| فرارو- اکستریم QX در نمایندگی 5.1 میلیارد قیمت دارد و تویوتا راو4 تک دیفرانسیل با 4.8 میلیار تومان قابل خریداری است. به گزارش فرارو؛ اکستریم QX گران ترین خودرو مونتاژی بازار است. از سوی دیگر، تویوتا هم از برندهای لوکس و معتبر جهانی به حساب می آید. با این همه، دو خودرو سطح متفاوتی از امکانات و پیشرانه را ارائه می دهند. حال باید دید خرید کدام خودرو منطقی تر است؟ شاسی بلند لوکس مدیران خودرو یا تیپ پایه تویوتا راو4 وارداتی؟ مقایسه طراحی ظاهری و کابین اکستریم QX بدون شک یک کراس اوور لوکس است. از جلوپنجره عریض با کروم کاری پرحجم گرفته تا رینگ های بزرگ و خطوط بدنه برجسته همگی این گزاره را فریاد می زنند. در کابین اکستریم هم اولویت با جلب توجه است. سه نمایشگر یکپارچه سرتاسری، تریم چرمی، نورپردازی داخلی و حذف حداکثری دکمه های فیزیکی.  تویوتا راو4 تک دیفرانسیل اما رویکردی محتاطانه تر دارد. بطوریکه با وجود طراحی زاویه دار از هر نوع اغراق دور شده و بیش از هر چیز بر کاربردی بودن تاکید می کند. راو4 در بخش کابین هم ساده تر وارد عمل شده. در این خودرو خبری از نمایشگرهای عظیم نیست و فقط بر کیفیت متریال، ارگونومی مناسب و چیدمان منطقی ادوات تمرکز شده -همان چیزی که از یک تویوتا انتظار می رود. بدین ترتیب، انتخاب بین این دو شاسی بلند به سلیقه خریدار برمی گردد. اکستریم برای لوکس پسندان و راو4 برای طرفداران سادگی. تفاوت مشخصات فنی و پیشرانه تفاوت دو خودرو در این بخش جدی تر می شود. اکستریم QX یک پیشرانه دو لیتری توربوشارژ دارد که 261 اسب بخار قدرت و 400 نیوتن متر گشتاور تولید می کند. این نیرو هم از طریق گیربکس 8 سرعته اتوماتیک آیسین به هر چهار چرخ منتقل می شود. از نقاط قوت اکستریم می توان به شتاب گیری بهتر، توان حرکتی بالاتر و سیستم AWDاشاره کرد؛ هرچند وزن نزدیک به دو تن و مصرف سوخت بالاتر راه هم نمی توان نادیده گرفت. در سمت دیگر، تویوتا راو4 تک دیفرانسیل قرار دارد که با استفاده از یک موتور 2.0 لیتری تنفس طبیعی، حداکثر 171 اسب بخار قدرت و 206 نیوتن متر گشتاور تولید می کند. این موتور به گیربکس CVT متصل است و نیرو را تنها به محور جلو می فرستد. بدین ترتیب، راو4 به وضوح قدرت و شتاب پایین تری دارد اما مصرف سوخت کمتر، استهلاک پایین تر و هماهنگی بالای مجموعه فنی این کاستی را توجیح می کند. مقایسه امکانات ایمنی و آپشن ها اکستریم QX در این بخش بی محابا می تازد؛ 10 کیسه هوا، سامانه های کمک راننده سطح 2.5، کروز کنترل تطبیقی، رادارهای متعدد، دوربین 360 درجه، سیستم صوتی 23 بلندگو، صندلی های برقی با گرم کن، سردکن و ماساژور، سقف پانوراما، شارژر وایرلس.  همچنین فهرست بلندبالای تجهیزات رفاهی، اکستریم QX را به آپشنال ترین خودرو مونتاژی بازار بدل کرده و هرچه بتوان روی یک کراس اوور نصب کرد را در اختیار خریدار می گذارد. تویوتا راو4 تک دیفرانسیل هم اگرچه لیست رفاهی کوتاه تری دارد اما در بحث ایمنی چیزی کم نمی گذارد؛ هفت کیسه هوا، رادار خط خوان، ترمز اضطراری، هشدار برخورد، کروز کنترل تطبیقی و دوربین 360 درجه. قیمت و ارزش خرید؛ مونتاژی یا وارداتی؟ اکستریم QX در نمایندگی 5 میلیارد و 165 میلیون تومان قیمت دارد و با نرخ 6 میلیارد و 750 میلیون تومان در بازار آزاد فروخته می شود در سوی دیگر، تویوتا راو4 تک دیفرانسیل با قیمت 4 میلیارد و 806 میلیون در نمایندگی و حدود 7 میلیارد و 500 میلیون تومان در بازار آزاد عرضه می شود. پس اگر معیار اصلی شما برای انتخاب یک شاسی بلند مصرفی، سطح امکانات، قدرت و طراحی لوکس باشد، اکستریم QX ارزش خرید بالاتری دارد اما اگر در پی دوام بلندمدت، اصالت برند و مصرف سوخت منطقی هستید، می توانید تویوتا راو4 تک دیفرانسیل را حتی با وجود امکانات کمتر انتخاب کنید. در نهایت هم در نظر داشته باشید که هزینه های جانبی و قطعات یک خودرو وارداتی فراتر از نگهداری محصولی مونتاژی است که قطعات آن داخل کشور به یکدیگر متصل می شود. |