| فرارو سایپا آریا قرار است علاوه ب موتور بنزینی با پیشرانه هیبریدی روانه بازار شود. به گزارش فرارو؛ آریا اولین کراس اوور سایپا است و اندازه جمع وجور آن باعث شده کارشناسان از اصطلاح کراس اوور هاچ بک برای توصیفش استفاده کنند.خیلی ها می گویند آریا نسخه کراس اوور شاهین است که به روزتر شده و با کابین مدرن تر و نسخه هیبریدی، قرار است نام خود را به عنوان اولین کراس اوور هیبریدی و دومین کراس اوور ساخت ایران به ثبت برساند و سهم سایپا از بازار خودروهای کراس اوور را افزایش دهد. آیا سایپا آریا با موتور ارتقا یافته عرضه می شود؟ موتور سایپا آریا در نسخه ای که قبلا معرفی شده یک موتور M20 دو لیتری تنفس طبیعی است که 138 اسب بخار قدرت و 189 نیوتن متر گشتاور تولید می کند. موتور این خودرو اگرچه با نام M20 در شرکت مگاموتور ساخته می شود و تولید داخل است، اما فناوری داخلی نیست و ژنتیک میتسوبیشی را دارد. انتقال قدرت در آریا از طریق گیربکس 6 سرعته اتوماتیک DAE انجام می شود که برای پلتفرم SP100 سایپا بهینه سازی شده است.  این خودرو هنوز نسخه نهایی نیست و خبرهایی درباره استفاده از موتور 1.5 لیتری تنفس طبیعی 16 سوپاپ M15-M به گوش می رسد. موتور توربو 1.5 لیتری که در حال حاضر روی شاهین G نصب شده، می تواند تا 170 اسب بخار قدرت و حدود 260 نیوتن متر گشتاور تولید کند که برای یک کراس اوور اقتصادی رقم خوبی است. چه خبر از نسخه هیبریدی سایپا آریا؟ انتهای شهریور، سایپا در نمایشگاه موتور تهران، اولین نمونه کراس اور آریا با پیشرانه هیبرید را رونمایی و معرفی کرد. این یعنی نسخه هیبریدی سایپا آریا هم در برنامه تولید سایپا قرار دارد. این خودرو در صورت عرضه نسخه هیبریدی، عنوان اولین کراس اوور هیبریدی ایرانی را از آن خود می کند. هرچند هنوز زمان دقیق عرضه نسخه هیبریدی اعلام نشده، اما اگر نسخه سایپا آریا هیبریدی روانه بازار شود به عنوان نخستین گام جدی صنعت خودروی ایران در مسیر ساخت خودروی برقی شناخته می شود.  این حرکت در زمانی انجام می شود که تقریباً همه خودروسازان چینی بازار ایران، از ام وی ام گرفته تا چری و فیدلیتی، هم نسخه های هیبریدی یا پلاگین خود را معرفی کرده اند. بنابراین سایپا اگر بخواهد سهم خود در بازار داخل را حفظ کند، ناگزیر به عرضه نسخه هیبریدی آریا است. پس از کش و قوس طولانی سایپا آریا بالاخره کی به بازار می آید؟ از زمان دولت حسن روحانی تا امروز، نام سایپا آریا بارها به عنوان محصولی در آستانه عرضه مطرح شده ولی موفق به عرضه نشده است. این خودرو اولین بار در نمایشگاه تحول صنعت خودرو در سال 1399 رونمایی شد، اما بدون جزییات داخلی و فقط در حد یک نمونه اولیه به نمایش درآمد. اکنون پس از چهار سال تأخیر، طراحی کابین نهایی، پیشرانه و پلتفرم تأیید شده و به مرحله تولید انبوه رسیده است. مدیر عامل سایپا به تازگی اعلام کرده که تولید انبوه آریا تا پایان سال 1404 آغاز خواهد شد و این خودرو با آپشن های متنوع و استانداردهای بین المللی تا پایان امسال وارد بازار خواهد شد. در این مدت طولانی، بسیاری از کارشناسان از تأخیر در عرضه آریا انتقاد کرده اند، زیرا در همین بازه، چندین خودروی چینی با کلاس مشابه از جمله چری تیگو 5، ام وی ام X55 پرو و فیدلیتی پرایم وارد بازار شده اند و سهم بزرگی از بازار کراس اوورهای اقتصادی را تصاحب کرده اند. پیش بینی قیمت سایپا آریا و رقبای احتمالی با توجه به شباهت زیاد سایپا آریا به شاهین و کابین به روزتر آن، شامل داشبورد جدید، مانیتور بزرگ تر، کلاستر دیجیتال، نورپردازی داخلی و سنسورهای پارک هوشمند، قاعدتاً قیمت این کراس اوور باید یک پله بالاتر از شاهین اتومات باشد.  با توجه به امکانات این کراس اوور هاچ بک، احتمالاً بازه قیمتی کارخانه سایپا آریا جایگاهی بین شاهین اتومات (983 میلیون) و ری را (یک میلیارد و 500) پیدا کند. در این بازه قیمتی، رقبای مستقیم سایپا آریا خودروهایی مانند ام وی ام X22 Pro دنده ای، چری تیگو 5، جک S3 ، خواهند بود. هرچند از نظر قدرت موتور و امکانات رفاهی آریا هنوز با رقبا فاصله دارد، اما مزیت اصلی آریا در این رقابت، هیبریدی و کم مصرف بودن، داخلی سازی بالا، خدمات پس از فروش گسترده سایپا و هزینه نگهداری پایین تر است. |