 8S به‌عنوان دو گزینه مونتاژی، هرکدام رویکردی متفاوت در طراحی، امکانات و مشخصات فنی دارند

بازار کراس اوورهای میان رده در ایران طی چند سال اخیر به یکی از پویا ترین و رقابتی ترین میدان های صنعت خودرو تبدیل شده است. در شرایطی که بسیاری از خریداران به دنبال ترکیبی از ظاهر جذاب، امکانات رفاهی متعدد و عملکرد مناسب هستند، دو محصول چینی ایرانی توجه ویژه ای را به خود جلب کرده اند.

به گزارش آخرین خودرو، KMC X5 از کرمان موتور و هایما 8S تحت مونتاژ ایران خودرو. این دو خودرو اگرچه در نگاه اول در یک کلاس مشابه قرار می گیرند اما هر کدام با شخصیت، فلسفه طراحی و تکنولوژی متفاوتی وارد میدان شده اند و همین اختلاف ها است که مقایسه آن ها را جذاب می کند.

اهمیت این مقایسه تنها در شناخت مشخصات فنی نیست بلکه در درک روح هر خودرو است. هر کدام از این دو کراس اوور بر اساس استراتژی متفاوتی شکل گرفته اند؛ کی ام سی X5 بیشتر به دنبال کاربری شهری، ظاهر مدرن و آپشن های زیاد است در حالی که 8S بر قدرت، پایداری، تکنولوژی های ایمنی و حس رانندگی تأکید دارد. تجربه واقعی راننده در هر کدام کاملا متفاوت خواهد بود و این تفاوت ها فقط با چند عدد و جدول قابل توصیف نیست.

معرفی هایما 8S و کی ام سی X5

KMC X5 حاصل روندی است که کرمان موتور در سال های اخیر برای گسترش سبد محصولات خود در کلاس کراس اوور دنبال کرده است. این خودرو نسخه بومی سازی شده ای از یک کراس اوور چینی است که بر اساس نیاز بازار باز طراحی تجهیزاتی و ظاهری شده است.

X5 نه تنها در ظاهر، بلکه در انتخاب گیربکس، تنظیمات پیشرانه و حتی لیست آپشن ها با هدف جلب نظر مشتری ایرانی بهینه سازی شده است. این خودرو نماینده تلاش کرمان موتور است برای این که جای خالی یک کراس اوور مدرن اما اقتصادی را در بازار پر کند.

پلتفرمی که X5 روی آن بنا شده ساختاری نیمه مدرن دارد که بیشتر برای استفاده شهری و نیمه خانوادگی طراحی شده است. این پلتفرم بر تقسیم وزن نسبتا مناسب، فرمان پذیری مناسب در سرعت های پایین و انعطاف پذیری در طراحی کابین تمرکز دارد. اگرچه پلتفرمی جهانی و پیچیده محسوب نمی شود اما از نظر هماهنگی با موتورهای کم مصرف و سبک رانندگی ایرانی عملکرد قابل قبولی ارائه می دهد. این پلتفرم دقیقا همان جایی است که شخصیت چابک اما آرام X5 شکل می گیرد.

هایما 8S اما داستان متفاوتی دارد. این خودرو نتیجه نسل جدید طراحی هایما است که تلاش می کند از قالب خودروهای اقتصادی صرف خارج شود و به سمت محصولات پرفورمنس محور حرکت کند. ساختار اولیه 8S از ابتدا برای تحمل موتورهای توربو قوی، سیستم های الکترونیکی پیشرفته و هندلینگ بهتر طراحی شده است. 8S به گونه ای متولد شده که بتواند هم در بازار چین و هم بازارهای خارجی، به عنوان یک کراس اوور توانمند و مدرن مطرح شود.

خودرو مونتاژی

پلتفرم 8S محکم تر و مهندسی شده تر از X5 است. این پلتفرم تمرکز ویژه ای بر پایداری، استحکام پیچشی بدنه و قابلیت های رانندگی دارد. همین موضوع باعث شده رفتار 8S در سرعت بالا و پیچ ها حرفه ای تر باشد. این پلتفرم در ایران و با استانداردهای ایران خودرو مونتاژ می شود و بخش مهمی از ویژگی های فنی آن بدون تغییر حفظ شده اند. به همین دلیل 8S از ابتدا تا انتها یک محصول رانندگی محور محسوب می شود.

مقایسه طراحی ظاهری

وقتی صحبت از طراحی ظاهری می شود هایما 8S و کی ام سی X5 دو فلسفه ای کاملا متفاوت را دنبال می کنند. X5 طراحی مدرن و جوان پسند دارد. در نمای جلو، جلو پنجره بزرگ، چراغ های تیز عمودی و خطوط برجسته، تلاش می کنند حس قدرت و مدرن بودن را منتقل کنند. نمای جلوی این خودرو دقیقا به سبک امروز خودروهای چینی طراحی شده است. پرجزییات، شاخص، با هدف جلب توجه. اگر قرار باشد خودروی شما از دور به چشم بیاید X5 به خوبی این کار را انجام می دهد.

در مقابل هایما 8S رویکردی بالغ تر و کم هیاهو دارد. خط و خطوط بدنه محکم تر هستند و طراحی آن بیشتر بر تناسب کلی استوار است تا نمایش گری بیش از حد. 8S از آن خودروهایی است که هرچه بیشتر نگاهش کنید زیبایی متعادل تری در آن می بینید.

ورودی های هوا، چراغ های ظریف و عقب بدنه منسجم، حس کلاس بالاتر و بلوغ طراحی را منتقل می کنند. با نگاه کردن به فرم کلی بدنه متوجه خواهید شد طراحان سعی داشته اند آن را جسور ارائه دهند اما جا داشت که تناسبات ابعادی را بیشتر در آن رعایت کنند.

اگر از نمای جانبی به این دو خودرو نگاه کنیم X5 شما را کاملا به یاد جک s5 می اندازد. در نمای جانبی با شیب ملایم سقف و حجم پردازی نرم، شخصیت معقول و عامه پسندی دارد هرچند که طی گذشت بیش از ده سال، تکراری به نظر می رسد. در حالی که 8S با فاصله محوری مناسب تر و حجم پردازی صیقلی تر حس تعادل و اعتماد به نفس بیشتری ایجاد می کند. این تفاوت در چهره، یکی از همان مواردی است که باعث می شود هر خودرو مشتری خاص خود را داشته باشد.

در نهایت باید گفت که طراحی X5 بیشتر به دنبال مخاطبی است که دنبال یک انتخاب مطمئن و امتحان پس داده شده است اما 8S برای افرادی است که تفاوت بیشتر را دنبال می کنند و همگام بودن با مد روز برای آن ها اولویت دارد حتی اگر پس از مدتی از مد بیفتند. در کل هر دو زیبا هستند اما زیبایی شان دو مسیر کاملا جداگانه را دنبال می کند.

مقایسه فنی، وزن، مصرف و سیستم تعلیق

هایما 8S با موتور 1.6 لیتری توربو و توان بالا وارد میدان می شود؛ قدرت نامی این موتور 193 اسب بخار و گشتاور 293 نیوتن متر است که از طریق یک جعبه دنده 6 سرعته خودرکار AT به چرخ های جلو منتقل می شود. شتاب صفر تا صد هایما 8S حدود 8 ثانیه و حداکثر سرعت آن 180 کیلومتر بر ساعت عنوان شده است.

میانگین مصرف سوخت این خودرو نیز 7.2 لیتر در هر 100 کیلومتر است. ضمنا وزن خالص هایما 8S حدود 1560 کیلوگرم می باشد. این مشخصات فنی باعث شده اند که شتاب گیری، سبقت گیری در جاده و حرکت در شیب ها را با اعتماد به نفس انجام دهید. گشتاور بالا و تحویل قدرت یک دست 8S حس یک خودروی توانمند را به راننده منتقل می کند. این قدرت بالا باعث می شود 8S برخلاف بسیاری از کراس اوورهای چینی، در سرعت های بالاتر از 100 کیلومتر همچنان خوش نفس و قابل اعتماد باشد.

خودرو مونتاژی

در سوی مقابل، X5 از موتور 1.5 لیتری توربو استفاده می کند که تمرکز آن بر مصرف مناسب، رانندگی آرام و استفاده شهری است. این پیشرانه قادر است توانی معادل 172 اسب بخار و گشتاور 280 نیوتن متر تولید کند. این نیرو توسط یک جعبه دنده 6 سرعته دو کلاچه تر به چرخ های جلو منتقل می شود و در نهایت قادر است جثه 1470 کیلوگرمی آن را ظرف مدت 10 ثانیه از صفر به 100 کیلومتر در ساعت برساند و حداکثر سرعت آن نیز 170 کیلومتر بر ساعت می باشد.

مصرف سوخت ترکیبی کی ام سی x5 نیز 7.9 لیتر در هر 100 کیلومتر است. این موتور هرچند چابکی قابل قبولی در شروع حرکت دارد اما در سرعت های بالا شخصیت اقتصادی تر آن خودش را نشان می دهد. X5 برای راننده ای مناسب است که سبک رانندگی متعادل و بدون شتاب گیری های تهاجمی دارد.

تفاوت مهم دیگر بین هایما 8S و کی ام سی X5، وزن و استحکام پلتفرم است. 8S وزن بیشتری دارد و ساختار بدنه آن سفت تر است. این وزن بالاتر در نگاه اول ممکن است نقطه ضعف به نظر برسد اما در رانندگی جاده ای تبدیل به یک امتیاز می شود. زیرا وزن بیشتر همراه با پلتفرم بهینه تر، پایداری بهتری در پیچ ها و سرعت بالا ایجاد می کند. X5 سبک تر است و این سبک تر بودن به چابکی شهری کمک می کند.

در بخش سیستم تعلیق هر دو از سیستم مک فرسون در جلو و مولتی لینک در عقب استفاده می کنند اما X5 راحت تر است و عبور از دست اندازهای شهری را نرم تر انجام می دهد. اما 8S سواری سفت تر و دقیق تری دارد. هندلینگ آن در جاده ها بهتر است و حس کنترل بیشتری در پیچ ها ارائه می دهد. بنابراین اگر مسیرهای روزانه شما شهرهای پر ترافیک و پر از سرعت گیر است، X5 راحت تر خواهد بود اما برای سفرهای بین شهری و مسیرهای سرعت بالا 8S انتخاب حرفه ای تری به نظر می رسد.

مقایسه کابین، متریال، فضا و صندوق

کابین X5 درست از همان لحظه ورود شما تلاش می کند تجربه ای مدرن به شما بدهد. نمایشگر بزرگ، داشبورد مینیمال، استفاده از فرم های هندسی تیز و نورپردازی داخلی همگی به گونه ای هستند که حس آینده نگرانه ای در کابین ایجاد می کنند. این سبک کابین مخصوص کسانی است که دوست دارند فضای داخلی خودروشان شبیه یک گجت بزرگ باشد. کنترل های دیجیتالی، سلکتور دنده ناو شکل و صفحه نمایش های بزرگ نقش اصلی را در جذابیت بصری کابین X5 ایفا می کنند.

در نقطه مقابل، کابین 8S بیشتر روی کیفیت ساخت، ارگونومی و استفاده روزمره تمرکز دارد. طراحی داشبورد آن اگرچه مدرن است اما بیش از حد دیجیتال نیست. دکمه ها در جای مناسبی قرار گرفته اند و صندلی ها راحتی بیشتری نسبت به X5 دارند. احساس اتومبیل بودن کابین 8S بسیار بیشتر از X5 است. این کابین برای راننده هایی مناسب است که امکانات را دوست دارند اما نمی خواهند همه چیز صرفا در صفحه نمایش خلاصه شود.

فضای داخلی نیز یکی از تفاوت های مهم هایما 8S و کی ام سی X5 است. 8S فضای عقب بازتر و راحت تری دارد. برای خانواده ها و سفرهای چهار یا پنج نفره، 8S جای پای بیشتری ارائه می دهد.

صندوق عقب آن نیز کاربردی تر است و برای سفرهای طولانی مناسب تر به نظر می رسد. X5 فضای کافی دارد، اما کمی جمع و جورتر است و کابین آن بیشتر حس اسپرت بودن و فشردگی را منتقل می کند تا جادار بودن. البته این تفاوت در فضای داخلی به ابعاد خودروها باز میگردد و همین ابعاد کوچکتر x5 سبب سهولت رانندگی با آن در محیط های شهری خواهد شد.

در بخش متریال، 8S یک گام جلوتر است. کیفیت دوخت صندلی ها، مواد به کار رفته در داشبورد و درها و حتی حس کلی کابین هنگام لمس، در 8S بهتر و پخته تر است. X5 بیشتر بر ظاهر تمرکز کرده تا بافت و ماندگاری متریال. البته کابین X5 از نظر طراحی و تکنولوژی چشم گیر است اما از نظر کیفیت ساخت 8S انتخاب مطمئن تری محسوب می شود.

مقایسه آپشن های هایما 8S و کی ام سی X5

آپشن های X5 از همان ابتدا تلاش می کنند شما را تحت تأثیر قرار دهند. نمایشگر بسیار بزرگ، دوربین 360، نورپردازی داخلی، سقف پانورامیک و امکانات راحتی مختلف باعث می شوند کابین X5 شبیه یک فضای دیجیتالی به نظر برسد. این خودرو برای افرادی طراحی شده که دوست دارند کابین پر از تکنولوژی های بصری باشد و هنگام ورود احساس کنند در یک اتاق کنترل مدرن نشسته اند.

از جمله آپشن های kmc x5 می توان به: دسته دنده الکتریکی، چهار کیسه هوا، سنسور نور، سنسور باران، فناوری LED چراغ ها، صندلی برقی راننده با حافظه و گرمکن، تهویه الکتریکی دستی، نمایشگر لمسی با قابلیت اندروید اتو و اپل کار پلی، نور پردازی سیستم صوتی، ترمز پارک برقی، اتوهلد، کروز کنترل، فرمان کمکی برقی، سقف پانورامای برقی، رینگ آلومینیومی 18 اینچی، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، حالت اسپرت جعبه دنده، دوربین 360 درجه، جلو آمپر دیجیتال و… اشاره داشت.

در مقابل، 8S آپشن ها را بر اساس اثر واقعی در رانندگی و ایمنی انتخاب کرده است. سیستم های کمک راننده، کنترل پایداری پیشرفته، هشدارهای حفاظتی، صندلی های برقی با پشتیبانی بهتر و تهویه کارآمد، همگی مواردی هستند که تجربه رانندگی را مستقیم تحت تأثیر قرار می دهند.

8S شاید در بخش جلوه بصری یک درجه کمتر از X5 هیجان انگیز به نظر برسد اما آپشن هایی ارائه می دهد که در استفاده روزمره و سفر کارآمد هستند. مهم ترین آپشن های هایما 8S عبارتند از: سقف پانورامای برقی ترمز پارک برقی اتوهلد تریم داخلی چرم صندلی های برقی جلو گرمکن و سردکن صندلی های جلو تهویه اتوماتیک پاکسازی هوای کابین نمایشگر لمسی دوربین ثبت وقایع دوربین 360 درجه فناوری LED چراغ ها سنسور نور سنسور باران نور بالای اتوماتیک کروز کنترل تطبیقی رانندگی خودکار بین خطوط تنظیم حالت رانندگی دسته دنده الکتریکی فرمان کمکی برقی رینگ آلومینیومی استارت دکمه ای کنترل حرکت در سراشیبی جلو آمپر دیجیتال

در مجموع اگر به دنبال کابین دیجیتالی و امروزی تر هستید X5 جذاب تر است. اما اگر به دنبال خودرویی با سطح آپشن معقول کاربردی و همچنین حس و حال بیشتر به دلیل وجود بیشتر دکمه و ادوات باشید هایما معقول تر به نظر می رسد.

انتخاب بین هایما 8S و کی ام سی X5 دقیقا مثل انتخاب بین دو سبک شخصیت است. X5 برای کسانی ساخته شده که بیشتر در شهر رانندگی می کنند، سهولت رانندگی و نرمی برایشان مهم است، ظاهر مدرن و جوان پسند می خواهند و عاشق کابین های دیجیتالی هستند. اگر مسیرهای شما کوتاه تر است، سرعت بالا برایتان اولویت ندارد و به دنبال خودرویی زیبا برای استفاده روزمره هستید X5 گزینه ای مناسب و منطقی است.

در سوی دیگر 8S برای کسانی طراحی شده که قدرت و پایداری را در اولویت قرار می دهند. اگر سفرهای بین شهری دارید، شتاب و نفس قوی خودرو برایتان مهم است، فضای داخلی بیشتر نیاز دارید و ترجیح می دهید راحتی و امنیت کابین بر نمایش گری دیجیتال مقدم باشد 8S انتخابی بهتر و قابل اتکاتر است.

هایما 8S و کی ام سی X5 از نظر رانندگی حرفه ای تر عمل می کند و بدنه و پلتفرم آن حس اطمینان بیشتری ایجاد می کند.

   
  

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
عنوان:
نظر
  قبل از ارسال نظر آنرا ویرایش کرده و قواعد نگارش را در آن رعایت کنید.
لطفاً در مطالب خود اخلاق اسلامی و قوانین کشور را مد نظر داشته باشید.
نمایش نظرات کاربران در خبرها به معنای تایید آنها توسط سایت نیست.

  کد امنیتی:
 
آمادگی قایدی در ترکیب النصر مقابل تیم فرهاد مجیدی
  آمادگی قایدی در ترکیب النصر مقابل تیم فرهاد مجیدی
ستاره ایرانی النصر در ترکیب تیمش مقابل البطائح حضور دارد.
تصویر؛ دختر سردار آزمون در کنار ستاره سابق والیبال ایران
  تصویر؛ دختر سردار آزمون در کنار ستاره سابق والیبال ایران
سردار آزمون یک استوری جالب در صفحه اینستاگرام خود به اشتراک گذاشت.
داستانی از شاهنامه؛ روایت شنیدنی برگشتن کیخسرو به ایران
  داستانی از شاهنامه؛ روایت شنیدنی برگشتن کیخسرو به ایران
برگشتن کیسخرو، پسر سیاوش به ایران یکی از داستان‌های بسیار شنیدنی و خواندنی از شاهنامه حکیم فردوسی است. روایت این داستان برای یلدای 1404 انتخاب شده است.
جزییات حادثه مینی‌بوس دانش‌آموزان در گرمسار
  جزییات حادثه مینی‌بوس دانش‌آموزان در گرمسار
بر اساس نظر کارشناسان، مقصر این حادثه راننده مینی‌بوس تشخیص داده شد و مطابق قانون، با هرگونه قصور در بروز چنین حوادثی برخورد می‌شود.
فصل برای مدافع بارسلونا تمام شد
  فصل برای مدافع بارسلونا تمام شد
آندریاس کریستنسن، مدافع میانی دانمارکی، به دلیل مصدومیت رباط صلیبی فصل را از دست داد.
سه سال تست ثابت کرد: OLED مقاوم تر از LCD است
  سه سال تست ثابت کرد: OLED مقاوم تر از LCD است
تحقیقات سه‌ساله RTINGS، معتبرترین مرجع بررسی تلویزیون‌ها، نشان می‌دهد برخلاف نگرانی‌های رایج، تلویزیون‌های OLED نه‌تنها با مشکل جدی سوختگی مواجه نیستند،
فیس‌لیفت دو میلیاردی ساندرو رونمایی شد
  فیس‌لیفت دو میلیاردی ساندرو رونمایی شد
داچیا از نسخه فیس‌لیفت ساندرو و ساندرو استپ‌وی 2026 رونمایی کرد
نجات 2هزار تبعه غیرمجاز در مرز افغانستان از برف و کولاک
  نجات 2هزار تبعه غیرمجاز در مرز افغانستان از برف و کولاک
​دادستان عمومی و انقلاب اسلامی تایباد از گرفتار شدن 2 هزار و 106 تبعه غیرمجاز افغانستانی در برف و کولاک مرزهای مشترک ایران و افغانستان در شمال شرق خبر داد.
اورشنیک؛ موشکی که با درس گرفتن از ایران دفاع ناتو را به چالش کشید
  اورشنیک؛ موشکی که با درس گرفتن از ایران دفاع ناتو را به چالش کشید
با تنها 13 روز تا پایان 2025، روسیه از استقرار سامانه بالستیک میان‌برد «اورشنیک» خبر داد؛ موشکی با برد 4000 کیلومتر و کلاهک‌های هایپرسونیک که تهدیدی جدی برای دفاع هوایی ناتو محسوب می‌شود.
مدارس و ادارات فردا با 2 ساعت تأخیر آغاز می‌شوند
  مدارس و ادارات فردا با 2 ساعت تأخیر آغاز می‌شوند
سخنگوی دولت اعلام کرد در راستای پاسداشت ارزش‌های خانواده و آیین‌های کهن ایرانی در شب یلدا و با مصوبه‌ی هیئت وزیران، ادارات، مدارس و موسسات دولتی فردا با دو ساعت تاخیر کار خود را آغاز می‌کنند.
یافته دانشمندان: فحش دادن تمرکز و توان شما را بالاتر می‌برد!
  یافته دانشمندان: فحش دادن تمرکز و توان شما را بالاتر می‌برد!
نتایج یک پژوهش علمی تازه نشان می‌دهد فحش دادن، برخلاف تصور رایج، می‌تواند عملکرد فیزیکی انسان را بهبود دهد.
دستور ترامپ در خصوص جام جهانی 2026 جنجالی شد
  دستور ترامپ در خصوص جام جهانی 2026 جنجالی شد
تصمیم اخیر آمریکا برای پول گرفتن از اطراف ورزشگاه‌ها خشم هواداران را برانگیخت.
  پربیننده ترین اخبار       
  قصاص در بن‌بست دیه/ چرا حکم قاتل الهه حسین‌نژاد اجرا نمی‌شود؟
  تصاویر: هنرمندان در جشن حافظ
  نگاهی به داعش جدید/ یک رمزارز این گروه را نجات داد
  پیام سیدحسین حسینی به امیر قلعه‌نویی!
  از قدرت تا عزلت/ درباره آیت‌الله حسینعلی منتظری شانزده‌سال پس از درگذشت او
  بازار طلا و سکه عقب نشست/ پیش بینی فردا 1 دی ماه
  8 عضو باشگاه تراکتور محروم شدند
  چرا هنوز جواد خیابانی گزارش می‌کند؟
  ببینید؛ بازگشت خیره‌کننده "کوه عضله" به کشتی
  عرضه اولیه اروند چقدر نقدینگی می‌خواهد؛ جدول سناریوهای تخصیص سهم
  روزگاری بازوبند کاپیتانی را ناصر حجازی و علی دایی می‌بستند، امروز خلیل‌زاده و کنعانی‌زادگان
  پیام مهم سخنگوی دولت درباره شب یلدا / کام ملت ایران شیرین شد
  زیباکلام: هنوز دود از کنده طبقه متوسط بلند می‌شود
  قیمت طلا، سکه، دلار و یورو امروز یکشنبه 30 آذر 1404/ کاهش قیمت‌ها در بازار
  عصبانیت کیهان از احتمال شهردار نشدن زاکانی/ ای عوام! او به یک الگوی بی‌نظیر در خدمت به مردم تبدیل شده
  پایان قیمت‌های دستوری در بازار
  پیش‌بینی بارش جدید/ روزهای دوشنبه و سه‌شنبه این استان‌ها منتظر باشند
  شواهد تازه از وجود «تریاک» در مقبره فرعون
  افشای تاریخ و مکان رونمایی از سری گلکسی S26
  متن و حاشیه جشن حافظ 1404
© شبکه خبری سرنویس 1404

All rights reserved