| فرارو- هزینه تعمیر پراید بسته به کیفیت و برند قطعات نوسان بالایی دارد. به گزارش فرارو؛ هزینه خرید موتور کامل از حدود 30 تا 42 میلیون نوسان دارد و همین یک قلم می تواند خرج سنگینی روی دست راننده پراید بگذارد. چه زمانی پراید را برای سرویس ببریم تعمیرگاه؟ برای استفاده بهینه از پراید باید به موقع سرویس های مختلف را انجام داد. روغن موتور هر 5 تا 6 هزار کیلومتر نیاز به تعویض دارد، مخصوصاً اگر بیشتر در ترافیک و مسیرهای کوتاه رانندگی می کنید. فیلتر روغن را هم باید همراه آن تعویض کرد. روغن ترمز هر دو سال یک بار باید نو شود چون رطوبت می گیرد و کارایی ترمز کم می شود. ضدیخ هر 30 تا 40 هزار کیلومتر یا سالی یک بار، چه تابستان باشد و چه زمستان باید تازه شود تا سیستم خنک کاری سالم بماند. شمع ها را بین 20 تا 30 هزار کیلومتر چک کنید و اگر موتور بد کار می کند زودتر عوضشان کنید. تسمه تایم را هم حداکثر هر 60 هزار کیلومتر تعویض کنید تا ریسک آسیب جدی موتور از بین برود. لنت ترمزهای جلو و عقب را هر بار که ماشین را سرویس دوره ای می برید بررسی کنید؛ اگر صدا، لرزش یا کاهش قدرت ترمز حس کردید سریع پیگیری کنید. لیست قیمت قطعات اصلی پراید 1404 ردیف قطعه بازه / قیمت نمونه (تومان) | 1 | موتور کامل پراید یورو 2 | 31 تا 42 میلیون | | 2 | موتور کامل پراید 4 | 30 الی 42 میلیون | | 3 | کارتل روغن | 490 الی 890 | | 4 | سرسیلندر | 5.4 تا 13 میلیون (بسته به کاربراتوری، یورو 2 و 4 قیمت ها متفاوت ) | | 5 | لاستیک دو حلقه | 3.4 تا 3.8 میلیون | | 6 | کیت کلاچ (دیسک و صفحه) | 2.7 تا 4.5 میلیون(بازه برندها و کیفیت ها فرق دارد) | | 7 | لنت ترمز جلو | 240 تا 970 هزار | | 8 | لنت ترمز عقب | 170 تا 650 هزار | | 9 | تسمه تایم | 300 تا یک میلیون و 200 (بسته به شرکتی یا معمولی یا کیت کامل) | | 10 | تسمه دینام (معمولی وهیدرولیک) | 150 تا 390 هزار | | 11 | تیغه برف پاک کن | 75 هزار تا 1.1 میلیون (پلاستیکی یا استیل) | | 12 | شمع (هر عدد) | 30 الی 150 هزار (برند و نوع/ایریدیوم یا معمولی) | | 13 | فیلتر هوا، روغن و بنزین | 49 تا 150 هزار (فلزی یا پلاستیکی). | | 14 | اورینگ منیفولد هوا / واشر | 40 تا 200 هزار (بسته به پک و برند) | | 15 | واشر منیفولد دود | 65 تا 150 هزار (نمونه های فلزی/کاغذی، برندهای مختلف) | | 16 | واشر گلویی اگزوز | 40 تا 150 (مدل و جنس متغیر) | | 17 | واشر کارتل و توری اویل پمپ | 60 تا 130 هزار | | 18 | اویل پمپ | 840 هزار تا یک میلون و 200 | | 19 | فشنگی روغن | 72 تا 200 هزار | | 20 | شلنگ های بخار روغن | 40 تا 150 هزار | | 21 | دریچه گاز و واشر درب سوپاپ | 50 تا 120 هزار | | 22 | واترپمپ | 756 هزار تا یک میلیون و 300 | | 23 | تسمه دینام (معمولی وهیدرولیک) | 150 تا 390 هزار | | 24 | تسمه کولر | 180 تا 350 هزار (از قدیمی تا شرکتی) | | 25 | کاتالیزور | 1 میلیون و 800 تا 5 میلیون و 500 (یورو 2 گرانتر است و قیمت برندهای مختلف متفاوت) | | 26 | سوزن انژکتور (هر عدد) | 520 تا 900 هزار | | 27 | ترموستات | 95 الی 400 هزار (بسته به برند و درجه باز شدن) | | 28 | رادیاتور آب | 1 میلیون و 485 تا 2 میلیون و 500 (نمونه های مختلف، برند و کیفیت متفاوت) | | 29 | منبع انبساط | 105 الی 200 هزار(نمونه های ساده موجود در بازار) | | 30 | ضد یخ (1 لیتری) | 73 تا 200 هزار (برندها و غلظت متفاوت) | | 31 | شلنگ از رادیاتور به منبع انبساط | 50 تا 130 هزار(بسته به برند) | | 32 | شلنگ بالای رادیاتور | 130 تا 185 هزار (نمونهٔ آرپیکو/الما و غیره | | 33 | شلنگ پایین رادیاتور | 150 تا 175 هزار | | 34 | شلنگ بخاری کوتاه | 85 200 هزار | | 35 | شلنگ بخاری بلند | 150 تا 200 هزار (بستگی به نوع و پک) | | 36 | فشنگی آب (سنسور دما/فشنگی آب) | 65 تا 202 هزار (نمونه های معمولی و اصلی) | | 37 | پایه دسته موتور جلو | 270 تا 740 هزار (بسته به شمارهٔ دسته و برند؛ شماره ها 1/2/3 قیمت متفاوت دارند) | | 38 | دسته موتور بالا راست | (جزو دسته موتورهای شماره 1/2/3) 240 تا 600 | | 39 | دسته موتور جلو گرد | 270 تا 435 (نمونه های گرد یا شماره 2) | | 40 | رام زیر موتور | 650 هزار تا یک میلیون و 100 مجموعه دسته ها قیمت جمعی متغیر | | 41 | پمپ بنزین برقی داخل باک | 2 میلیون و 200 تا 2 و 800 | | 42 | شلنگ برگشت از صافی به پمپ | 550 تا 900 هزار | | 43 | منبع کنیستر | 90 تا 430 هزار | | 44 | گیربکس کامل | 17 میلیون تا 30 (131 132 141 یورو 4 قیمت متفاوت) | | 45 | کیت کلاچ (دیسک و صفحه) | 2 میلیون و 700 تا 4 میلیون و 500 (بازه برندها و کیفیت ها فرق دارد) | | 46 | سیم کلاچ | 88 تا 700 (نوع فابریک یا طبی گرانتر است) | | 47 | بوش های پدال کلاچ و ترمز (دوتایی) | 10 الی 30 هزار | | 48 | بوش های دوشاخه کلاچ و گیربکس | 50 تا 200 هزار | | 49 | لیور دسته دنده کامل | 530 هزار تا یک میلیون | | 50 | بوش لیور | 50 تا 180 هزار | | 51 | دنده کیلومتر داخل گیربکس | 60 تا 220 هزار (خورشیدی و النگویی تفاوت دارد) | | 52 | سنسور کیلومتر | 200 تا 900 هزار (بسته به نوع و برند) | |