| فرارو- کنسرت مهران مدیری که اخیرا در دبی برگزار شد خیلی زود بین کاربران فضای مجازی جنجال به راه انداخت. به گزارش فرارو؛ منتقدان بازه قیمتی بلیط این کنسرت را هدف گرفته اند که از 300 درهم آغاز شده بود و تا 1500 درهم می رسید. این ارقام با قیمت بلیط کنسرت ستاره های بین المللی مانند شکیرا و جنیفر لوپز در همان شهر دبی مقایسه شد و به شکل جدی این سوال را طرح کرد که چرا قیمت بلیط کنسرت مهران مدیری در خارج از کشور باید از قیمت کنسرت خوانندگان مشهور جهانی گران تر باشد؟ مقایسه قیمت بلیط کنسرت مهران مدیری و جنیفر لوپز در دبی کنسرت مهران مدیری در سالن اپرای دبی برگزار شد. گزارش ها حاکی است قیمت بلیط این کنسرت بین 300 تا 1500 درهم بود. علاقمندانی که بلیط های ایستاده ساده را خریدند برای آن قیمت پایه 300 درهم (حدود 9 میلیون تومان) را پرداخت کردند و بلیط های ویژه تا 1500 درهم (حدود 45 میلیون تومان) به فروش رسیدند. مقایسه این اعداد با قیمت بلیط کنسرت خواننده های سرشناس خارجی جنجالی شد. به عنوان نمونه، شرکت کنندگان آخرین کنسرت جنیفر لوپز در دبی برای خرید بلیط از 295 درهم (ایستاده معمولی) تا 1,495 درهم (برای صندلی VIP) پول پرداخت کرده اند. راز قیمت بالای بلیط کنسرت مهران مدیری در دبی عامل اصلی قیمت بالای بلیط کنسرت مهران مدیری و دیگر هنرمندان ایرانی در خارج از کشور را می توان در چند عامل اقتصادی و لجستیکی بررسی کرد. 1. اقتصاد مقیاس و ظرفیت محدود سالن در کنسرت های ایرانی مهم ترین دلیل، مقیاس بهره برداری از ظرفیت سالن است. خوانندگان بزرگ خارجی معمولاً در قالب تورهای جهانی کنسرت برگزار می کنند. آن ها سالن های بزرگ و استادیوم هایی را اجاره می کنند که ظرفیت حضور ده ها هزار نفر را دارند. برای کنسرت جنیفر لوپز در همان دبی 200 هزار نفر بلیط خریدند. وقتی هزینه های ثابت مثل اجاره سالن، تجهیزات و دستمزد تیم را بر تعداد زیاد بلیط ها تقسیم کنیم، قیمت پایه بلیط به شدت پایین می آید. در مقابل، یک خواننده ایرانی که در شهری خارج از کشور کنسرت برگزار می کند، عمده مخاطبش جامعه ایرانیان مقیم آن شهر و کشورهای اطراف است و جمعیت هدف محدود خواهد بود. برگزارکننده نمی داند دقیقاً چند درصد از ایرانیان مقیم شهر حاضر به خرید بلیط هستند. در نتیجه، کنسرت ها در سالن های کوچک و با ظرفیت محدود برگزار می شوند. هزینه ثابت اجاره سالن، نصب تجهیزات تخصصی صدا، نور، صحنه و هزینه های لجستیکی نیز بین تعداد کمتری تقسیم می شود که به ناچار قیمت هر بلیط را بالا می برد تا هزینه ها پوشش داده شود. 2. تاثیر برگزاری تورهای جهانی بر قیمت بلیط کنسرت خوانندگان بزرگ دنیا معمولاً تجهیزات فنی خود را در قالب تورهای طولانی، از یک شهر به شهر دیگر منتقل می کنند. این امر هزینه نصب و دمونتاژ تجهیزات را در هر کنسرت کاهش می دهد. منتقدان می گوید چرا قیمت بلیط کنسرت مهران مدیری در خارج از کشور از قیمت کنسرت خوانندگان مشهور جهانی گران تر است؟ برای یک هنرمند ایرانی که ممکن است یک یا دو شب در یک شهر خاص کنسرت داشته باشد، تمامی تجهیزات فنی و لجستیکی باید به صورت موردی تأمین و نصب شوند. این مورد هزینه ها را به شکل قابل توجه افزایش می دهد. 3. اسپانسرهای بین المللی؛ منبع درآمد برگزارکننده کنسرت موسیقی بخش بزرگی از درآمد و پوشش هزینه های کنسرت های جهانی نیز از طریق موارد زیر تأمین می شود. شرکت های بزرگ جهانی حاضر هستند برای دیده شدن در مقیاس وسیع، مبالغ هنگفتی را به عنوان اسپانسر در تورهای جهانی خواننده های مشهور پرداخت می کنند. درآمد های این چنینی بخشی از هزینه اجاره سالن و تبلیغات را پوشش داده و به برگزارکننده اجازه می دهد قیمت بلیط را پایین بیاورد. فروش تی شرت، آلبوم، اقلام تبلیغاتی و چیزهایی از این دست، دیگر منابع درآمدی جانبی قوی برای ستاره های موسیقی جهان هستند که برای هنرمندان ایرانی در خارج دور از دسترس به نظر می رسند. 4. چرا برگزارکننده ایرانی قیمت بلیط را بالا می برد؟ برگزارکننده ایرانی یک کنسرت در خارج کشور همچنین با ریسک تکمیل نشدن ظرفیت روبرو است چون جامعه هدف آن ها محدود و در معرض نوسانات اقتصادی و اجتماعی است. پس برای جبران ریسک مالی، باید قیمت بلیط ها به گونه ای تنظیم شود که با فروش درصدی از ظرفیت سالن، همچنان هزینه های ثابت پوشش داده شود و سود منطقی به دست بیاید. تاثیر اقتصاد مقیاس بر بلیط کنسرت و قیمت خودرو ادعای منتقدان مبنی بر اینکه هنرمندان ایرانی نباید درآمدی در حد ستاره های جهانی داشته باشند، تا حدی درست است اما علت اصلی تفاوت قیمت بلیط را باید در اقتصاد مقیاس بررسی کرد. کنسرت های جهانی به خاطر مقیاس عظیم مخاطب، تورهای برنامه ریزی شده، اسپانسرهای قدرتمند و درآمدهای جانبی و تقسیم هزینه های تمام شده بر ده ها هزار بلیط فروخته شده، هزینه کمتری برای طرفداران دارند اما خواننده های ایرانی مجبورند همان هزینه های ثابت (اجاره سالن، تجهیزات و ...) را بر تعداد کمتری از مخاطبان تقسیم کنند. همین الگو در بخش های مهم دیگر و قیمت کالاهای دیگر مانند برنج، پوشاک و صنعت خودرو نیز مشاهده می شود و می تواند دلیل اصلی اختلاف قیمت محصولات داخلی با نمونه های بین المللی را توجیه کند. شرکت هایی مانند تویوتا، فولکس واگن یا هیوندای سالانه میلیون ها دستگاه خودرو تولید می کنند. این تیراژ بالا باعث سرشکن شدن هزینه های ثابت هنگفتی چون طراحی، توسعه پلتفرم، تحقیق و توسعه و حتی ایجاد خط تولید رباتیک می شود. با این حال خودروی داخلی (حتی با وجود کیفیت پایین تر و استفاده از فناوری قدیمی) در مقیاس کوچک تولید می شوند و گران تر از نمونه های خارجی به دست مشتریان می رسند. |