| هتل سوفیتل توکیو، با ساختار معماری عجیب خود که یادآور یک کمد بزرگ کشویی بود، روزگاری در افق پارک اوئنو خودنمایی می کرد. این بنا، تلفیقی از زیبایی شناسی طراحی مدرن و ارزش های سنتی آیین شینتو به شمار می رفت. به گزارش عصر ایران، این هتل که تنها به مدت 12 سال (1994 تا 2006) در مرکز توکیو فعالیت می کرد و 83 اتاق چهارستاره ارائه می داد، در سال 2006 تخریب شد و شکافی عجیب در چشم انداز شهری، به ویژه از زاویه دید برکه شینوبازو، بر جای گذاشت. نماد درخت زندگی این هتل توسط معمار فقید، کیونوری کیکوتکه، یکی از چهره های برجسته جنبش معماری متابولیست ژاپن، طراحی شده بود. ساختار این بنا شامل پنج ذوزنقه روی هم چیده شده بود که قرار بود مفهوم شینتویی درخت زندگی را تجسم بخشد. این مفهوم با نماد پارچه زیگزاگ سفید رنگی که به دور تنه های قطور درختان باستانی گره زده می شود، تقویت می شد. این نماد در معابد شینتوی سراسر ژاپن رایج است و درختان را که مقدس شمرده می شوند، گرامی می دارد. تخریب این ساختمان پس از تنها 12 سال فعالیت، سرنوشت عجیب و تلخی را برای اثری که نمادین و تاریخی بود، رقم زد. هتل سوفیتل توکیو احتمالاً به دلیل مشکلات مالی و بازده پایین سرمایه گذاری تعطیل شد. برخی منابع اشاره می کنند که هزینهٔ ساخت بالا و بدهی های مالی، مانع از این شد که هتل بتواند سودآوری مورد انتظار را برای مالکان خود فراهم کند. عامل مهم دیگر، موقعیت مکانی نامناسب برای یک هتل لوکس بود. گزارش ها نشان می دهند که جایگاه هتل به عنوان یک هتل شهری درجه بالا چندان با شرایط بازار منطقهٔ اوئنو سازگار نبود و این موضوع بر عملکرد تجاری آن تأثیر گذاشت. این هتل در سال 1999 توسط گروه هتلداری Accor خریداری و بازسازی شد و تعداد اتاق هایش از 71 به 83 اتاق افزایش یافت؛ اما این تغییرات هم نتوانست مسیر اقتصادی هتل را نجات دهد و در نهایت مدیریت تصمیم به توقف فعالیت آن گرفت. همچنین زمین هتل کوچک و ارزشمند بود و برخی تحلیل ها بیان می کنند که توسعهٔ مجدد آن برای استفاده های دیگر، از نظر اقتصادی سودآورتر به نظر می رسید. این موضوع احتمالاً باعث شد مالکان برای تغییر کاربری زمین تصمیم گیری کنند. در نهایت پس از بسته شدن هتل، شرکت بزرگ میتسویی فودوسان زمین آن را خرید و روند توسعهٔ دوبارهٔ محوطه آغاز شد. ساختمان بین فوریه 2007 تا مه 2008 به طور کامل تخریب گردید و جای خود را به پروژه های جدید داد. |