| خاش سیستان وبلوچستان در روزهای اخیر فقط یک سانحه تلخ جاده ای نبود؛ بلکه نشانه ای هشداردهنده از بحران عمیقی است که در استان های مرزی هر روز ابعاد تازه ای پیدا می کند. به گزارش روزنامه اطلاعات، استفاده از خودروهای شوتی برای قاچاق انسان به ویژه اتباع افغان روندی است که نه فقط جان مهاجران غیرمجاز را می گیرد، بلکه امنیت مسافران و راه های کشور را هم با تهدیدی جدی مواجه می کند. گزارش های پلیس راه نشان می دهد که رانندگان سودجو با انگیزه های مالی، انسان هایی را در فضاهایی کاملا غیرایمن و غیرمتعارف در خودروها پنهان می کنند و برای فرار از پلیس، دست به رانندگی های انتحاری می زنند؛ رفتاری که نمونه آن در تصادف دوشنبه هفته جاری به فاجعه انسانی انجامید. در چنین شرایطی، صرفاً برخوردهای پلیسی کفایت نمی کند و استفاده استانداری ها از اختیارات تفویض شده رییس جمهوری برای اتخاذ و اجرای تصمیم های قاطع، هماهنگ و چندبخشی به ضرورتی جدی بدل شده است؛ چرا که تداوم این وضع می تواند هر لحظه به بحرانی بزرگ تر در جاده های کشور منجر شود. پلیس راهور: تمامی نهادها همگام شوند سردار سیدتیمور حسینی، رییس پلیس راهور فراجا، در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار اطلاعات درباره طرح برخورد با خودروهای شوتی که سبب وقوع حوادث و مرگ کاربران جاده می شود، می گوید: خودروهای شوتی حامل قاچاق، اعم از کالا، سوخت یا انسان، موضوع انتظامی است و بیش از آن که بار ترافیکی داشته باشد، به پلیس امنیت اقتصادی مربوط می شود. وی می افزاید: درباره برخورد با تخلفات رانندگان خودروهای شوتی دستورالعملی از سوی پلیس امنیت اقتصادی صادر شده است و پلیس راهور هم در بخش های مرتبط نقش خود را ایفا می کند که مسئولیت اصلی با پلیس راه راهور فراجاست. حسینی ادامه می دهد: تجربه نشان می دهد که برخورد با خودروهای شوتی متاسفانه می تواند در شرایطی حادثه آفرین هم باشد؛ چندی قبل در یکی از موارد در آزادراه قم کاشان برای توقیف یک خودروی شوتی ناچار به ایجاد ترافیک کنترل شدیم، اما راننده برای فرار از دام پلیس ناگهان مسیر خود را تغییر داد و خلاف جهت حرکت کرد که این اقدام منجر به برخورد مستقیم با خودرویی دیگر شد و حادثه تلخی را رقم زد. رییس پلیس راهور فراجا می گوید: بنابراین برای برخورد با این نوع جرائم که منجر به وقوع حادثه هم می شود، باید تمامی نهادها همگام با یکدیگر حرکت کنند تا دیگر شاهد وقوع حوادث رانندگی به دلیل تخلفات رانندگان خودروهای شوتی نباشیم و استانداری ها هم با توجه به اختیاراتی که دارند، باید درباره این پدیده خطرناک تصمیمات قاطع بگیرند. تهدید جدی خودروهای شوتی برای امنیت راه ها سردار احمد کرمی اسد، رییس پلیس راه راهور فراجا هم با اشاره به وقوع سانحه مرگبار در محور سراوان خاش که بر اثر برخورد یک دستگاه سواری پژو حامل اتباع غیرمجاز خارجی با تریلر اتفاق افتاد و منجر به کشته شدن 9نفر در صحنه حادثه شد، می گوید: بررسی های اولیه نشان می دهد که این خودرو 16نفر سرنشین داشته است، شامل یک راننده ایرانی و 15تبعه خارجی که به طور غیرمتعارف، غیرایمن و به شدت خطرناک در نقاط مختلف خودرو شامل صندوق عقب، صندلی های عقب، بخش جلویی کابین و فضاهای استتاری جاسازی شده بودند. وی می افزاید: اینگونه رانندگان برای فرار از پلیس، دست به تخلفات کاملاً عامدانه می زنند و با سرعت های بسیار بالا و حرکات رعب آور رانندگی می کنند. به عنوان مثال آن ها مسیر سراوان خاش را با بیش از 120کیلومتر در ساعت طی می کنند. در مجموع این رفتارهای خطرناک نهایتاً به انحراف و برخورد شدید با خودروهای دیگر می انجامد و مرگ می آفریند. رییس پلیس راه راهور فراجا با تأکید بر این که رفع معضل خودروهای شوتی فقط با اقدام پلیس راهور ممکن نیست، می افزاید: بر اساس تدابیر رییس جمهوری و اختیارات ویژه ای که در همه حوزه ها به استانداران سراسر کشور تفویض شده، اکنون ظرفیت ارزشمندی در اختیار استان ها قرار گرفته است. وی تأکید می کند: استانداران بهتر است با استفاده حداکثری از این اختیارات، تصمیم های قاطع، عملیاتی و فوری برای مهار پدیده غیرایمن و قاچاق و به ویژه قاچاق انسان ها اتخاذ کنند. کرمی اسد با ابراز تأسف از مرگ اتباع خارجی در اینگونه حوادث می گوید: شمار معدودی از رانندگان سودجو با انگیزه کسب درآمد و با حمل 10تا 15نفر داخل خودروهای سواری، امنیت جاده ها را به شدت تهدید می کنند. رییس پلیس راه با اشاره به افزایش رفت و آمد غیرمجاز اتباع در ماه های گذشته می گوید: ورودهای غیرقانونی در پوشش های مختلف و با روش های بسیار خطرناک انجام می شود و افراد سودجو با مخفی کردن اتباع در قسمت های بار کامیون ها، جعبه بغل خودروهای باربری و فضاهای کاملا غیرایمن، آنان را با خطر جدی و بالای مرگ جابه جا می کنند. |