| فرارو- اخیرا مصاحبه مجید واشقانی با هانی کرده به یکی از ترندهایی فضای مجازی تبدیل شد. مردی که رسانه ها او را یکی از گنده لات های تهران معرفی می کردند. به گزارش فرارو، تیپ لات سینمای ایران همیشه یکی از جذاب ترین کاراکترها بوده است. از قیصر تا شنای پروانه اما ماجرا در مصاحبه و گفتگو به نظر می رسد متفاوت باشد نمونه عینی آن مصاحبه هانی کرده که با وجود حذف برنامه باز هم سرو صدای زیادی به وجود آورد. بازنمایی کاراکتر لات در سینمای ایران  لات ها نخستین بار در دهه 30 و 40 شمسی به همراه رشد فیلمفارسی به سینمای ایران را پیداکردند. جاهل های آن دوره ترکیبی از لوطی گری، اخلاق گرایی و خشونت کوچه بازاری بودند که برای طبقه متوسط شهری جذاب بودند. شکوفایی این تیپ را می توان در فیلم قیصر مسعود کیمیایی دید، جایی که بهروز وثوقی با چاقوی ضامن دار و خشم کنترل نشده لات را از یک تیپ سرگرم کننده به نماد اعتراض طبقاتی تبدیل کرد. فیلم هایی مانند تنگسیر امیر نادری و داش اکل نسخه جدی تری از لات ارائه کردند. لات های رنج کشیده که محصول فقر و بی عدالتی بودند. این نگاه در حافظه سینمای ایران ماندگار شد و به الگویی برای آثار متاخر تبدیل شد. پس از انقلاب، بازنمایی لات ها در قالب های جدیدی شکل گرفت. لات مدرن دیگر چاقو نمی کشید بلکه درگیر فشار اجتماعی مانند اعتیاد و بیکاری بود. این دگردیسی در آثاری مانند آژانس شیشه ای و مرد بارانی دیده می شد.  در دهه 80.90 نمایش لات ها در سینمای ایران شکل جدیدی به خود گرفت، آثاری مانند ابد و یک روز ، متری شش و نیم ، مغزهای کوچک زنگ زده و گل سرسبد همه آن ها شنای پروانه تیپ جدیدی از لات ها را به تصویر کشیدند. لاتی که به شدت نزدیک به واقعیت های امروز جامعه بود، از جنوب شهر آمده و برای رسیدن به قدرت هر کاری می کرد تا خود را به همه ثابت کنند و به مدد فضای مجازی اسم و رسمی برای خود دست و پا کرده بودند. در واقع نوعی بازنمایی از لات هایی، مانند هانی کرده.  با این حال وقتی همین ظاهر در قالب رئالیتی شو و تاک شو قرار گرفت واکنش ها در شبکه های اجتماعی کاملا متفاوت شد. براساس نظر کاربران، اگر لات های کلاسیک محبوب و نوستالژیک بودند افرادی مانند هانی کرده امروزه بیشتر به عنوان خشونت و بحران فرهنگی دیده می شوند. سنگ بنای ظهور نسل جدید لات در برنامه ماه عسل گذاشته شد، بعد از این بود که به مدد فضای مجازی تبدیل به سوژه نوجوانان برای الگو گرفتن شدند تا زودتر پله های رسیدن به شهرت را طی کنند. دامنه فعالیت آن ها به حدی بالا رفت که هویت این گروه در فیلم و سریال ها نیز استفاده شد. کافی است شنای پروانه ، مغزهای کوچک زنگ زده و یاغی را ببیند که شخصیت های محوری این آثار دقیقا از روی همین افراد کپی برداری شده است. بررسی نظرات کاربران در فضای مجازی نشان می دهد که حضور این افراد را نوعی مشروعیت در اوباشی گری می دانند. در عین حال شباهت سازی این افراد با چهره های مذهبی مانند امام علی نوعی توهین به ارزش های دینی تلقی شده است. همچنین گروهی دیگر از کاربران فضای مجازی معتقدند حضور این افراد در مدیای تصویر ارائه یک الگوی غلط برای نوجوانان است. |