| Red Dead Redemption 2 از نگاه بسیاری از منتقدین و گیمرها، یک شاهکار تلقی می شود. در غیر این صورت، امتیاز فوق العاده 95 را در OpenCritic و 97 را در متاکریتیک کسب نمی کرد. این امتیازات اثر وسترن راکستار را در میان برترین عناوین جهان باز تاریخ قرار می دهند. دستاورد بزرگ Red Dead Redemption 2 به این دلیل رقم خورد که راکستار استانداردهای جدیدی برای آثار جهان باز، روایت داستان و پرداخت شخصیت ها تعیین کرد و حتی توانست به اندازه نسخه اول (و از نگاه برخی، حتی بهتر از آن) ظاهر شود. راکستار با چشم اندازهای خیره کننده و نویسندگی خاص و انسانی، جهانی خلق کرد که بیشتر شبیه یک دنیای زنده و پویا به نظر می رسد تا یک بازی ویدیویی. جزییاتی مانند روتین داشتن NPCها باعث می شود جهان بازی مستقل از حضور بازیکن وجود داشته باشد و شما را به عنوان بخشی واقعی از آن نشان دهد. در واقع، Red Dead Redemption 2 به طور همزمان به بازیکن آزادی عمل و احساسات غنی را ارائه می دهد. با وجود اینکه این اثر یک ماجراجویی به یادماندنی است، اما چند بازی دیگر نیز توانسته اند به امتیازات بسیار بالایی دست پیدا کنند و حتی کمی بالاتر از آن قرار بگیرند. در این مقاله نگاهی داریم به 4 بازی جهان باز که امتیازی برابر یا بالاتر از Red Dead Redemption 2 کسب کرده اند. Elden Ring  این بازی نه تنها فرمت جهان باز را به فرمول سولزبورن وارد کرد، بلکه حد و مرزهایی که از این زیرژانر می شناختیم را گسترش داد و توانست در وبسایت اوپن کریتیک امتیازی برابر با RDR2 کسب کند. Elden Ring موفق شد یک فرمول به شدت دشوار را به تجربه ای دست یافتنی تر و سرگرم کننده تر برای همگان تبدیل کند و در عین حال، مکانیک ها و جوهره اصلی خود به دست فراموشی نسپارد. بنابراین، هم بازیکنان قدیمی و هم گیمرهای تازه وارد از تجربه بازی رضایت داشتند. اما چیزی که این بازی را برای بسیاری خاص می کند، جهان مرموز و طراحی منحصربه فرد آن است. در هر تپه، قلعه، دخمه، غار و ویرانه چیزی وجود دارد؛ از یک شمشیر باارزش یا یک NPC عجیب گرفته تا اژدهایی عظیم یا آیتمی ارزشمند.Elden Ring از این حیث شباهت زیادی به Red Dead Redemption 2 دارد و کنجکاوی شما به طور مداوم پاداش می گیرد. آمار بازیکنان و فروش این بازی گویای همه چیز است. Elden Ring تبدیل به محبوب ترین بازی تاریخ FromSoftware شد و تا پایان سال 2024، فروش آن از مجموع فروش سه گانه Dark Souls فراتر رفت. باید اعتراف کرد که Elden Ring کاملاً شایسته این موفقیت بود. GTA 4  GTA 4 بلوغ راکستار در زمینه داستان نویسی بود که توانست تحولی بزرگ را در فرنچایز GTA رقم بزند، تا جایی که پختگی آن برای برخی از طرفداران قابل هضم نبود. همچنین، نباید از جهش گرافیکی بزرگ بازی نسبت به GTA: San Andreas غافل شد. این پیشرفت ها در زمینه فیزیک و جزییات کاملاً چشمگیر بودند و تا در آن زمان رقیبی نداشتند. حتی وزن دار شدن کنترل اتومبیل ها در زمان خود یک مورد انقلابی محسوب می شد و به خوبی نشان می داد که چگونه جزییات کوچک می توانند به تفاوت های بزرگ منجر شوند. اگر Red Dead Redemption 2 را نامه عاشقانه راکستار به غرب وحشی بدانیم، GTA 4 برداشت شاعرانه این توسعه دهنده از رؤیای آمریکایی بود که نشان می دهد این رؤیا چگونه می تواند در یک چشم بر هم زدن فروبپاشد. The Legend of Zelda: Tears of Kingdom  این بازی در زمان عرضه یکی از سخت ترین مأموریت های تاریخ بازی های ویدیویی را بر عهده داشت و آن ادامه دادن راه Breath of the Wild بود؛ اثری که از همان روز اول تا به امروز توسط جامعه گیمرها شاهکار توصیف می شود. Tears of the Kingdom نه تنها توانست به آن سطح برسد، بلکه در برخی جنبه ها بهتر عمل کرد. این بازی بر پایه آزادی عمل و اکتشاف غیرخطی Breath of the Wild طراحی شده است و با افزودن مکانیک های تازه ای مانند Ultrahand و Fuse این مفاهیم را به اوج می رساند. این ابزارها توانستند سطح عمیق تری از آزادی را ارائه دهند و به بترین شکل ممکن خلاقیت بازیکن را تشویق می کردند. با نگاهی به Red Dead Redemption 2، می توان گفت که این نسخه از سری زلدا در زمینه حس کنجکاوی شباهت زیادی به برداشت راکستار از غرب وحشی دارد. این جهان ها هرگز بازیکنان را مجبور نمی کنند به سمت مشخصی برود؛ بلکه او را دعوت می کند تا به طور آزادانه به اکتشاف و جست وجو بپردازد . همین موضوع، در کنار ضرب آهنگ های احساسی و نبوغ فنی بازی، نشان می دهد چرا Tears of the Kingdom یکی از بالاترین امتیازهای ثبت شده میان بازی های جهان باز را در اختیار دارد. The Legend of Zelda: Breath of the Wild  این بازی نه تنها مجموعه Zelda را از نو تعریف کرد، بلکه چشم انداز کل صنعت بازی سازی نسبت به ساختار جهان باز را نیز دگرگون ساخت. جهان Breath of the Wild وسیع و پویا است. تغییرات آب وهوا، حیات وحش، مأموریت های اختیاری و وجود باس های مخفی، همگی باعث شده اند دنیای آن مانند یک موجود زنده باشد. از نظر بصری و سبک هنری نیز این عنوان همچنان یکی از زیباترین دنیاهایی به شمار می رود که تا به امروز در صنعت بازی های ویدیویی ساخته شده است. |