| بخشنامه فروش سه مدل از محصولات تمام الکتریکی مرسدس بنز (Mercedes-Benz EQ Family) را با موعد تحویل های کوتاه مدت و قیمت قطعی برای آذرماه 1404 منتشر شده است. به گزارش خودرو بانک، این سبد محصولات که شامل مدل های EQA، EQB و شاسی بلند لوکس EQE می شود، نشان دهنده استراتژی جدید واردکنندگان برای پر کردن خلأ خودروهای لوکس با پلاک ملی از طریق گذرگاه خودروهای پاک است. جدول جزییات بخشنامه فروش (آذر 1404) مدل خودرو قیمت مصوب (تومان) موعد تحویل توان خروجی / گشتاور برد پیمایش مدل (سال) | Mercedes-Benz EQA 260 | 7,500,000,000 | 10 روز کاری | 140 کیلووات / 385 نیوتن متر | 619 کیلومتر | 2025 | | Mercedes-Benz EQB 260 | 8,000,000,000 | 30 روز کاری | 140 کیلووات / 385 نیوتن متر | 600 کیلومتر | 2025 | | Mercedes-Benz EQE 500 | 13,700,000,000 | 60 روز کاری | 300 کیلووات / 858 نیوتن متر | 609 کیلومتر | 2025 | مرسدس بنز EQE 500 SUV؛ فراتر از یک شاسی بلند خانوادگی گل سرسبد این لیست، مدل EQE 500 4MATIC است. استفاده از پسوند 500 در محصولات مرسدس بنز همواره نویدبخش قدرت بالا بوده و در اینجا نیز با یک نیروگاه متحرک روبرو هستیم. این خودرو مجهز به سیستم چهارچرخ محرک (4MATIC) است که توسط دو موتور الکتریکی تغذیه می شود. حداکثر توان خروجی 300 کیلووات (معادل حدود 402 اسب بخار) اگرچه عدد قابل توجهی است، اما آنچه این خودرو را در کلاس خود متمایز می کند، گشتاور ویرانگر 858 نیوتن متری آن است. برای درک بهتر این عدد، باید بدانید که این میزان گشتاور از بسیاری از سوپراسپرت های احتراقی دهه گذشته بالاتر است و شتاب اولیه خیره کننده ای را برای این بدنه سنگین به ارمغان می آورد. برد پیمایش 609 کیلومتری (بر اساس استانداردهای آزمایشگاهی نظیر CLTC) نیز نشان می دهد که مرسدس بنز تلاش کرده تعادلی میان پرفورمنس و کاربری روزمره ایجاد کند. برادران اقتصادی؛ EQA 260 و EQB 260 در سوی دیگر میدان، دو مدل EQA و EQB با کد 260 قرار دارند که اشتراکات فنی بسیاری با یکدیگر دارند. هر دو خودرو از یک پیشرانه الکتریکی با توان 140 کیلووات (حدود 188 اسب بخار) و گشتاور 385 نیوتن متر بهره می برند. این ارقام برای استفاده های شهری و سفرهای جاده ای نرمال کاملاً کافی به نظر می رسند، اما نباید انتظار رفتار اسپرت مدل EQE را از آن ها داشت. نکته جالب توجه، برد پیمایش این دو مدل است؛ EQA با بدنه کوچکتر و آیرودینامیک تر، برد 619 کیلومتری را ثبت کرده، در حالی که مدل جعبه ای شکل EQB برد 600 کیلومتری دارد. این تفاوت 19 کیلومتری به وضوح تأثیر ضریب درگ (مقاومت هوا) را در خودروهای برقی نشان می دهد. سیستم محرکه در این مدل ها به احتمال زیاد تک دیفرانسیل است که باعث کاهش وزن و بهبود مصرف انرژی شده است. تحلیل قیمت گذاری و شرایط عرضه در بازار با قیمت گذاری 13.7 میلیارد تومانی برای EQE 500، این خودرو در قلمروی قیمتی بی رقیبی از نظر تکنولوژی و برند در بازار رسمی قرار می گیرد. تنها رقبای احتمالی در آینده می توانند مدل های بالارده برندهای چینی لوکس مانند "هونگچی E-HS9" یا واردات محدود برندهای اروپایی دیگر باشند. برای خریدارانی که به دنبال پرستیژ برند "ستاره سه پر" هستند و محدودیت بودجه اولویت اول آن ها نیست، EQE گزینه ای ایده آل است. اما در بازه 7 تا 8 میلیارد تومان، EQA و EQB با چالش جدی تری از سوی رقبای چینی فول آپشن مواجه خواهند بود. نقطه قوت این دو مدل، نه آپشن های رنگارنگ، بلکه مهندسی آلمانی، ایمنی تضمین شده و کیفیت سواری است که در بلندمدت خود را نشان می دهد. با این حال، نبود زیرساخت های شارژ گسترده همچنان پاشنه آشیل اصلی برای تمام این خودروها در ایران محسوب می شود که خریداران باید پیش از پرداخت این مبالغ سنگین، آن را در نظر داشته باشند. |