| فرارو- هزینه تعویض دیسک و صفحه کلاچ پراید در سال 1404 از 1.7 میلیون تومان شروع می شود. به گزارش فرارو؛ دیسک و صفحه کلاچ پراید یکی از پرمصرف ترین قطعات فنی این خودرو اقتصادی است که سهم قابل توجهی از هزینه های تعمیر و نگهداری را به خود اختصاص می دهد. اگرچه پراید سال هاست از خط تولید خارج شده اما همچنان عضو مهمی از ناوگان شهری محسوب می شود. در ادامه به بررسی هزینه قطعه و اجرت تعمیرکار در سال 1404 پرداخته شده است. هزینه تعویض صفحه کلاچ پراید به دو بخش اصلی بازمی گردد: قیمت قطعه و دستمزد مکانیک. هرکدام از این بخش ها هم بسته به دیگر عوامل مانند محل تعمیرگاه، برند قطعه، اصل یا متفرقه بودن کیت کلاچ و میزان مهارت تعمیرکار متغیر خواهد بود. هزینه قطعه و اجرت تعویض صفحه کلاچ پراید قیمت دیسک و صفحه کلاچ پراید در سال 1404 بازه متغیری دارد. نرخ قطعات شرکتی و برندهای اقتصادی از حدود یک میلیون و 750 هزار تومان شروع می شوند و برای مدل های باکیفیت تر و برند تا 3 میلیون و 800 هزار تومان هم می رسد. برای مدل های جدیدتر پراید نیز نرخ 4 میلیون و 450 هزار تومان برای خرید دیسک و صفحه کلاچ پیشنهاد شده است. علاوه بر هزینه قطعه، یکی دیگر از مولفه های تعیین کننده هزینه نهایی مربوط به اجرت تعویض صفحه کلاچ پراید است. بررسی های فرارو نشان می دهد دستمزد تعمیرکار برای تعویض این قطعه در سال 1404 بین یک تا 2 میلیون تومان متغیر است. هرچند این رقم در بسیاری از شهرها در بازه 900 هزار تا 1.5 میلیون تومان هم برآورد می شود. برای پرایدهای مدل بالاتر یا مواردی که نیاز به بررسی های جانبی مانند تعویض بلبرینگ کلاچ، تنظیم ماهک یا شست وشوی گیربکس وجود دارد، این رقم گاهی تا 1.2 تا 1.5 میلیون تومان نیز افزایش می یابد. پس اگر مالک یک پراید قصد تعویض کامل کیت کلاچ را داشته باشد، در خوش بینانه ترین حالت هزینه 2.8 تا 3.2 میلیون تومانی انتظارش را می کشد. اگر صاحب خودرو به تعمیرگاه های درجه یک مراجعه و قطعات باکیفیت استفاده کند، می بایست بیش از 5 میلیون تومان برای این کار کنار بگذارد. دیسک و صفحه کلاچ را هرچند وقت یک بار عوض کنیم؟  سیستم کلاچ نقش واسطه میان موتور و گیربکس را دارد و کیفیت حرکت خودرو را تعیین می کند. در خودروهایی مانند پراید از کلاچ تک صفحه ای خشک استفاده می شود. مجموعه ای که با نام دیسک و صفحه کلاچ در بازار فروخته می شودو عموما شامل سه قطعه اصلی است: صفحه کلاچ لنتی، دیسک فلزی و بلبرینگ کلاچ؛ ترکیب این سه قطعه در کنار هم، امکان قطع و وصل جریان انتقال نیرو را فراهم می کنند. بدون این قطعات تعویض دنده عملا غیرممکن خواهد بود. زمان تعویض دیسک و صفحه کلاچ طبق استانداردهای فنی بین 60 هزار تا حتی 150 هزار کیلومتر کارکرد عنوان می شود که البته عددی قطعی نیست. عواملی چون سبک رانندگی، ترافیک شهری، حرکت در سربالایی ها و عادت هایی مثل نیم کلاچ گرفتن بطور محسوسی از عمر صفحه کلاچ می کاهد. به همین دلیل برخی رانندگان زودتر از این بازه زمانی با هزینه تعویض کلاچ مواجه می شوند. اگر این قطعه به موقع تعویض نشود با سفت شدن پدال کلاچ، کاهش شتاب خودرو، افت محسوس قدرت در سربالایی ها، برگشت ناگهانی پدال یا صداهای غیرعادی از گیربکس پایان عمر خود را خبر می دهد. در موارد حادتر هم صفحه کلاچ به طور کامل می سوزد و خودرو علی رغم روشن بودن موتور، دیگر توان حرکت نخواهد داشت. یعنی حتی ممکن است راننده را در ترافیک یا جاده متوقف کرده و حتی هزینه های جانبی بیشتری به همراه داشته باشد. برخی مالکان خودرو برای کاهش هزینه های این بخش به سراغ کوبیدن یا تعمیر صفحه کلاچ می روند. این روش هم اگرچه در کوتاه مدت ارزان تر از تعویض کامل کیت است اما راه حلی موقت به شمار می رود و دوام و اطمینان تعویض کامل را ندارد. |