صفحه اصلی     اقتصادی     اجتماعی     سیاسی     ورزشی     بین الملل     RSS     تماس با ما  
دوشنبه، 26 آبان 1404 - 16:19   
 آخرین خبرها
  پچ هوشمندی که چین‌وچروک‌های آینده پوست را پیش بینی می کند!
  وام تابش؛ دریافت تسهیلات 100 میلیونی بدون ضامن
  به بهانه24 آبان روز کتاب و کتابخوانی
  تأملی پیرامون اینترنت طبقاتی برای دانشگاه
  آفات مداخلات دستوری
 
- اندازه متن: + -  کد خبر: 56468صفحه نخست » اخبار مهمدوشنبه، 26 آبان 1404 - 14:20

لاماری اکو؛ رقیب جدید آریزو 6 از راه رسید


اصلی‌ترین رقیب لاماری اکو در بازار خودرو ایران فونیکس آریزو 6 جی‌تی است که پیش‌بینی می‌شود با قیمت کمتر از دو میلیارد تومان فروخته شود

لاماری اکو، جدیدترین محصول بازار خودرو، نه یک کراس اوور دیگر، بلکه یک سدان اسپرت و کشیده است که مستقیماً نسل جوان و علاقه مندان به خودروهایی با طراحی تهاجمی و دینامیک رانندگی جذاب را هدف قرار داده است.

به گزارش خودرو بانک، این خودرو که بر پایه پلتفرم دانگ فنگ آئولوس شاین (Aeolus Shine) به طور مشخص تر، نسخه های به روز و اسپرت آن مانند شاین مکس توسعه یافته است. در دورانی که بازار تشنه خودروهای جدید است، اکو با تکیه بر نام آشنای لاماری و ارائه ی مجموعه ای از ویژگی های طراحی و فنی، قصد دارد معادلات این بخش از بازار را به چالش بکشد.

طراحی لاماری اکو؛ تهاجمی، اسپرت و جوان پسند

برخلاف برادر بزرگترش (ایما) که طراحی الهام گرفته از کراس اوورهای کوپه و خطوط سیال داشت، لاماری اکو زبان طراحی کاملاً متفاوتی را به نمایش می گذارد. تمرکز اصلی در اینجا، همانطور که در درخواست های اولیه برای تحلیل این خودرو تاکید شده بود، بر ایجاد یک هویت بصری اسپرت، خوش استایل و منطبق بر ترندهای روز جهانی برای جذب نسل جوانِ عاشق سدان بوده است.

نمای بیرونی: فراتر از یک سدان معمولی

اولین چیزی که در مواجهه با لاماری اکو جلب توجه می کند، نمای جلوی بسیار تهاجمی آن است. جلوپنجره ای عظیم با الگوی هندسی پیچیده و تیز، بخش عمده ای از سپر را پوشانده و حسی از قدرت و جسارت را القا می کند. چراغ های اصلی، مطابق با مد روز، بسیار باریک و کشیده (Split-Design) طراحی شده اند و امضای نوری LED آن ها در ترکیب با دی لایت های عمودی در طرفین سپر، چهره ای مدرن و تا حدی خشن به خودرو بخشیده است. این سبک طراحی، فاصله زیادی با سدان های محافظه کار بازار دارد.

در نمای جانبی، تناسبات یک سدان اسپرت به خوبی رعایت شده است. اکو خودرویی کشیده با خط سقف شیب دار (نزدیک به سبک فست بک) است که به ضریب درگ پایین تر و ظاهر دینامیک تر کمک می کند. خطوط شخصیت قوی روی درها و گلگیرهای برجسته، تاکید بر پویایی خودرو دارند. ابعاد این خودرو (بر اساس مدل پایه آئولوس شاین مکس) با طولی در حدود 4.8 متر و فاصله محوری قابل توجه حدود 2.77 متر، نوید کابینی جادار را می دهد که یک مزیت رقابتی در این سگمنت محسوب می شود.

نمای عقب نیز هماهنگی کاملی با سایر بخش ها دارد. چراغ های سرتاسری LED که این روزها به امضای بسیاری از خودروهای مدرن چینی تبدیل شده اند، در اینجا با گرافیک داخلی جذابی همراه شده اند. طراحی سپر عقب، دیفیوزر اسپرت و در برخی مدل های پایه (بسته به تریم)، خروجی های اگزوز دوگانه، همگی بر هویت اسپرت اکو تاکید می کنند.

نقطه ضعف بالقوه این سبک طراحی، ریسک از مد افتادن سریع آن است؛ طرح های بسیار تهاجمی گاهی زودتر از طرح های کلاسیک و محافظه کار، جذابیت اولیه خود را از دست می دهند، هرچند در حال حاضر دقیقاً همان چیزی است که بازار هدف آن (جوانان) می پسندد.

کابین: تمرکز بر راننده و تکنولوژی

فضای داخلی لاماری اکو، ادامه همان زبان طراحی اسپرت بیرونی است. کابین به وضوح راننده محور (Driver-Oriented) طراحی شده است. داشبورد با خطوط شکسته و زاویه دار، حس قرار گرفتن در یک کاکپیت مدرن را تداعی می کند. فرمان دی کات (D-Cut) اسپرت، صندلی هایی با طراحی یکپارچه (Integrated Headrest) و دربرگیرندگی مناسب، همگی نشان از تمرکز بر تجربه رانندگی دارند.

در مرکز توجه، دو نمایشگر دیجیتال قرار گرفته اند. یک نمایشگر بزرگ (احتمالاً 13 اینچی، مشابه آنچه در متن های اولیه اشاره شده) برای سیستم اطلاعات-سرگرمی و یک نمایشگر دیجیتال کوچکتر (حدود 7 اینچ) به عنوان کلاستر یا صفحه آمپر راننده. استفاده از نورپردازی محیطی (Ambient Lighting) و ترکیب متریال مختلف مانند چرم مصنوعی با دوخت متضاد و قطعات دکوراتیو طرح فلز، تلاشی برای ارتقای حس کیفیت در کابین بوده است.

با این حال، یک نقطه ضعف بالقوه در بسیاری از خودروهای مدرن با این سبک طراحی، اتکای بیش از حد به نمایشگر لمسی برای کنترل عملکردهای حیاتی (مانند سیستم تهویه) است. این موضوع می تواند در حین رانندگی، ارگونومی را تحت تاثیر قرار داده و حواس پرتی ایجاد کند، هرچند از نظر ظاهری بسیار مدرن و مینیمال تلقی می شود.

مشخصات فنی لاماری اکو؛ قلب تپنده DFM-Mach

به جای استفاده از موتورهای ضعیف تر رایج در برخی سدان های چینی، اکو به یکی از پیشرفته ترین موتورهای توسعه یافته توسط دانگ فنگ مجهز شده است.

پیشرانه و عملکرد

قلب تپنده لاماری اکو، پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژر از خانواده "Mach" دانگ فنگ (DFM-Mach 1.5T) است. این موتور که با کد C15TDR شناخته می شود، برخلاف موتور 1.5 لیتری میتسوبیشی در لاماری ایما، یک واحد کاملاً مدرن با فناوری تزریق مستقیم سوخت (GDI) است. این پیشرانه قادر به تولید قدرتی در حدود 190 تا 194 اسب بخار و گشتاور قابل توجه 300 نیوتن متر است. (توجه: این اعداد با مشخصات کراس اوور ایما که 195 اسب بخار و 285 نیوتن متر گشتاور از موتور میتسوبیشی دارد، متفاوت و در زمینه گشتاور برتر است).

انتقال این قدرت به چرخ های جلو از طریق یک گیربکس 7 سرعته اتوماتیک دوکلاچه تَر (7-Speed Wet DCT) صورت می گیرد. استفاده از گیربکس دوکلاچه تَر (Wet) به جای انواع خشک (Dry)، خبر خوبی برای بازار ایران است، زیرا این نوع گیربکس ها تحمل حرارتی بالاتر و استهلاک کمتری در ترافیک های سنگین دارند. انتظار می رود این مجموعه فنی، شتاب صفر تا صدی در حدود 7.5 تا 8 ثانیه را برای این سدان فراهم کند که آن را مستقیماً در رده سدان های اسپرت بازار قرار می دهد.

نقطه ضعف بالقوه در این بخش، حساسیت پیشرانه های توربوشارژ مدرن (GDI) به کیفیت بنزین و همچنین هزینه های نگهداری بلندمدت گیربکس های دوکلاچه در قیاس با گیربکس های اتوماتیک معمولی (AT) یا CVT است.

پلتفرم و سیستم تعلیق

لاماری اکو بر روی پلتفرم ماژولار دانگ فنگ (DSMA) ساخته شده است که نسخه توسعه یافته ای بر اساس پلتفرم CMP گروه پژو-سیتروئن (PSA) است. این پیشینه اروپایی می تواند نویدبخش کیفیت سواری و هندلینگ مناسبی باشد. در بخش سیستم تعلیق، استفاده از ساختار مک فرسون در جلو کاملاً استاندارد است، اما نقطه قوت اصلی در محور عقب نهفته است؛ جایی که اکو (در مدل شاین مکس) از سیستم تعلیق مستقل چند اتصالی (Multi-link) بهره می برد. این ویژگی در مقابل بسیاری از رقبای هم رده که از تعلیق نیمه مستقل تورشن بیم (Torsion Beam) استفاده می کنند، یک برتری فنی آشکار محسوب شده و به پایداری بهتر خودرو در پیچ ها و سواری راحت تر کمک شایانی می کند.

جایگاه لاماری اکو در بازار ایران؛ رقابت با سدان های اسپرت

ورود لاماری اکو به بازار، بخش سدان های اسپرت زیر 2 میلیارد تومان (در صورت قیمت گذاری منطقی) را داغ تر از همیشه خواهد کرد. این خودرو با تکیه بر طراحی جسورانه و قوای محرکه قدرتمند، مستقیماً رقبای سرسختی را به چالش می کشد.

امکانات رفاهی و ایمنی

بر اساس لیست امکانات مدل پایه (دانگ فنگ آئولوس شاین مکس) و همچنین امکاناتی که در متن های اولیه به آن ها اشاره شده، لاماری اکو خودرویی پر آپشن خواهد بود. انتظار می رود امکاناتی نظیر سقف پانورامیک یا سانروف، صندلی های برقی جلو همراه با گرم کن، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، شارژر بی سیم موبایل، کروز کنترل، ورود بدون کلید و استارت دکمه ای، ترمز پارک برقی (EPB) و اتوهلد در این خودرو به صورت استاندارد یا سفارشی حضور داشته باشند.

در بخش ایمنی نیز، علاوه بر 6 کیسه هوای استاندارد و سیستم های پایداری (ESC, TCS)، اکو به احتمال زیاد به مجموعه ای از سیستم های کمک راننده پیشرفته (ADAS) مجهز خواهد بود. مواردی چون رادار نقطه کور (BSD)، سیستم هشدار خروج از پارک (RCTA) و دوربین 540 درجه (ترکیب دوربین 360 درجه و نمایش سه بعدی زیر خودرو) از جمله این امکانات خواهند بود که سطح ایمنی خودرو را به شکل قابل توجهی ارتقا می دهند.

رقبای مستقیم: نبرد با آریزو 6 جی تی

اصلی ترین و جدی ترین رقیب لاماری اکو در بازار ایران، بدون شک فونیکس آریزو 6 جی تی (Arrizo 6 GT) خواهد بود. این دو خودرو شباهت های فلسفی بسیاری دارند: هر دو سدان هایی با طراحی تهاجمی، موتورهای توربوشارژ قدرتمند (آریزو 6 جی تی با 197 اسب بخار و 290 نیوتن متر) و گیربکس های دوکلاچه هستند که بازار جوانان را هدف گرفته اند.

رقابت این دو بسیار نزدیک خواهد بود. آریزو 6 جی تی از مزیت حضور طولانی تر برند مدیران خودرو و شبکه خدمات گسترده تر بهره می برد. در مقابل، لاماری اکو با اتکا به موفقیت مدل ایما، پیشرانه مدرن تر (GDI در برابر MPI در آریزو 6) و گشتاور کمی بالاتر (300 در برابر 290 نیوتن متر) و همچنین سیستم تعلیق عقب مستقل (در صورت تایید نهایی)، برگ های برنده فنی مهمی در دست دارد. در این میان، خودرویی مانند KMC J7 نیز می تواند به عنوان رقیبی با طراحی فست بک مطرح باشد، هرچند از نظر قوای محرکه (172 اسب بخار) در سطح پایین تری نسبت به اکو و آریزو 6 جی تی قرار می گیرد.

   
  

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
عنوان:
نظر
  قبل از ارسال نظر آنرا ویرایش کرده و قواعد نگارش را در آن رعایت کنید.
لطفاً در مطالب خود اخلاق اسلامی و قوانین کشور را مد نظر داشته باشید.
نمایش نظرات کاربران در خبرها به معنای تایید آنها توسط سایت نیست.

  کد امنیتی:
 
پچ هوشمندی که چین‌وچروک‌های آینده پوست را پیش بینی می کند!
  پچ هوشمندی که چین‌وچروک‌های آینده پوست را پیش بینی می کند!
یک پچ هوشمند فوق‌نازک از دل MIT آمده تا آینده مراقبت از پوست را دگرگون کند. «Skinsight» با ثبت آنی ریزترین تغییرات پوست و پیش‌بینی چین‌وچروک‌های آینده،
وام تابش؛ دریافت تسهیلات 100 میلیونی بدون ضامن
  وام تابش؛ دریافت تسهیلات 100 میلیونی بدون ضامن
نرخ سود وام 100 میلیونی بانک ملت 18 درصد تعیین شده است
انتشار نخستین تصاویر از ریل‌گان قدرتمند آسیا؛ یکه تازی سامورایی ها
  انتشار نخستین تصاویر از ریل‌گان قدرتمند آسیا؛ یکه تازی سامورایی ها
ژاپن پس از ماه‌ها سکوت، بالاخره تصاویر اصابت پرتابه‌های ریل‌گان به یک کشتی واقعی را منتشر کرد؛ نمایشی کم‌سابقه از قدرت سلاحی که آمریکا از توسعه‌اش عقب نشست،
واکنش زیدآبادی به موضع‌گیری مهاجری درباره کناره‌گیری فیاض زاهد
  واکنش زیدآبادی به موضع‌گیری مهاجری درباره کناره‌گیری فیاض زاهد
«اگر فردی در رده‌ای قابل توجه در دولت حضور یابد اما عملکرد و سیاست‌های آن دولت را نادرست بداند، به لحاظ رویه‌ای که معمولاً در هر کشوری جاری است،
هنرمندی که رکورد پیکاسو و ون‌گوگ را شکست!
  هنرمندی که رکورد پیکاسو و ون‌گوگ را شکست!
«گوستاو کلیمت» را شاید با نقاشی‌های طلایی و سوژه‌هایی که گویی مسطح به نظر می‌رسند می‌شناسید. این هنرمند اتریشی که با سبک خاص خود مخاطب را مجذوب آثارش می‌کند،
کمر درد عباس کیارستمی بود که باعث شد این عکس گرفته شود
  کمر درد عباس کیارستمی بود که باعث شد این عکس گرفته شود
تصویر روی پوستر چهل‌وسومین جشنواره جهانی فیلم فجر عکسی از جاسم غضبان‌پور در پشت صحنه فیلم «زندگی و دیگر هیچ» است؛ فیلمی درباره اتفاقاتی که پس از زلزله رودبار رخ داد.
نیسان پث‌فایندر 2026 با چهره‌ای تهاجمی و کابین تمام‌دیجیتال رسید
  نیسان پث‌فایندر 2026 با چهره‌ای تهاجمی و کابین تمام‌دیجیتال رسید
نیسان پث‌فایندر 2026 با چهره‌ای تازه‌نفس و کابینی کاملاً دیجیتال از راه رسید؛ خداحافظی با کروم قدیمی، سلام به فناوری‌های لوکس و نمایشگرهای غول‌پیکر! شاسی‌بلند محبوب نیسان با حفظ موتور V6 و ارتقای گسترده امکانات،
فیلم معروف دی‌کاپریو فردا شب در تلویزیون
  فیلم معروف دی‌کاپریو فردا شب در تلویزیون
فیلم جنایی «جدامانده» ساخته مارتین اسکورسیزی، سه‌شنبه، 27 آبان ماه از شبکه نمایش پخش می‌شود.
واشقانی ماهیانه 800 میلیون تومان از برنامه رک شو درآمد دارد؟
  واشقانی ماهیانه 800 میلیون تومان از برنامه رک شو درآمد دارد؟
رشد یوتیوبرها از تاک‌شوهای شبانه تا برنامه‌های جنجالی مثل رک و نصف‌شب، حالا به جایی رسیده که نه فقط درآمدهای میلیاردی، مردم را شوکه می‌کند بلکه این پرسش را مطرح می‌کند:
شیخ حسینه به اعدام محکوم شد
  شیخ حسینه به اعدام محکوم شد
نخست‌وزیر سابق بنگلادش از سوی دادگاهی در این کشور به جرم «جنایت علیه بشریت» به اعدام محکوم شد.
لایحه ساماندهی مهاجران در ایران/ تابعیت در دستور کار نیست!
  لایحه ساماندهی مهاجران در ایران/ تابعیت در دستور کار نیست!
عضو هیئت رییسه کمیسیون مشترک بررسی لایحه سازمان ملی مهاجرت با اشاره به اینکه موضوع «تابعیت» در این قانون مطرح نیست، گفت: هدف این است که یک نظم و ساختار مشخص میان دستگاه‌های مختلف ایجاد شود تا وظایف و تکالیف آنان در قبال مهاجرین و اتباع خارجی کاملا روشن باشد.
پرونده اپستین و 3 چالش جدید برای ترامپ!
  پرونده اپستین و 3 چالش جدید برای ترامپ!
«بر اساس ایمیل هایی که به تازگی از جفری اپستین افشا شده، وی ترامپ را فردی معرفی می کند که در میان مشتریانش، جزو بدترین ها بوده و حتی یک سلول خوب هم نداشته است! در عین حال،
  پربیننده ترین اخبار       
  پیام روشن قلعه‌نویی پس از اظهارات جنجالی مهدی ترابی
  20 شغل‌ پولساز بدون نیاز به مدرک دانشگاهی
  معمار ژاپنی با ایده‌ای خلاقانه زمین 39 متری را به شاهکار معماری تبدیل کرد
  «نرجس سلیمانی زیر آتش فحاشی‌ها/ «چند می‌گیری تخریب کنی؟»
  ادعای جنجالی کانادایی‌ها درباره اتهام تجاوز 3 ورزشکار ایرانی به دختر کره‌ای
  شکار یک بزمجه شجاع توسط شیرها
  روایت تازه اسماعیلی از پیدا شدن پیکر آل هاشم در سانحه سقوط بالگرد
  چرا قله دماوند دیگر برف ندارد؟
  رونمایی از زوج جدید خط دفاعی استقلال در جام حذفی
  اولین پرواز جت جنگنده بدون خلبان Anduril با موفقیت انجام شد
  تهدید خاموش در ترکیه؛ گسلی که زلزله‌های آینده را رقم می‌زند
  واکنش کیهان به خودسوزی احمد بالدی/ او یک رستوران در منطقه مرفه‌نشین داشت/ حق با شهرداری بود
  تعویق بازی تراکتور – پرسپولیس؛ چه کسی سود می‌کند؟
  سردرگمی وزارت خارجه، مردم ایران هنوز منتظر خبری واقعی هستند
  تصاویر؛ فن درخت‌کن دختر ایرانی در بازی‌های کشورهای اسلامی
  مرگ در 90 میلی‌ثانیه: راز نیش مرگبار مارها
  هیوندای الانترا؛ نگاهی به جدیدترین سدان چینی کره‌ای بازار خودرو
  دو پرونده مفقودی مرموز در آبادان/ ماجرای گم شدن دو دختر در مکانی مشابه
  قیمت محصولات سایپا امروز دوشنبه 26 آبان 1404/ سواری میلیاردی ارزان شد
  نبرد قادسیه؛ نبردی که سرنوشت ایران را تغییر داد
© شبکه خبری سرنویس 1404

All rights reserved