| در دهه 1920، زمانی که بنتلی نخستین سوپراسپرت (Supersports) را معرفی کرد، هدف ساده بود: ساخت خودرویی که بتواند مرز 160 کیلومتر یا 100 مایل بر ساعت را بشکند. همین جاه طلبی، پایه گذار موفقیت های بنتلی در مسابقات لمانز شد و نام این برند را به عنوان سازنده خودروهای لوکس اما قدرتمند بر سر زبان ها انداخت. حالا بعد از یک قرن، بنتلی دوباره سراغ آن دی ان اِی اصیل رفته و نام سوپراسپرت را روی نسخه ای کاملا تازه از کنتیننتال GT گذاشته است؛ نسخه ای که تمام معیارهای یک گرندتورر لوکس را حفظ می کند، اما به طرز بی سابقه ای سبک تر، چابک تر و سرسخت تر از همیشه شده است.  قدرت ناب؛ بدون برق و پیچیدگی کنتیننتال GT سوپراسپرت جدید به یک موتور V8 تویین توربو مجهز شده که 657 اسب بخار قدرت و 800 نیوتن متر گشتاور تولید می کند. این قدرت خام از طریق یک گیربکس هشت سرعته دوکلاچه تنها به چرخ های عقب ارسال می شود؛ حرکتی کم سابقه در سبد محصولات امروزی بنتلی که تقریبا به طور کامل به سمت سیستم های دو دیفرانسیل و نسخه های هیبریدی رفته است. نتیجه چیست؟ شتاب صفر تا 100 کیلومتر بر ساعت در 3٫7 ثانیه و حداکثر سرعت 309 کیلومتر بر ساعت، بدون هیچ سامانه کمکی هیبریدی. سبک ترین کنتیننتال GT تاریخ  سوپراسپرت تنها نسخه دیفرانسیل عقب و غیرهیبریدی در خانواده GT است و بنتلی با حذف همه چیزهای غیرضروری، آن را به سبک ترین مدل تاریخ این سری تبدیل کرده است. وزن آن کمی کمتر از دو تن است؛ چیزی حدود 450 کیلوگرم سبک تر از کنتیننتال GT Speed.  کاهش وزن از طریق حذف کامل صندلی های عقب، صندلی های جلوی سبک تر، استفاده کمتر از عایق صوتی، قطعات داخل کابین و بدنه از جنس فیبرکربن و اگزوز تیتانیومی آکراپوویچ بدست آمده است. تحول فنی؛ چابکی خاص و غیرمنتظره برای مهار قدرت موتور و وزن کمتر، بنتلی مجموعه ای از فناوری های مسابقه ای را به سوپراسپرت افزوده است: دیفرانسیل الکترونیکی هوشمند با محدودکننده لغزش، افزایش 16 میلی متری عرض چرخ های عقب، سیستم برداردهی گشتاور ترمز، فرمان پذیری چرخ های عقب، کالیبراسیون جدید برای فرمان و سیستم کشش و تنظیمات تعلیق. سوپراسپورت همچنین به سیستم تعلیق دو جناغی جلو و مولتی لینک عقب مجهز است که با سیستم آنتی رول الکترونیکی 48 ولتی همراه شده؛ سیستمی که می تواند در کمتر از 0٫3 ثانیه هرگونه چرخش اضافی بدنه را خنثی کند. ترمزها نیز برای توقف یک جانور واقعی انتخاب شده: بزرگ ترین ترمزهای نصب شده روی یک خودروی تولیدی شامل دیسک های 440 میلی متری جلو و 410 میلی متری عقب و کالیپرهای 10 پیستونی جلو. سه حالت رانندگی برای سه شخصیت متفاوت تورینگ: نرم و آرام برای سفرهای طولانی بنتلی: تعادل میان راحتی و پاسخ تیز گاز اسپرت: تهاجمی، دقیق و مخصوص پیچ ها بنتلی می گوید که سوپراسپرت 30 درصد سریع تر از GT Speed پیچ ها را پشت سر می گذارد و نیروی جانبی 1٫3 جی تولید می کند؛ رقمی که آن را در سطح سوپراسپرت هایی مانند کونیگزگ CCX قرار می دهد. ظاهر تهاجمی تر از همیشه؛ فیبرکربن در همه جا  طراحی خارجی به طور کامل بازنگری شده و دیگر خبری از محافظه کاری بنتلی نیست؛ سپر جلوی جدید با یک اسپلیتر عظیم، دو دیوپلین در دو طرف سپر، دیفیوزر بزرگ عقب، اسپویلر ثابت با 300 کیلوگرم نیروی رو به پایین بیشتر و رینگ های 22 اینچی فوق سبک توسعه یافته توسط Manthey Racing. ترکیب این موارد، سوپراسپرت را به یکی از جسورانه ترین بنتلی های تاریخ تبدیل کرده است.  حذف صندلی های عقب شاید تصمیم عجیبی به نظر برسد، اما این مدل برای رانندگی ساخته شده نه سفر خانوادگی. با این حال بنتلی همچنان اجازه انتخاب تریم های لوکس تر را می دهد: چرم پریمیوم، دینامیکا، فیبرکربن، ترکیب های تک رنگ، دو رنگ و حتی سه رنگ. دو صندلی جلو نیز کاملا جدید طراحی شده اند و پشتیبانی بدنی بیشتری ارائه می دهند. تولید محدود؛ ارزش کلکسیونی تضمین شده بنتلی تنها 500 دستگاه از کنتیننتال GT سوپراسپرت را تولید خواهد کرد و هر کدام به صورت جداگانه شماره گذاری شده اند. ثبت سفارش ها از مارس 2026 آغاز و تولید از اواخر همان سال شروع می شود. قیمت نهایی اعلام نشده، اما با توجه به قیمت پایه کنتیننتال GT معمولی که حدود 285 هزار دلار است، انتظار یک برچسب قیمتی بسیار بالاتر کاملا منطقی به نظر می رسد. |