| با توجه به اعتقادات دینی و فرهنگ و آیین کشور ما، بیشتر افراد به انجام کارهای خیر و کمک به دیگران علاقه دارند و تعدادی از افراد به ویژه کاربران پیام رسان های داخلی و خارجی نیز اقدام های خیرخواهانه را از طریق موسسه ها و انجمن های خیریه و صفحه این انجمن ها در فضای مجازی انجام می دهند. به گزارش میزان، در این شرایط اما عده ای سودجو با برقراری تماس های تلفنی و استفاده از فضای مجازی با سوء استفاده از احساسات مردم با عنوان موسسه و انجمن خیریه اقدام به کلاهبرداری کرده و با دریافت مبالغی از مردم که با نیت پاک برای نیازمندان گرفته شده است، کسب درآمد می کنند. از این رو لازم است مردم خیر ایران با ویژگی های موسسه ها و انجمن های خیریه های معتبر آشنایی داشته باشند تا پولشان به دست نیازمندان واقعی برسد و در جای درستی هزینه شود. در همین رابطه سرهنگ جواد مختاررضایی، معاون اجتماعی پلیس فتا فراجا گفت: در سال های اخیر مشاهده شده که برخی افراد با عنوان خیریه اقدام به کلاهبرداری می کنند از این رو لازم است کاربران برای اطمینان از صحت صفحه ها و مؤسسه های خیریه چند نکته مهم را رعایت کنند. ویژگی موسسه ها و انجمن های خیریه قانونی و مجاز وی با تاکید بر اینکه هر مؤسسه خیریه قانونی و مجاز، حتماً دارای شماره ثبت رسمی در وزارت کشور یا کمیته امداد امام خمینی (ره) یا سازمان بهزیستی است، ادامه داد: پیش از واریز کمک، کاربران باید با مراجعه به وب سایت های رسمی این نهادها، از ثبت قانونی و اعتبار خیریه مطمئن شوند. در پیام رسان ها، خیریه های معتبر معمولاً دارای سایت رسمی و شماره تماس ثابت هستند؛ صفحاتی که تنها به لینک پرداخت یا پیام خصوصی متکی اند، معمولاً مشکوک اند. معاون اجتماعی پلیس فتا درباره پرداخت های مالی هشدار داد و افزود: کمک های مالی تنها باید از طریق درگاه های امن بانکی زیرمجموعه شاپرک انجام شود. هرگز مبلغ کمک را به شماره کارت شخصی واریز نکنید. خیریه های واقعی دارای حساب بانکی به نام مؤسسه هستند و این اطلاعات در رسید پرداخت مشخص است. سرهنگ مختاررضایی بیان کرد: کاربران می توانند با جست وجوی نام صفحه یا شماره کارت در گوگل و شبکه های اجتماعی، تجربه دیگر کاربران را بررسی کنند. خیریه های واقعی معمولاً دست کم یک بار در رسانه های رسمی مانند خبرگزاری ها، سایت های خبری یا شهرداری ها پوشش داده شده اند. خیریه های تقلبی چگونه قابل شناسایی هستند؟ وی همچنین درباره شاخصه های هشداردهنده کلاهبرداری توضیح داد: درخواست فوری با عبارات هیجانی مانند فقط چند ساعت فرصت داریم یا جان یک کودک در خطر است ، انتشار تصاویر بیماران بدون اجازه رسمی و با جزییات تحریک کننده، نداشتن آدرس یا اساسنامه و شفاف نبودن نحوه هزینه کرد کمک ها و ارسال پیام خصوصی با اصرار بر پرداخت مستقیم از نشانه های رایج کلاهبرداران است. معاون اجتماعی پلیس فتا ضمن اشاره به اینکه بهترین روش کمک مالی استفاده از مسیرهای رسمی و مورد اعتماد است، گفت: وب سایت رسمی کمیته امداد امام خمینی (ره) (emdonline. ir)، وب سایت رسمی هلال احمر جمهوری اسلامی ایران (rcs. ir) و خیریه های محلی شناخته شده با دفتر واقعی، از جمله مسیرهای امن هستند. نکته مهم این است که درگاه های امن باید زیرمجموعه شاپرک باشند تا از صحت تراکنش و حفاظت از اطلاعات کارت اطمینان حاصل شود. |