| شرکت کرمان موتور و پروژه مشترک ایران خودرو و گروه بهمن قرار است تا در سال 1405، محصولات هایبریدی را برای بازار کشور داشته باشند. ایگل هایبرید محصولی از کرمان موتور و اینووی به عنوان سدان هایبرید ایران خودرو و گروه بهمن، بزودی رونمایی می شوند. اما کدام یک از این خودروها بهتر است؟ به گزارش آخرین خودرو، پس از اعلام ایران خودرو و گروه بهمن برای رونمایی از سدان هایبریدی اینووی، شرکت کرمان موتور هم اعلام کرد که پروژه ایگل هایبرید را به صورت جدی دنبال می کند و حتی نمونه اولیه این خودرو را تولید کرده است. برای همین می توانیم توقع داشته باشیم که در سال 1405، دو سدان ملی با فناوری هایبرید به خط تولید خودروسازان کشور می آید. پلتفرم ایگل هایبرید یا اینووی؟ باید همین ابتدا بدانیم که ایگل و اینووی در ابتدای طراحی بر اساس خودروهای بنزینی مهندسی شده اند و حال با تغییرات مهندسان ایرانی به محصولاتی هایبرید تبدیل شده اند. اساس سازه ایگل بر مبنای جک است و اینووی از سازه چانگان بهره می برد. همین ابتدا مشخص است که به خاطر اعتبار و مهندسی نشان چانگان، جایگاه اینووی می تواند در دقت مهندسی بالاتر از ایگل هایبرید باشد. همچنین باید توجه داشت که اینووی با فاصله محوری 2600 میلی متر و طول 4575 میلی متری تا حدی بزرگتر از ایگل هایبرید است و قطعاً می تواند فضای کابین بیشتری را در اختیار سرنشینان بگذارد. برای همین اینووی نه تنها با پلتفرم به روزتری مواجه است، بلکه می تواند جادارتر از ایگل هایبرید کرمان موتور باشد. با این حال باید توجه داشت که هر دو این خودروها از ساختار اکونومی در پلتفرم ها بهره برده اند و وجود تعلیق نیمه مستقل عقب، نشان می دهد که ایگل هایبرید و اینووی هایبرید خودروهایی با ساختارهای پیچیده و گران نیستند.  قوای محرکه کدام قوی تر است؟ کی ام سی ایگل هایبرید دارای یک پیشرانه بنزینی 1.5 لیتری تنفس طبیعی است که 88 اسب بخار را با گشتاور 125 نیوتن متر تولید می کند. همچنین پیشرانه الکتریکی ایگل هایبرید 215 اسب بخار قدرت را با گشتاور 280 نیوتن متر تولید می کند. اینووی هایبرید هم دارای موتور 1.5 لیتری تنفس طبیعی است. این پیشرانه بنزینی 90 اسب بخار قدرت را با گشتاور 125 نیوتن متر تولید می کند. همچنین موتور الکتریکی این سدان می تواند 134 اسب بخار قدرت را با گشتاور 260 نیوتن متر در اختیار راننده بگذارد. اینووی می تواند توان ترکیبی 222 اسب بخار را با گشتاور 312 نیوتن متر را داشته باشد. در اینجا مشخص است که هر کدام از این خودروسازها برای یک تشابه فنی، دو سبک از تجمیع خروجی را در نظر گرفته اند. با این حال می تواند گفت که اینووی و ایگل هایبرید از نظر فنی خیلی شبیه به هم هستند و تفاوت خاصی با هم ندارند. اما بر اساس اعلام ایران خودرو و گروه بهمن، اینووی هایبرید می تواند مصرف سوخت کمتر و کمی شتاب بهتر را نسبت به ایگل هایبرید داشته باشد. کدام یک کامل تر هستند؟ در بحث امکانات رفاهی و ایمنی نمی توان اینووی و ایگل هایبرید را خودروهایی کامل دانست. هر دو خودرو ویژگی هایی مانند دو کیسه هوا، دسته دنده الکتریکی، تهویه الکتریکی، ترمز پارک برقی، کروز کنترل، تریم داخلی چرم و پارچه، سامانه کنترل پایداری، سنسور نور، دوربین و سنسور پارک عقب، استارت دکمه ای، کلاستر دیجیتال و… را دارند. اما اینووی می تواند با قابلیت هایی مانند سانروف برقی، صندلی برقی راننده، دوربین 360 درجه، اپل کارپلی و اندروید اتو جلوتر از ایگل هایبرید باشد. همچنین ایگل هایبرید هم با داشتن شارژر وایرلس و فناوری LED چراغ های جلو، کمی متفاوت از اینووی ظاهر می شود. با این حال با توجه به مدل امکاناتی که مشتریانی ایرانی می پسندند، می توان گفت که اینووی هایبرید ایران خودرو و گروه بهمن، پکیج آپشنی جذابتری را به مشتریان ارائه می دهد.  کدام موفق تر خواهند بود؟ با توجه به شباهت های این دو خودرو، نمی توان گفت که واقعاً کدام یک از این محصولات به خاطر ویژگی های فنی می توانند برای مشتریان جذابتر باشد. اما با توجه به زیرساخت داخلی سازی در ایران خودرو و گروه بهمن، میزان استقبال از محصولات مشابه میان گروه بهمن و ایران خودرو با کرمان موتور، شبکه خدمات پس از فروش و ظرفیت تولید این خودروسازان، باید گفت که به احتمال زیاد اینووی هایبرید گروه بهمن و ایران خودرو در بازار ایران سهم بیشتری را نسبت به ایگل هایبرید به دست می آورد. بدیهی است که کیفیت می تواند یکی از عوامل موفقیت این خودروها باشد. اما با توجه به اینکه هنوز نمونه نهایی این محصولات به رسانه ها نشان داده نشده اند، نمی توان گفت که حس کیفیت ابتدایی در کدام محصول بیشتر قابل لمس است. ولی باز هم می توان زودتر قضاوت کرد که به خاطر ساختار چانگان در اینووی هایبرید و تجربه ایگل بنزینی، احتمالاً اینووی گزینه ای با حس کیفیت بهتر است. جدول مقایسه اینووی هایبرید و ایگل هایبرید | ویژگی ها | اینووی هایبرید | ایگل هایبرید | | پایه پلتفرم | چانگان | جک | | پیشرانه بنزینی | 1.5 لیتری تنفس طبیعی | 1.5 لیتری تنفس طبیعی | | مجموع توان (اسب بخار) | 222 | 215 | | مجموع گشتاور (نیوتن متر) | 312 | 280 | | مصرف سوخت (لیتر بر 100 کیلومتر) | 4.5 | کمتر از 5 | | شتاب صفر تا 100 (ثانیه) | 8.5 | کمتر از 9 | | طول (میلی متر) | 4575 | 4435 | | عرض (میلی متر) | 1750 | 1725 | | ارتفاع (میلی متر) | 1525 | 1505 | | فاصله محوری (میلی متر) | 2600 | 2560 | | وزن خالص (کیلوگرم) | 1320 | 1300 | | کیسه هوای راننده و سرنشین | دارد | دارد | | سانروف برقی | دارد | ندارد | | صندلی برقی | راننده | ندارد | | نمایشگر لمسی | دارد | دارد | | اپل کارپلی و اندروید اتو | دارد | ندارد | | دوربین و سنسور پارک عقب | دارد | دارد | | دوربین 360 درجه | دارد | ندارد | | شارژر وایرلس | ندارد | دارد | | کلاستر دیجیتال | دارد | دارد | | فناوری چراغ ها | هالوژن | ال ای دی | | استارت دکمه ای | دارد | دارد | | کروز کنترل | دارد | دارد | | سنسور نور | دارد | دارد | | سامانه کنترل پایداری الکتریکی | دارد | دارد | | ترمز پارک برقی | دارد | دارد | | دسته دنده الکتریکی | دارد | دارد | | تهویه الکتریکی | دارد | دارد | |