صفحه اصلی     اقتصادی     اجتماعی     سیاسی     ورزشی     بین الملل     RSS     تماس با ما  
دوشنبه، 24 آذر 1404 - 02:41   
 آخرین خبرها
  تصویب کلیات بودجه سال 1405 در جلسه هیئت دولت
  ظریف: اگر کسی بخواهد حمله کند بهانه آن را هم پیدا می‌کند
  اصلاح قیمت شیر خام و 4 محصول لبنی
  هشدار قرمز بارش‌های سنگین در چهار استان/ نشست اضطراری وزیر راه
  فیلم کوتاه ایرانی «دیدار»، برگزیده جشنواره فرانسوی شد
 
- اندازه متن: + -  کد خبر: 58497صفحه نخست » آخرین اخبار    یکشنبه، 23 آذر 1404 - 11:45

مقایسه فیدلیتی پرایم و هایما 8S؛ دوئل شاسی‌بلندهای چینی بازار ایران


هایما 8S سریع‌تر و مدرن‌تر است درحالی که فیدلیتی پرایم از نظر سواری شهری، فضای کابین و کیفیت مونتاژ در جایگاه بالاتری قرار دارد

بازار خودروهای کراس اوور در ایران طی چند سال گذشته به یکی از پر ترافیک ترین میدان های رقابت خودروسازان چینی تبدیل شده است. پس از محدودیت های واردات و کم رنگ شدن حضور برندهای ژاپنی و کره ای، حالا شرکت های چینی فرصت یافته اند تا محصولات خود را با ظاهر مدرن، آپشن های متنوع و مشخصات قابل قبول به خریداران ایرانی معرفی کنند.

به گزارش آخرین خودرو، در این میان، دو خودرو بیش از دیگران توانسته اند نگاه ها را به خود جلب کنند: فیدلیتی پرایم از برند JETOUR (زیرمجموعه چری) و هایما 8S از برند هایما که تحت لیسانس ایران خودرو مونتاژ می شود.

فیدلیتی پرایم و هایما 8S در رده کراس اوورهای متوسط با ظاهر لوکس و کابین پیشرفته قرار دارند اما فلسفه ساخت، ویژگی های فنی و حتی حس رانندگی آن ها متفاوت است. فیدلیتی پرایم به عنوان محصولی از خانواده چری با تکیه بر مهندسی مدرن و تجربه طولانی این شرکت در ساخت کراس اوورها پا به میدان گذاشته در حالی که هایما 8S نماد تلاش ایران خودرو برای بازگشت پرقدرت به کلاس کراس اوورهای نیمه لوکس است.

معرفی و ریشه های خودروها

فیدلیتی پرایم در حقیقت نسخه مونتاژی Jetour X70 است؛ یکی از محصولات زیرمجموعه لوکس شرکت چری. برند جتور در سال 2018 با هدف تمرکز بر SUV های خانوادگی و مدرن تأسیس شد. فیدلیتی پرایم اما بر پایه پلتفرم T1X چری ساخته شده است؛ همان پلتفرمی که برای تیگو 7 و تیگو 8 نیز استفاده می شود. این پلتفرم از نوع ماژولار است و قابلیت نصب سیستم تعلیق چنداتصالی در عقب و موتورهای توربوشارژ متنوع را دارد.

در مقابل، هایما 8S یک محصول نسبتاً تازه از شرکت هایما به شمار می رود. این خودرو در چین با نام Haima 8S شناخته می شود و نخستین بار در سال 2019 معرفی شد. برخلاف محصولات قدیمی تر هایما مانند S5 و S7، این مدل با طراحی کاملاً جدید و پلتفرمی مستقل توسعه یافته که با هدف رقابت مستقیم با کراس اوورهای مدرن طراحی شده است.

هایما در این خودرو سعی کرده است چهره ای جوان پسند، دینامیک رانندگی بهتر و سطح فناوری بالاتری ارائه دهد. نسخه ای که ایران خودرو در کشور مونتاژ می کند از همان پلتفرم اصلی چینی استفاده می کند اما با برخی تغییرات نرم افزاری در گیربکس و سیستم تعلیق همراه بوده است.

فیدلیتی پرایم

از نظر فلسفه ساخت، جتور در فیدلیتی بر رفاه، فضای زیاد و طراحی آرامش بخش تمرکز کرده در حالی که هایما در 8S به دنبال ارائه حس اسپرت، پویایی و تکنولوژی بیشتر است. همین تفاوت در فلسفه، زمینه ساز تفاوت های عمیق در ظاهر، هندلینگ و شخصیت هر دو خودرو شده است.

مقایسه طراحی ظاهری

در نگاه نخست، فیدلیتی پرایم با ابعاد بزرگ تر، خطوط آرام تر و چهره ای مجلل تر شناخته می شود. جلوپنجره عظیم با طرح مشبک کرومی، چراغ های کشیده و حجم پردازی نرم بدنه، حس یک SUV خانوادگی لوکس را منتقل می کند. طراحی آن تا حدی به محصولات اروپایی مانند پژو 5008 یا فولکس تیگوان شباهت دارد.

از نمای جانبی نیز تناسب بین گلگیرهای برجسته و شیشه های جانبی بزرگ، تصویری از وقار و اطمینان ایجاد می کند؛ چیزی که خانواده های ایرانی آن را می پسندند. البته ناگفته نماند این سبک طراحی که به دور از شلوغی و اغراق است سبب می شود ماندگاری بیشتری هم در طول زمان داشته باشد.

در سوی دیگر میدان هایما 8S با ظاهری تهاجمی تر وارد می شود. طراحی جلوپنجره شش ضلعی، چراغ های LED باریک و خطوط تند روی کاپوت به آن حالتی اسپرت و جوان پسند بخشیده است. نمای عقب نیز با چراغ های به هم پیوسته و دیفیوزر تزیینی حس مدرن تری دارد. برخلاف فیدلیتی که بر سنت طراحی کلاسیک تأکید دارد، S8 با زبانی تیز و زاویه دار سخن می گوید و هدفش جلب توجه در خیابان است.

اگر طراحی را از دید هماهنگی و اصالت بررسی کنیم، فیدلیتی پرایم با اینکه ساده تر است، تناسبات دقیق تری دارد و حس بلوغ طراحی بیشتری منتقل می کند. اما از نظر هیجان بصری، هایما 8S برنده میدان است. در نتیجه انتخاب بین فیدلیتی پرایم و هایما 8S، بستگی به سلیقه دارد: فیدلیتی برای کسانی است که وقار و اصالت را می خواهند و هایما برای کسانی که به دنبال هیجان و نمایش تکنولوژی اند.

هایما 8S

مقایسه مشخصات فنی و سیستم تعلیق

زیر کاپوت فیدلیتی پرایم یک پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژ چهارسیلندر قرار دارد که توانایی تولید 156 اسب بخار قدرت و 230 نیوتن متر گشتاور را دارد. نیروی موتور توسط یک گیربکس شش سرعته دوکلاچه (DCT) به چرخ های جلو منتقل می شود. وزن این خودرو حدود 1570 کیلوگرم است و شتاب صفر تا صد آن نزدیک به 10.5 ثانیه تخمین زده می شود.

در مقابل، هایما 8S از یک پیشرانه ی 1.6 لیتری توربوشارژ GDI بهره می برد که قدرتی برابر با 195 اسب بخار و گشتاوری معادل 293 نیوتن متر تولید می کند. این نیرو از طریق گیربکس 6 سرعته اتوماتیک AT به چرخ های جلو می رسد. وزن خودرو حدود 1550 کیلوگرم است و شتاب آن در حدود 9 ثانیه اعلام شده است. این اختلاف توان و گشتاور باعث می شود 8S حس چالاکی بیشتری داشته باشد، به ویژه در سبقت ها و رانندگی تهاجمی.

در زمینه سیستم تعلیق، فیدلیتی از ترکیب مک فرسون در جلو و چنداتصالی در عقب استفاده می کند؛ سیستمی که تعادل بین نرمی و کنترل را حفظ می کند. هایما 8S نیز ساختاری مشابه دارد اما تنظیمات آن سفت تر و اسپرت تر است. همین تفاوت در تنظیم باعث می شود فیدلیتی سواری نرم تر و خانوادگی تری داشته باشد در حالی که 8S در مسیرهای پرپیچ وخم کنترل بدنه بهتری از خود نشان می دهد. از نظر مصرف سوخت هم فیدلیتی حدود 8.5 لیتر و 8S حدود 7.8 لیتر در صد کیلومتر می سوزاند.

مقایسه طراحی داخلی و فضای کابین

کابین فیدلیتی پرایم با هدف ایجاد فضایی شبیه خودروهای اروپایی طراحی شده است. متریال های نرم، تریم دو رنگ، نورپردازی ملایم و طراحی افقی داشبورد باعث می شود احساس لوکس بودن به راننده و سرنشین منتقل شود. صفحه نمایش بزرگ مرکزی و فرمان D-Cut نیز حال و هوایی مدرن ایجاد کرده اند.

صندلی ها نرم و راحت هستند و فضای ردیف دوم در سطحی است که حتی افراد بلندقد نیز بدون محدودیت بنشینند. صندوق عقب 1638 لیتر حجم دارد که در این کلاس رقم چشمگیری است. البته در این میان می توان نقدهایی را هم وارد کرد. برای مثال جنس مواد به کاررفته در کابین اگرچه ضعف آنچنانی ندارند اما جای آن را داشت که بهتر باشد. یا صندلی های جلو خودرو علیرغم طراحی زیبا، می شد که نشیمن بزرگ تری داشته باشند تا در مسافت های طولانی خستگی کمتری به سرنشینان تحمیل شود.

در هایما 8S اما فضای داخلی حس مدرن تری دارد. کنسول مرکزی با طراحی تیز و زاویه دار که به نوعی با یک برش از قسمت میانی بخش راننده و سرنشین را جدا کرده، نمایشگر بزرگ عمودی، دریچه های هوای جذاب و متفاوت و جزییات اسپرت حس تکنولوژیک و تفاوت بیشتری القا می کند. متریال استفاده شده کیفیت قابل قبولی دارند، هرچند در برخی بخش ها پلاستیک سخت به چشم می خورد.

صندلی ها ارگونومی خوبی دارند اما اندکی سفت تر از فیدلیتی هستند. همچنین فضای سر و پا در ردیف عقب کمی کمتر است، اما همچنان برای استفاده خانوادگی کافی به نظر می رسد.

در مجموع، فیدلیتی از نظر کیفیت متریال برتری دارد در حالی که هایما 8S از نظر طراحی آینده نگرانه و چیدمان دیجیتالی جلوتر است. ضمن اینکه اگر به دنبال تفاوت بیشتر در طراحی هستید و دل خوشی از مینیمال بودن ندارید کابین هایما حس بهتری به شما خواهد داد. اگر هدف شما سفرهای طولانی و راحتی خانواده باشد، فیدلیتی انتخاب بهتری است؛ ولی اگر به دنبال کابینی مدرن و جوان پسند هستید، 8S جذاب تر به نظر می رسد.

مقایسه آپشن ها و فناوری ها

در بخش تجهیزات رفاهی، فیدلیتی پرایم و هایما 8S فهرستی بلند از امکانات دارند. فیدلیتی پرایم با امکاناتی نظیر سقف پانوراما، تهویه مطبوع دو کاناله، تنظیم برقی صندلی ها، دوربین 360 درجه، سنسور نور و باران و سیستم ورود و استارت بدون کلید عرضه می شود. نسخه های فول تر آن همچنین دارای در صندوق برقی، کنترل فشار باد تایرها و سیستم کنترل حرکت در سربالایی هستند.

هایما 8S در مقابل با تمرکز بر فناوری های ایمنی و دیجیتال وارد میدان شده است. نمایشگر 12.3 اینچی، شارژر بی سیم، دوربین 360 درجه با کیفیت بالاتر، ترمز پارک برقی با اتوهلد، سیستم کنترل پایداری، رادار نقطه کور و هشدار خروج از خط از جمله ویژگی های شاخص آن است. در بخش سیستم صوتی نیز کیفیت پخش صدای 8S بالاتر از فیدلیتی ارزیابی می شود.

اگرچه فیدلیتی هنوز هم در زمینه امکانات رفاهی بسیار کامل است اما 8S با ورود فناوری های نیمه هوشمند ایمنی و امکانات دیجیتال بیشتر در این بخش دست بالا را دارد. با این حال از نظر دوام تجهیزات و سادگی عملکرد، فیدلیتی با نرم افزار پایدارتر و منوهای ساده تر برتری کاربردی تری ارائه می کند.

جمع بندی نهایی؛ انتخاب بین وقار و پویایی

در پایان این مقایسه می توان گفت فیدلیتی پرایم و هایما 8S در جایگاه خود محصولاتی کامل، زیبا و مجهز هستند اما دو فلسفه متفاوت را دنبال می کنند. فیدلیتی پرایم بر رفاه، فضای زیاد، نرمی سواری و خانوادگی بودن تمرکز دارد؛ انتخابی برای خانواده هایی که به دنبال خودرویی راحت، شیک و کم دردسر هستند.

در مقابل، هایما 8S نماینده نسل جدید کراس اوورهای چینی است؛ سریع تر، مدرن تر و با روحیه ای اسپرت و جوان پسند. از نظر فنی، 8S موتور قوی تر و شتاب بهتری دارد اما فیدلیتی در سواری شهری، فضای کابین و کیفیت مونتاژ جلوتر است. در زمینه طراحی بیرونی، سلیقه نقش اصلی را بازی می کند اما در تجهیزات ایمنی و فناوری های جدید 8S برنده است.

   
  

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
عنوان:
نظر
  قبل از ارسال نظر آنرا ویرایش کرده و قواعد نگارش را در آن رعایت کنید.
لطفاً در مطالب خود اخلاق اسلامی و قوانین کشور را مد نظر داشته باشید.
نمایش نظرات کاربران در خبرها به معنای تایید آنها توسط سایت نیست.

  کد امنیتی:
 
تصویب کلیات بودجه سال 1405 در جلسه هیئت دولت
  تصویب کلیات بودجه سال 1405 در جلسه هیئت دولت
در این جلسه علاوه بر طرح موارد اجرایی توسط اعضا، گزارش کامل بودجه 1405، جزییات، ویژگی‌ها و میزان درآمد‌ها و هزینه‌های سال آینده کشور، توسط سازمان برنامه و بودجه ارائه شد و در ادامه کلیات بودجه سال آینده به تصویب هیئت دولت رسید.
هشدار قرمز بارش‌های سنگین در چهار استان/ نشست اضطراری وزیر راه
  هشدار قرمز بارش‌های سنگین در چهار استان/ نشست اضطراری وزیر راه
پس از اعلام شرایط قرمز هشداری برای بارش شدید باران از روز سه‌شنبه تا جمعه، وزیر راه و شهرسازی جلسه‌ای اضطراری با حضور پلیس راهور، اورژانس،
ریشه طلاق کجاست؛ زنان و مردان ناسازگارند یا یخچال خالی است؟
  ریشه طلاق کجاست؛ زنان و مردان ناسازگارند یا یخچال خالی است؟
میلیون‌ها نفر زیر خط فقر اجتماعی و در حاشیه شهرها زندگی می‌کنند و سرمایه اجتماعی به شدت کاهش یافته با این حال سیاست‌گذاری‌ها همچنان به‌جای رسیدگی به ریشه‌های فروپاشی خانواده،
ژست هنری «سوگل طهماسبی» در مراسم رونمایی از یک کتاب
  ژست هنری «سوگل طهماسبی» در مراسم رونمایی از یک کتاب
سوگل طهماسبی، بازیگر شناخته شده سینما و تلویزیون، در مراسم رونمایی کتاب «من شاعر نیستم» حضور یافت. وی با یک مانتوی بلند طرح‌دار با نقوش سنتی به رنگ‌های آبی و قهوه‌ای،
ببینید؛ خلاصه بازی بایرن مونیخ 2 - ماینتس 2
  ببینید؛ خلاصه بازی بایرن مونیخ 2 - ماینتس 2
تیم فوتبال بایرن مونیخ بازی خانگی با ماینتس را مساوی کرد.
روز و ساعت بازی استقلال - خیبر در خرم‌آباد/ هفته چهاردهم
  روز و ساعت بازی استقلال - خیبر در خرم‌آباد/ هفته چهاردهم
بلیت‌فروشی دیدار خیبر خرم‌آباد و استقلال ساعتی از دقایقی قبل آغاز شد.
بردهای اقتصادی، مهندسی برزیلی؛ پرسپولیس صدرنشینی را تمرین می‌کند
  بردهای اقتصادی، مهندسی برزیلی؛ پرسپولیس صدرنشینی را تمرین می‌کند
پرسپولیس در هفته چهاردهم رقابت‌های لیگ برتر فعلا به صدر برگشت.
کتک‌کاری دانشگر و زکی‌پور با یک هوادار در فرودگاه اهواز: مدیران سپاهان در کلانتری!
  کتک‌کاری دانشگر و زکی‌پور با یک هوادار در فرودگاه اهواز: مدیران سپاهان در کلانتری!
دو بازیکن تیم فوتبال سپاهان در هنگام خروج از فرودگاه به دلیل فحاشی یک هوادار اهوازی با او وارد درگیری فیزیکی شدند و حالا ماجرا بیخ پیدا کرده است.
میزبانی تراکتور در بنیان دیزل کنسل شد
  میزبانی تراکتور در بنیان دیزل کنسل شد
با دستور مستقیم محمدرضا زنوزی مالک باشگاه تراکتور مسابقات خانگی سرخپوشان تبریزی از این پس در استادیوم بنیان دیزل برگزار نخواهد شد.
استقلال فسخ یک طرفه اندونگ را تکذیب کرد!
  استقلال فسخ یک طرفه اندونگ را تکذیب کرد!
باشگاه استقلال شایعه فسخ قرارداد از سوی دیدیه اندونگ هافبک گابنی را نادرست اعلام کرد.
ادعاای عجیب مشتری خارجی برای مهاجم گل نزن استقلال!
  ادعاای عجیب مشتری خارجی برای مهاجم گل نزن استقلال!
از قرار معلوم دوکنز نازون مهاجم ناموفق استقلال در خارج از ایران پیشنهاد دارد.
تهران تعطیل می‌شود/ تصمیم آخر را چه کسی می‌گیرد؟
  تهران تعطیل می‌شود/ تصمیم آخر را چه کسی می‌گیرد؟
بنا نیست یک دستگاه بیاید نظری درباره تعطیلی بدهد و آن نظر غالب شود؛ همه اعضا نظرات خود را ارائه می‌کنند و طبق قانون، جمع‌بندی صورت می‌گیرد.
  پربیننده ترین اخبار       
  برد 2-1 تراکتور مقابل پیکان؛ قرمزها روی دور برد
  گزارش الجزیره از ریزش مخاطبان صداوسیما
  شورای آتلانتیک: توافق جدید با ایران بهترین گزینه برای آمریکاست
  کتک‌کاری دانشگر و زکی‌پور با یک هوادار در فرودگاه اهواز: مدیران سپاهان در کلانتری!
  هشدار قرمز بارش‌های سنگین در چهار استان/ نشست اضطراری وزیر راه
  آخرین وضعیت ماشاریپوف قبل از بازی مقابل خیبر
  اصلاح قیمت شیر خام و 4 محصول لبنی
  تصویب کلیات بودجه سال 1405 در جلسه هیئت دولت
  تکذیب آمار امیرحسین ثابتی درباره زندانیان مهریه
  آیا وصیت به تقسیم مساوی ارث بین فرزندان درست است؟
  ریشه طلاق کجاست؛ زنان و مردان ناسازگارند یا یخچال خالی است؟
  واکنش نتانیاهو به حادثه سیدنی: سیاست استرالیا گسترش یهودی ستیزی است
  فیلم کوتاه ایرانی «دیدار»، برگزیده جشنواره فرانسوی شد
  ببینید؛ خلاصه بازی تراکتور 2 - پیکان 1
  بیفوما بازی پرسپولیس مقابل مس را از دست داد!
  (عکس) قدیمی‌ترین درخت انگور جهان
  مقایسه اکستریم QX و تویوتا راو4؛ مونتاژی بخریم یا وارداتی؟
  ترکیب احتمالی استقلال مقابل خیبر در خرم آباد؛ ساپینتو سورپرایز دارد؟!
  ظریف: اگر کسی بخواهد حمله کند بهانه آن را هم پیدا می‌کند
  ببینید؛ درگیری سرپرست آلومینیوم با سروش رفیعی
© شبکه خبری سرنویس 1404

All rights reserved