| دیدگاه ما نسبت به خودروها توسط فیلم ها، انیمیشن ها و جهان های خیالی تقویت شده و در ذهن مان حک شده اند. خودروهایی که در این دنیاها می بینیم، فقط ماشین نیستند؛ آن ها شخصیت دارند، غرور دارند، شکست می خورند و دوباره بلند می شوند. در میان تمام این قهرمانان فلزی، هیچ کس مثل لایتنینگ مک کویین (Lightning McQueen) محبوب و به یادماندنی نیست؛ ستاره پرانرژی پیکسار که با فریاد معروف "کَ-چاو! " نه تنها پیست ها را لرزاند، بلکه نگاه ما به خودروها را برای همیشه تغییر داد. براساس گزارش carbuzz ، مک کویین، قهرمان سه گانه انیمیشن ماشین ها (محصول پیکسار از سال 2006 تا 2017)، در ابتدا یک تازه کار مغرور و خودمحور است که تنها هدفش پیروزی است. اما در طول داستان، با تجربه، شکست و دوستی، به قهرمانی متواضع تبدیل می شود که یاد می گیرد ارزش واقعی سرعت در قلب راننده نهفته است، نه فقط در موتور. اما این خودروی محبوب و به یاد ماندنی بر پایه ی چه خودرویی ساخته شده؟  مک کویین بر پایه کدام خودرو ساخته شد؟ جالب است بدانید که لایتنینگ مک کویین بر اساس یک خودروی خاص واقعی ساخته نشده است. پیکسار برای طراحی او از ترکیب چند خودروی مشهور الهام گرفت: خطوط روان شورولت کوروت C6 حالت تهاجمی و کم ارتفاع فورد GT40 گلگیرهای عضلانی و برجسته ی دوج وایپر دماغه ی مسابقه ای لولا T70 در نتیجه، مک کویین چیزی میان یک خودروی مسابقه ای ناسکار و یک سوپراسپرت آمریکایی است؛ سریع، براق و پرانرژی. جزییاتی که فقط پیکسار از پسش برمی آید پیکسار به عمد از استفاده از برندهای واقعی خودداری کرد تا دردسرهای حقوقی را دور بزند، اما در عوض پر از اشاره های هوشمندانه است. مثلا شماره ی 95 روی بدنه ی مک کویین، یادآور سال 1995 است؛ سالی که اولین فیلم پیکسار، داستان اسباب بازی (Toy Story)، اکران شد.  در دنیای خودش، مک کویین مجهز به یک موتور V8 قدرتمند با بیش از 750 اسب بخار است و سرعتی بالاتر از 320 کیلومتر بر ساعت دارد. اما چیزی که او را خاص می کند نه قدرتش، بلکه شخصیتش است؛ او یاد گرفته که شهرت و موفقیت بدون رفاقت و تواضع، ارزشی ندارد. هرچند که لایتنینگ مک کویین در دنیای واقعی وجود ندارد، اما تاثیر او واقعی است. فروش میلیاردی اسباب بازی ها، تی شرت ها و لوازم جانبی این شخصیت، او را به پرفروش ترین کاراکتر تاریخ پیکسار تبدیل کرده است. مک کویین دیگر فقط یک ماشین کارتونی نیست؛ او نماد نسلی است که با او بزرگ شد، رویا دید و یاد گرفت که گاهی برای پیروزی، باید اول ترمز کرد. |