| در هفته ای که گذشت سریال شغال یکی از پرسوژه ترین آثار در حال پخش بود، سریالی که قسمت بیستم آن جمعه به نمایش درآمد و از چند روز قبل هم به واسطه بیانیه تهیه کننده و جوابیه بازیگر و واکنش مدیرعامل خانه سینما نسبت به این ماجراها، نام ساخته بهرنگ توفیقی را بیش از پیش سر زبان ها افتاده بود. به گزارش آنا، ماجرای سریال شغال مربوط می شود به اختلافات به وجود آمده بین سجاد بابایی بازیگر نقش سیاوش که یکی از شخصیت های اصلی داستان است و علی طلوعی تهیه کننده سریال. از همان قسمت نخست موضوعی که جلب توجه می کرد عدم درج نام سجاد بابایی در تیتراژ بود، درحالی که سیاوش یکی از کاراکتر های محوری سریال است و بار اعظمی از درام قصه روی دوش او و رابطه اش با آوا به عنوان شخصیت اصلی زن داستان است، اما نام سجاد بابایی در بین بازیگران نیست و فقط در انتهای تیتراژ نام او قرار گرفته است. معمولاً بازیگرانی که آثارشان در شبکه نمایش خانگی یا سینما در حال پخش است دائماً یا چند روز یک بار استوری یا پستی درخصوص آن اثر می گذارند تا به بیشتر دیده شدنش کمک کنند، اما سجاد بابایی به واسطه همین ماجرا ها و نیامدن اسمش در تیتراژ سریال، حتی یک استوری از این اثر در صفحه خود نگذاشت و به نوعی آن را بایکوت کرد. گیس و گیس کشی بازیگر و تهیه کننده اواسط هفته گذشته، تهیه کننده شغال با انتشار بیانیه ای نسبت به این ماجرا واکنش نشان داد و با خوشحالی زایدالوصفی رأی هیئت داوری خانه سینما درباره شکایت خود از سجاد بابایی را را رسانه ای کرد. او در بخشی از بیانیه اش نوشته بود: در تمامی موارد، حکم به نفع اینجانب و محکومیت نامبرده جاری شد. در همه بند های مطروحه، حکم نهایی، بازیگر مذکور را به پرداخت مبالغ معتنابهی محکوم و تنها یک مورد، اینجانب را به پرداخت مبلغی ناچیز (حدود 60 میلیون تومان) ملزم کرده است که پیش از این، بر اساس قرارداد فی مابین پرداخت، اما به دلیل مشکلات فنی بانکی مسترد شده بود. در ادامه بیانیه هم به تمام رسانه هایی که در این میان یک طرفه به قاضی رفته بودند و اکثراً از بابایی حمایت کرده بودند، تاخت و خود را قربانی بی عدالتی عده ای و حالا برنده یک دادگاه حقوقی معرفی کرد. روز بعد از انتشار این بیانیه، حواشی مربوط به آن به نشست خبری مدیرعامل خانه سینما هم کشیده شد و همایون اسعدیان با انتقاد از رفتار تهیه کننده سریال شغال گفت: قرار نیست هرکس در هیئت داوری رای مثبت گرفت دادار دودور راه بیاندازد. حرکت آقای طلوعی کاملاً غیرحرفه ای و کار زشتی بود. درخصوص همین سریال پرونده دیگری وجود دارد که سجاد بابایی از ایشان شکایت کرده، شاید رای در آن دادگاه به نفع بازیگر باشد. کسی که رای دادگاه را برنده شده که مدالی نگرفته، به نظرم مسائل هیئت داوری نباید به رسانه ها کشیده شود. سومین واکنش هم طبق انتظار از طرف سجاد بابایی بود، که او نیز در جملاتی بار دیگر این حاشیه را از متن سریال پررنگ تر کرد و در یادداشتی برای رسانه ها نوشت: هرگز بیش از حق خود طلب نکردم و پس از چند ماه، طلب حقوق حقه ام مرا به این داستان با سازنده شغال کشید که وی با روایتی شتاب زده تلاش کرد در تخریب من، و من حیرت زده و حیرانم که در دنیای مجازی، فغان انالحق داده که گویی این حقیر پول خورده و ناحقّی کرده! اکاذیب سازنده شغال در جای خودش، اما سابقه این کوچک در هنرِ سینما نشانگر این است که سجاد بابایی هرگز نفروخت و نخرید و سلامت ماند و با کمک خدای متعال و مهرِ مردمِ مهربان سرزمینم همین می ماند. این نامه نگاری ها و گلایه ها چند روزی ادامه داشت و در شبکه های اجتماعی نیز صحبت های فراوانی راجع به این ماجرا مطرح می شد. این اتفاقات در حالی رخ داده بود که هنوز سجاد بابایی در سریال حضور داشت و بیشتر مخاطبان شغال منتظر بودند تا تماشا کنند این بازیگر تا چه زمانی در کار حضور دارد و نحوه خروجش از اثر چگونه است. قسمت بیستم و خداحافظی ناگهانی با سجاد بابایی! از همان روز های ابتدایی پخش سریال عنوان می شد که سجاد بابایی کار را نیمه تمام گذاشته و باوجود اینکه هنوز بخشی از کارش باقی مانده بود، اما دیگر به سر فیلمبرداری نرفته. این مسئله در قسمت بیستم سریال مشخص شد، جایی که شخصیت سیاوش پس از خداحافظی با آوا باید به سر قرار با عمو و بردار ناتنی اش می رفت و در آنجا با حقیقتی که از قسمت اول از او پنهان شده رو به رو می شد. درست در همین نقطه حساس قصه سجاد بابایی در سریال حضور ندارد و در یکی دو پلانی هم که مثلاً او به محل قرار رسید، ما فقط تصاویری از پشت سرش یا از زاویه نگاه او دیدیم بدون هیچ دیالوگی. احتمالاً در قست بعدی هم باید خبر مرگ سیاوش را بشنویم و به این ترتیب یکی از شخصیت های محوری قصه به دلیل قهر بازیگر و اختلاف نظر با تهیه کننده از داستان خارج می شود. البته که سریال شغال از کار های قابل دفاع شبکه نمایش خانگی نیست و ضعف های ریز و درشت فراوانی دارد که منتقدان و کارشناسان سینما در رسانه ها و مخاطبان عمومی اثر هم در شبکه های اجتماعی بار ها به آن اشاره کردند، اما قطعاً این حواشی نیز به همین کیفیت نیمچه نیم بند سریال لطمه می زند. تصور کنید در یک فیلم یا سریال، موضوعی رخ داده و یکی از شخصیت های محوری و اصلی قرار است تا قسمت های پایانی از آن موضوع بی خبر باشد. در چنین شرایطی مخاطب تشنه دیدن سکانسی است که آن شخصیت از راز اصلی داستان باخبر می شود و قاعدتاً باید واکنشی جنجالی و احتمالاً جذاب را به تصویر بکشد. در چنین شرایطی و زمانی که تماشاگر قسمت به قسمت به این رمزگشایی نزدیک می شود، ناگهان آن کاراکتر هم از داستان حذف شود یا بازیگر دیگری نقش او را بازی کند. چنین اتفاقی قطعا به کلیت اثر و میزان تاثیرگذاری آن لطمه می زند و خروجی کار را به یک سریال ضعیف که حتی در نگه داشتن حس تعلیق برای مخاطبش هم توانمند نیست، تبدیل می کند. طبق اتفاقاتی که در قسمت بیستم سریال شغال رخ داد، ما قرار است دیگر سیاوش را نبینیم و قصه با حضور دیگر شخصیت ها جلو می رود، حالا اینکه فیلمساز چطور این اتفاق را کنترل کرد مسئله ای است که در قسمت های بعدی باید شاهد آن باشیم. پلان های اولی که بدون حضور بابایی ضبط شدند که چنگی به دل نزد، باید دید مسیر کلی داستان سیاوش، آوا، آزاد و کامیار به کجا کشیده می شود و قصه چطور به سرانجام می رسد. |