| صنعت دفاعی ترکیه در حوزه پهپادها وارد مرحله ای تازه می شود و هدف گذاری اصلی برای سال 2026، گسترش تولید انبوه سامانه های بدون سرنشین است. به گزارش آناتولی، در همین چارچوب، سِلمان دونمز، بنیان گذار شرکت تیترا تکنولوژی و عضو هیأت مدیره پاسفیک تکنولوژی، و اکرم اونلو، مدیرعامل تیترا تکنولوژی، در یک نشست خبری در آنکارا جزییات برنامه ها و پروژه های این شرکت را تشریح کردند. به گفته دونمز، تیترا تکنولوژی که از سال 2020 فعالیت خود را آغاز کرده، امروز به یکی از معدود شرکت های تولیدکننده پهپادهای بال ثابت، بال گردان و چندروتوره تبدیل شده و برای حدود 250 نفر اشتغال ایجاد کرده است. او اعلام کرد این شرکت در حوزه بالگردهای بدون سرنشین به جایگاه پیشرو رسیده و نخستین مأموریت های لجستیکی نظامی با این پلتفرم ها انجام شده است. دونمز با اشاره به بالگرد بدون سرنشین آلپین گفت: این سامانه با ظرفیت تولید ماهانه 4 فروند و با 85 درصد بومی سازی ساخته می شود و تاکنون 2 فروند آن وارد خدمت شده و قرار است تا پایان سال 2025 چهار فروند دیگر تحویل داده شود. آلپین توان حمل 200 کیلوگرم محموله، شعاع کنترل 200 کیلومتر و بیش از 9 ساعت مداومت پروازی دارد و در مرحله نخست نیاز به 40 فروند از آن پیش بینی شده است. وی همچنین از توسعه نسخه آلپین-2 بر اساس بازخوردهای عملیاتی خبر داد و تأکید کرد برای حضور در بازارهای جهانی، نیاز به بالگردهای بدون سرنشین با ظرفیت حمل بالاتر وجود دارد. دونمز درباره سامانه دومرول، بالگرد کوچک بدون سرنشین، گفت: این محصول که ابتدا به عنوان پلتفرم آموزشی طراحی شده، وارد فهرست تجهیزات شده و توسعه آن برای مأموریت های مختلف ادامه دارد. در حوزه پهپادهای چندروتوره نیز خانواده دِلی شامل دِلی-2، دِلی-2 EO و دِلی-مینی با ظرفیت تولید ماهانه 100 فروند معرفی شد. به گفته دونمز، پهپاد انتحاری FPV با نام مرکوُت به ظرفیت تولید ماهانه 500 فروند رسیده و مقدمات قرارداد 750 فروندی آن تکمیل شده است. همچنین آزمایش های کالیبراسیون پهپاد شناسایی پارس VTOL ادامه دارد و هدف این است که در سه ماهه نخست سال 2026 به پایان برسد. او افزود: سامانه جعبه و پناهگاه هوشمند پهپاد با نام کورگان و نیز سامانه ناوبری دیداری سیاح به طور هم زمان در حال توسعه و یکپارچه سازی روی پلتفرم ها هستند و سامانه های اویونیک و نرم افزارها نیز به صورت کامل در داخل شرکت طراحی و تولید می شوند. در بخش دیگری از این نشست، دونمز به پروژه رهگیری و مدیریت ترافیک پهپادها اشاره کرد و آن را یکی از پروژه های دارای ظرفیت بالای صادراتی دانست که هدف آن مدیریت یکپارچه لجستیک بدون سرنشین از تولیدکننده تا مصرف کننده نهایی است. او همچنین از پروژه تبدیل بالگردهای بل 206 و یو اچ-1 به نسخه های بدون سرنشین با توان حمل بیش از 1000 کیلوگرم خبر داد و گفت: این اقدام می تواند مزیتی مهم برای کشورهای دوست و متحد ایجاد کند. به گفته او، تیترا تکنولوژی در چارچوب فعالیت های بین المللی، در دبی شرکت تأسیس کرده، در آمریکا دفتر راه اندازی کرده و ساختار شرکتی خود در رومانی را نیز تکمیل کرده است. اکرم اونلو، مدیرعامل تیترا تکنولوژی، نیز با تأکید بر اهمیت راهبردی پروژه تبدیل یو اچ-1 گفت: پس از تکمیل این فرایند، کیت های بدون سرنشین سازی برای هزاران بالگرد مشابه در کشورهای مختلف قابل ارائه خواهد بود. او اعلام کرد سال 2025 سال ورود محصولات به خدمت بوده و سال 2026 برای تیترا تکنولوژی سال تولید انبوه خواهد بود و انتظار سفارش های پرشمار وجود دارد. اونلو همچنین از برنامه ریزی برای افزایش ظرفیت تولید مرکوُت تا ماهانه 5 هزار فروند، گسترش فعالیت ها در اروپا از طریق شرکت تیترا اروپا در رومانی و هدف گذاری برای تأمین نیمی از گردش مالی سال آینده از محل صادرات خبر داد. |