| هیوندای سوناتا NF اولین نسل از این سدان کره ای بود که در بازار ایران بسیار محبوب شد و نسل های بعدی آن در کشورمان مورد استقبال قرار گرفت. به گزارش آخرین خودرو، هیوندای سوناتا یک سدان سایز متوسط است که نخستین بار در سال 1985 و با استفاده از نسخه فیس لیفت هیوندای استلار به بازارهای جهانی راه پیدا کرد. از آن به بعد تاکنون نسل های مختلفی از این خودرو به بازار راه پیدا کرده که نخستین بار به صورت پرتیراژ، نسل پنجم این خودرو با کد شناسایی ان اف در قالب مدل های 2006 تا 2010 در بازار ایران به صورت وارداتی عرضه شد. این خودرو به دلیل طراحی ظاهری، قوای فنی مناسب و کیفیت ساخت مطلوب از همان ابتدا مورد پسند مشتریان ایرانی قرار گرفت و به رقیب مستقیم تویوتا کمری تبدیل شد. واردات SONATA NF به بازار ایران تا سال 2010 ادامه پیدا کرد که البته مدل های 2009 و 2010 با کمی تغییرات جزیی و به روزرسانی های اندک همراه بودند. بعد از آن نیز هیوندای سوناتا YF با طراحی کاملاً متفاوت، جانشین مدل ان اف شد. طراحی ظاهری هیوندای سوناتا ان اف هیوندای سوناتا NF از لحاظ طراحی ظاهری نسبت به نسل قبلی خود، فرمی کاملاً متفاوت، جسورانه، قاطع و پرصلابت تری ارائه می داد. این سبک طراحی در زمان خودش نسبتاً نوین و هم تراز محصولات اروپایی به نظر می رسید و مورد توجه مشتریان واقع شد. بدنه کشیده و نسبتاً حجیم با تلفیق خطوط منحنی و المان های چهارگوش، به ویژه در طراحی چراغ ها و برخی دیگر از جزییات چهره، حالتی کاملاً قاطع، متعادل و متعارف برای نمای بیرونی و به ویژه بخش چهره این خودرو پدید آورده بودند. شیب ستون ها و سقف در کنار یکدیگر سرشار از صلابت است و ما را به یاد برخی خودروهای آئودی در آن زمان می اندازد. چراغ های کشیده جلو و عقب نیز کاملاً متناسب با یکدیگر طراحی شده و فرم چهارگوش آنها در ارتقای قاطعیت طراحی نمای جلو و عقب این خودرو کاملاً تأثیرگذار بوده است. در نمای جانبی حجم پردازی چندان اغراق آمیز صورت نگرفته تا علاوه بر ارائه یک ظاهر نسبتاً ورزیده، حجم و ابوهت یا پهنای ظاهری خودرو نیز تا حد زیادی حفظ شود. بنابراین سوناتا ان اف در زمان خودش طراحی کاملاً ایده آل، متعادل و البته متعارفی داشت که به راحتی می توانست با حریفان اروپایی یا ژاپنی هم تراز شود. مشخصات فنی هیوندای SONATA NF اکثر مدل های هیوندای سوناتا NF وارداتی به کشورمان از نوع چهار سیلندر اتوماتیک بودند که البته نسخه دستی این خودرو نیز به صورت محدود در بازار ما عرضه شد. حداکثر قدرت موتور چهار سیلندر 2.4 لیتری تنفس طبیعی هیوندای سوناتا NF حدود 162 اسب بخار است که در کنار 222 نیوتن متر گشتاور قادر است نسخه اتوماتیک چهار دنده این سدان 1470 کیلوگرمی را طی حدود 10 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برساند. میانگین مصرف سوخت هیوندای SONATA NF با موتور چهار سیلندر و گیربکس اتوماتیک چهار دنده نیز حدود 8.6 لیتر در هر 100 کیلومتر است. بنابراین در بحث شتاب گیری و مصرف سوخت، عملکرد قابل قبولی برای سوناتا ان اف چهار سیلندر اتوماتیک می توان در نظر گرفت. با این حال نسخه دنده ای این خودرو چابکی هیجان انگیزتری ارائه می دهد و شتاب صفر تا صد آن حدود 8.9 ثانیه است. از لحاظ مصرف سوخت، نسخه دنده ای چندان مطلوب ظاهر نشده و حدود 8.5 لیتر در هر 100 کیلومتر مصرف می کند. اما قوی ترین مدل هیوندای سوناتا ان اف در بازار ایران نسخه های مجهز به موتور 3.3 لیتری شش سیلندر تنفس طبیعی هستند که به گیربکس اتوماتیک پنج سرعته مجهز بوده و توانی نزدیک به 235 اسب بخار به علاوه 306 نیوتن متر گشتاور را به چرخ های جلوی خود منتقل می کنند. شتاب صفر تا صد این مدل حدود 7.8 ثانیه و میانگین مصرف سوخت آن برابر 9.4 لیتر در هر 100 کیلومتر برآورد شده است. هیوندای سوناتا NF دارای سواری نسبتاً نرم و لذت بخش است و از لحاظ هندلینگ و پایداری نیز در سرعت های متعارف می تواند شرایطی اطمینان بخش و استوار را برای کاربران خود فراهم کند. طراحی داخل کابین و امکانات داخل کابین هیوندای سوناتا NF نسبتاً ساده و تا حدی محافظه کارانه طراحی شده است. یک پوسته داشبورد بسیار حجیم به صورت دو تکه و دو رنگ در این خودرو به کار گرفته شده که جزییات آن نیز چندان پیچیده و مدرن احساس نمی شود. طراحی قسمت وسط داشبورد و نواحی مرتبط با پنل های کنترل گر کاملاً ساده اما ارگونومیک فرم گرفته و دریچه های تهویه چهارگوش نیز نشان از طراحی کاملاً ابتدایی این بخش ها دارد. فرم غربیلک فرمان و کیلومترشمار پشت آن نیز کاملاً متناسب با خودروهای نسبتاً قدیمی بوده و هیجان خاصی در طرح آنها مشاهده نمی شود. قرار گرفتن سیستم پخش صوت یا مالتی مدیا در بالاترین قسمت میانه داشبورد نیز از ویژگی های خاص این کابین به شمار می رود. البته این ویژگی هایی که بیان کردیم، مربوط به داشبورد مدل های 2006 تا 2008 موجود در بازار کشورمان است اما مدل های 2009 و 2010 با طراحی داشبورد جدید به بازار ایران آمدند که طراحی آن پایه و اساس طرح های داخلی بسیاری از مدل های هیوندای در سال های بعد شد و حتی در خودروهایی مثل دنا نیز از همین طراحی برای فرم داشبورد استفاده شد. سبک طراحی این داشبورد به مراتب نسبت به نسخه های قبلی زیباتر بوده و قرار گرفتن دریچه های تهویه عمودی در دو طرف سیستم مالتی مدیا به همراه تزیینات طرح چوب، موجب زیباتر به نظر رسیدن این کابین شده است. متریال استفاده شده در ساخت داشبورد و رودری ها کیفیت قابل قبولی دارد و می تواند رضایت نسبی کاربران را فراهم کند. دسترسی به ادوات برای راننده بسیار راحت بوده و چینش منظم کلیدها نیز موجب حواس پرتی کاربر نخواهد شد. صندلی های خودرو نیز نسبتاً راحت هستند و در مسافرت های طولانی می توانند خستگی و کوفتگی را تا حدودی از بدن سرنشینان دور نگه دارند. البته فرم این صندلی ها دیگر کمی قدیمی شده و نسبت به مدل های جدیدتر قابلیت حمایت و تأمین رفاه کاربران را ندارد. یکی از ویژگی های مثبت کابین هیوندای SONATA NF فضای جادار و نسبتاً وسیع آن است که به راحتی می تواند پنج سرنشین بزرگسال را پذیرایی کند. همچنین گنجایش صندوق عقب این خودرو حدود 467 لیتر است که برای جا دادن لوازم یک مسافرت خانوادگی تقریباً کافی به نظر می رسد. در مورد امکانات هیوندای سوناتا NF نیز باید بدانید که نسخه های فول آپشن این خودرو امکاناتی مثل کروز کنترل، سیستم کنترل کشش و پایداری، سنسور پارک عقب، سنسور فشار باد تایرها، سیستم پخش صوت حرفه ای با آمپلی فایر، مانیتور مرکزی، سنسور نور، دوربین عقب، شش کیسه هوا، تنظیم برقی صندلی راننده، گرمکن صندلی های جلو، سیستم تهویه اتوماتیک دوگانه و سانروف را به شما ارائه می دهند. رقبای هیوندای سوناتا NF هیوندای سوناتا NF به عنوان یک سدان خانوادگی سایز متوسط، به طور مستقیم باید با محصولاتی هم دوره نظیر کیا اپتیما، تویوتا کمری، نیسان ماکسیما، نیسان تیانا، کیا اپیروس و… به رقابت بپردازد. البته اگر قیمت نسخه های کارکرده هیوندای سوناتا NF را مدنظر قرار دهیم، می توان به جای نسخه های چندین سال کارکرده و قدیمی این خودرو، به سراغ محصولات صفر کیلومتر یا کم کارکرد داخلی و مونتاژی نظیر تارا اتوماتیک، دنا پلاس توربو اتوماتیک، شاهین پلاس اتوماتیک، ام وی ام آریزو 5 توربو، چری آریزو 6 و… نیز رفت. توان حرکتی بالا، برند معتبر، کیفیت ساخت مناسب و کابین جادار از ویژگی های مهم هیوندای سوناتا NF هستند که سبب شده اند هنوز هم این خودرو در بازار محصولات دست دوم پرطرفدار باشد. |