صفحه اصلی     اقتصادی     اجتماعی     سیاسی     ورزشی     بین الملل     RSS     تماس با ما  
چهارشنبه، 26 آذر 1404 - 04:32   
 آخرین خبرها
  کشف شوکه‌کننده تیغ ریش‌تراشی داخل نان هنگام صرف صبحانه
  تفال به حافظ: از بن هر مژه‌ام آب روان است بیا
  اوج درخشش بارش شهابی جوزایی بر فراز کوه سبلان
  ببینید؛ تلاش ناامیدانه یک گوزن مادر برای نجات بچه‌اش از چنگ سیاه‌گوش
  فیلم سازان ایرانی در میان نامزدهای اولیه اسکار
 
- اندازه متن: + -  کد خبر: 59225صفحه نخست » آخرین اخبار    سه شنبه، 25 آذر 1404 - 20:55

255سالگی یک نابغه


هیچ آهنگسازی به اندازه «لودویگ فان بتهوون» چنین تاثیر عمیقی بر موسیقی بر جای نگذاشته است. اغراق نیست که «بتهوون» را تجسم آرمانی از موسیقیدانی بنامیم که بسان یک قهرمان رمانتیک،

دویست و پنجاه و پنج سال گذشت و هنوز هویت موسیقی با نامش عجین است. بتهوون را به عنوان نابغه ای می شناسیم که موسیقی را برای همیشه تغییر داد. بیش از دو قرن پس از مرگش، او هنوز به عنوان آهنگسازی بزرگ شناخته می شود که با وجود ناشنوایی، بیشتر از جهان پیرامونش جدا شد، اما همچنان مسیر هنری اش جادوانه است.

به گزارش ایسنا، هیچ آهنگسازی به اندازه لودویگ فان بتهوون چنین تاثیر عمیقی بر موسیقی بر جای نگذاشته است. اغراق نیست که بتهوون را تجسم آرمانی از موسیقیدانی بنامیم که بسان یک قهرمان رمانتیک، پرشور و آگاه به سیاست بود. امروز با دویست و پنجاه و پنجمین سالگرد تولد او مصادف است.

قطعاتی که بتهوون با آن ها برای عموم مردم شناخته می شود، چه سمفونی پنجم او که در جنگ جهانی دوم به نمادی از امید برای متفقین بدل شد، یا آثار پیانویی همچون سونات مهتاب که پیانیست های نوآموز با آن بزرگ شده اند، فقط بخش کوچکی از داستان بتهوون را روایت می کنند.

این آثار نام آشنا به سختی می توانند نشان دهنده اهمیت واقعی او یا وسعت و عظمت دستاوردش باشند؛ چه رسد به توضیح این که چرا او چنین چهره مهمی در تاریخ چیزی است که ما معمولاً موسیقی کلاسیک می نامیم.

زندگی او …

پیش از بتهوون ، آهنگسازان اغلب موسیقی را سفارشی می نوشتند که این موضوع شامل قطعات سفارشی برای کلیسا یا حامیان ثروتمند یا دربارهای اشرافی اروپا نیز می شد. اگرچه آهنگسازان بزرگ آن دوره ها هم می توانستند از این محدودیت ها فراتر روند و موسیقی ای شخصی و در عین حال ظریف خلق کنند، اما بتهوون مصمم بود که ایده استقلال خلاقیت را بسیار فراتر ببرد.

او در شهر بن به دنیا آمد. پدرش خواننده تنور در خدمت اسقف اعظم کلن بود که نخستین درس های موسیقی را به لودویگ آموزش داد. او در 10سالگی یادگیری رسمی آهنگسازی و پیانو را آغاز کرد و حتی در اوایل نوجوانی چند قطعه منتشر کرد، اما بخش اعظمی از آنچه میان سال های 1785 تا مهاجرتش به وین در سال 1792 نوشت، در دوران حیاتش شنیده نشد.

با به وجود آمدن مشکلات خانوادگی، لودویگ جوان بیش از پیش مسئولیت تأمین خانواده را از طریق تدریس و نوازندگی ویولا بر عهده گرفت. او در وین، مدتی کوتاه نزد هایدن تحصیل کرد، اما بیشتر به عنوان پیانیست و نه آهنگساز جایگاه خود را تثبیت کرد. البته از همان ابتدا حمایت چندین حامی ثروتمند را به دست آورد و این حمایت در بیشتر عمرش ادامه پیدا کرد. نخستین اجرای عمومی او به عنوان پیانیست در سال 1795 میلادی بود. او در این اجرا کنسرتو پیانویی را نواخت که امروز کنسرتو شماره دو نامیده می شود.

عصر او ...

این دوره، دورانی پرتلاطم در جهان بود: فقط اندکی بیش از یک دهه از تاسیس ایالات متحده می گذشت، پژواک های انقلاب 1789 فرانسه و به قدرت رسیدن ناپلئون در پی آن، سراسر اروپا را تحت تاثیر قرار داده بود و آغاز انقلاب صنعتی نیز دگرگونی های اجتماعی بزرگی ایجاد کرده بود. اما انقلاب در هنر هم در جریان بود. رمانتیسم در ادبیات جایگاه خود را پیدا کرده بود.

درست است که پیدا کردن شباهت های مستقیم بین هنرمندان بزرگ در رشته های مختلف آسان نیست، اما اگر بخواهیم برای بتهوون هم عصری در هنری دیگر پیدا کنیم، آن شخص فرانسیسکو گویا خواهد بود: هنرمندی که میان دو دوره سبکی ایستاده بود و مسیرش از نقاش درباری تا شمایل شکن و انزوای اجتماعی ناشی از ناشنوایی فزاینده، آینه ای از سرنوشت بتهوون است.

اما چرا بتهوون هنوز اهمیت دارد؟

مسیر هنری بتهوون معمولا به سه دوره آغازین، میانی و پایانی تقسیم می شود، اما از اوایل 1800 به بعد، موسیقی او پیوسته در حال تغییر بود و همواره مسیر خلاقانه انقلابی منحصر به خود را دنبال می کرد. موسیقی او مرز میان دو دوران بزرگ کلاسیک و رمانتیک را مشخص کرد.

آثاری که او در دهه بیست سالگی زندگی خود یعنی در پایان قرن هجدهم نوشت مانند دو کنسرتو پیانو و نخستین مجموعه کوارتت های زهی، شاید به نظر برسند که به جهان موسیقایی هایدن و موتسارت تعلق دارند، اما نشانه هایی در خود دارند که نشان می دهد بتهوون از همان زمان در حال آزمودن مرزهای سبک کلاسیکی بود که به ارث برده بود.

همان گونه که زندگی او میان دهه های پایانی یک قرن و آغاز قرن بعدی قرار داشت، موسیقی اش نیز مرز میان دو دوران بزرگ، کلاسیک و رمانتیک را خلق کرد.

تقریبا همه ژانرهای موسیقایی ای که بتهوون به آن ها پرداخت، پس از بازآفرینی او دیگر همان ژانر سابق باقی نماند. دو سمفونی نخست او کم و بیش در چارچوب کلاسیک حرکت می کنند، اما سمفونی سوم، Eroica ، که نخستین بار در سال 1805 اجرا شد، در مقیاسی کاملا متفاوت بود. این اثر بیانیه ای آشکار از نیت او بود و نشان می داد که بتهوون مصمم است سمفونی را به قلمروهایی ببرد که پیشینیان او هرگز تصور نکرده بودند.

او برای تاکید بر جاه طلبی انقلابی این اثر، آن را به ناپلئون تقدیم کرد. بتهوون او را تجسم آرمان های دموکراتیک و جمهوری خواهانه انقلاب فرانسه می دید. اما وقتی ناپلئون در سال 1804 خود را امپراتور اعلام کرد، آهنگساز با خشم نام او را از صفحه عناوین خط زد.

در همین زمان، نخستین نشانه های ناشنوایی بتهوون آشکار شده بود. بتهوون در نامه ای خارق العاده، به نام وصیت نامه هایلیگنشتات ، که در سال 1802 نوشت اما هرگز برای دو برادرش نفرستاد، از اراده خود برای غلبه بر شکست نوشت.

درحقیقت بتهوون به وعده خود عمل کرد. سمفونی های پس از Eroica ساخته او نیز مرزهای تازه ای را درنوردید. درام کوبنده سمفونی پنجم و موسیقی توصیفی سمفونی ششم، انقلابی بود. انرژی مهارنشدنی سمفونی هفتم نیز بی سابقه بود.

در تمام این سال ها، ناشنوایی او بدتر می شد. آخرین حضور عمومی اش به عنوان پیانیست در سال 1814 بود و در دهه پایانی زندگی اش ناچار شد برای گفت وگو با دوستان از دفترچه های یادداشت استفاده کند. اما با گذشت دو قرن همچنان به عنوان آهنگسازی تکرارنشدنی در ذهن ها ماندگار شده است.

   
  

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
عنوان:
نظر
  قبل از ارسال نظر آنرا ویرایش کرده و قواعد نگارش را در آن رعایت کنید.
لطفاً در مطالب خود اخلاق اسلامی و قوانین کشور را مد نظر داشته باشید.
نمایش نظرات کاربران در خبرها به معنای تایید آنها توسط سایت نیست.

  کد امنیتی:
 
فیلم سازان ایرانی در میان نامزدهای اولیه اسکار
  فیلم سازان ایرانی در میان نامزدهای اولیه اسکار
مستند «اوزاک یوللار» ساخته سارا خاکی و محمدرضا عینی ( دو فیلم ساز ایرانی ) در بخش بهترین مستند بلند به جمع نامزدهای اولیه اسکار راه یافته و فیلم «یک تصادف ساده» ساخته جعفر پناهی (فیلم ساز ایرانی ) هم به نمایندگی از فرانسه در شاخه بهترین فیلم بین‌المللی ...
اروپا به طور جدی برای جنگ با روسیه آماده می‌شود
  اروپا به طور جدی برای جنگ با روسیه آماده می‌شود
این قاره تاکنون شاهد سخنان علنی صریحی درباره جنگ شبیه به آن اعلانات رادیویی پر سر و صدا در دهه چهل نبوده است، اما نشانه‌های بسیج را نمی‌توان انکار کرد و به وضوح نشان می‌دهد که گذشته در حال کوبیدن درهای قاره‌ای است که گمان می‌کرد در«پایان تاریخ» زندگی می‌کند.
استقلال ستاره خارجی را از بازی آسیایی کنار کذاشت
  استقلال ستاره خارجی را از بازی آسیایی کنار کذاشت
ستاره ازبکی استقلال قادر به همراهی استقلال در دیدار برابر المحرق بحرین نیست.
تاخیر در بازی بارسلونا - گوادالاخارا در جام حذفی با تاخیر
  تاخیر در بازی بارسلونا - گوادالاخارا در جام حذفی با تاخیر
دیدار امشب بارسلونا برابر گوادالاخارا در جام حذفی به دلیل ازدحام در اطراف ورزشگاه با نیم‌ساعت تاخیر برگزار خواهد شد.
دعوای ساپینتو و رحمتی چطور شروع شد؟!
  دعوای ساپینتو و رحمتی چطور شروع شد؟!
اختلاف‌نظر بر سر یک پنالتی مشکوک سرآغاز درگیری‌های بین ساپینتو و رحمتی در پایان بازی خیبر و استقلال بوده است.
تراکتور-پرسپولیس در حذفی بعد از 50 سال!
  تراکتور-پرسپولیس در حذفی بعد از 50 سال!
پرسپولیس و تراکتور پیشینه رقابت به مدت بیش از 50 سال را دارند ولی تا کنون در جام حذفی رو به روی هم قرار نگرفته‌اند.
درخواست عجیب از هومن سیدی که سریعا رد شد!
  درخواست عجیب از هومن سیدی که سریعا رد شد!
در حاشیه مراسم اکران فصل دوم وحشی، هومن سیدی کارگردان این سریال درخواست بوس فرستادن به دوربین ‌ها را قبول نکرد.
سپاهان ترسناک‌ترین میهمان فوتبال ایران؛ «شما را در خانه‌تان می‌بریم!»
  سپاهان ترسناک‌ترین میهمان فوتبال ایران؛ «شما را در خانه‌تان می‌بریم!»
سپاهان 20 امتیاز از 27 امتیاز این فصل خود در لیگ برتر را از دل مسابقات بیرون از خانه به ارمغان آورده است.
چهره مربی استقلال یک روز بعد از کتک‌کاری!
  چهره مربی استقلال یک روز بعد از کتک‌کاری!
مربی دروازه‌بان‌های خبرساز استقلال در تمرین امروز حضور داشت و کار خود را جلو برد.
سیتروئن C-کاکتوس، یادآوری مدلی از هیوندای در بازار ایران
  سیتروئن C-کاکتوس، یادآوری مدلی از هیوندای در بازار ایران
سیتروئن C-کاکتوس یک خودروی مفهومی بود که در سال 2007 با هدف اجرای یک آزمایش رادیکال در کاهش هزینه‌ها و طراحی مبتنی بر عملکرد معرفی شد.
چالش بزرگ اوسمار در تبریز مقابل تراکتور
  چالش بزرگ اوسمار در تبریز مقابل تراکتور
اوسمار ویرا باید پیش از سفر به تبریز بازیکنانش را برای شرایط سختی آماده کند.
ستاره استقلالی‌ها همچنان غایب در تمرینات
  ستاره استقلالی‌ها همچنان غایب در تمرینات
هافبک استقلالی‌ها همچنان مصدوم است و در تمرین امروز تیم خود نیز حضور پیدا نکرد.
  پربیننده ترین اخبار       
  تاکتیک سروش برای فرار از محرومیت!
  تاخیر در بازی بارسلونا - گوادالاخارا در جام حذفی با تاخیر
  ژیلا صادقی: من آدم تک خوری نبودم اما احسان علیخانی بود
  جزییات بارش شدید باران در جنوب کشور، یک نفر مفقود شد
  مردی که با چک‌های وصول‌نشده از دنیا رفت
  یارانه نقدی آذرماه دهک‌های اول تا سوم واریز شد
  تردد همه شناورها در جزیره کیش متوقف شد
  سپاهان ترسناک‌ترین میهمان فوتبال ایران؛ «شما را در خانه‌تان می‌بریم!»
  اروپا به طور جدی برای جنگ با روسیه آماده می‌شود
  فیلم سازان ایرانی در میان نامزدهای اولیه اسکار
  ببینید؛ تلاش ناامیدانه یک گوزن مادر برای نجات بچه‌اش از چنگ سیاه‌گوش
  ثبات امروز، توسعه فردا؛ روایت عملکرد کرمان موتور در سال 1404
  گلایه نیکی کریمی از پوستر نسخه مرمت شده فیلم «سارا»: این من نیستم!
  مدارس این استان‌ها فردا، چهارشنبه 26 آذر تعطیل شد
  فرار از شهر قدس؛ استقلال-گل‌گهر در ورزشگاه امام رضا
  دعوای ساپینتو و رحمتی چطور شروع شد؟!
  255سالگی یک نابغه
  مراسم جشن شب یلدای استقلال با حضور ساپینتو و ستاره‌ها
  خداحافظی پرسپولیس به ستاره‌ای که فقط اسم بزرگ داشت!
  احضار سفیر قبرس در تهران به وزارت خارجه ایران
© شبکه خبری سرنویس 1404

All rights reserved