| استارباکس در سال 2025، با از دست دادن نزدیک به 22 میلیارد دلار در مقایسه با سال گذشته، بزرگترین کاهش ارزش برند را تجربه کرد. به گزارش ایسنا به نقل از ویژوال کپیتایست، حتی شناخته شده ترین برندهای جهان نیز از تغییرات در درک بازار و سودآوری مصون نیستند. بسیاری از برندهای معتبر در سال 2025، به دلیل کاهش رشد، رقابت یا تضعیف عملکرد مالی، با کاهش شدید ارزش خود روبرو شدند. بر اساس داده های برند فاینانس ، برندهایی را بررسی کرده که از سال 2024 تا 2025، بیشترین ارزش را بر مبنای سالانه از دست داده اند. کدام برندها بیشترین ارزش را از دست داده اند؟ 10 برندی که بیشترین کاهش ارزش را در سال 2025 داشتند، در صنایع متعدد از کافی شاپ های زنجیره ای و خودروسازان گرفته تا شبکه اجتماعی و لجستیک بوده اند.  در صدر این فهرست، استارباکس قرار دارد که ارزشش 21.9 میلیارد دلار کاهش یافت و ظرف مدت یک سال، از 60.7 میلیارد دلار، به 38.8 میلیارد دلار نزول کرد. بزرگترین کافی شاپ زنجیره ای جهان در طول سال گذشته، با چالش های متعددی از جمله کاهش فروش و تشدید رقابت در بازارهای کلیدی مانند چین روبرو بود. تسلا که پیش از این ارزشمندترین برند خودروسازی جهان بود، 15.3 میلیارد دلار از ارزش خود را از دست داد، زیرا این شرکت با افزایش رقابت و چالش های مرتبط با فعالیت های سیاسی ایلان ماسک، مدیرعاملش روبرو است. سایر کاهش های قابل توجه مربوط به وی چت چین (8.8 میلیارد دلار منفی)، گروه میتسویی ژاپن (6.9 میلیارد دلار منفی) و خودروساز آلمانی مرسدس بنز (6.4 میلیارد دلار منفی) بود. کدام صنایع تحت تاثیر قرار می گیرند؟ برندهای مرتبط با مصرف کننده و مرتبط با فناوری از جمله برندهایی بودند که بیشترین آسیب را دیدند، زیرا مصرف کنندگان هزینه های اختیاری خود را کاهش دادند. شرکت های قهوه، خرده فروشی و پخش آنلاین، همگی با کاهش ارزش سهام مواجه شدند، در حالی که برندهای خودرو شاهد کاهش تقاضا در سطح جهانی بودند. همزمان، شرکت های خدمات حرفه ای مانند ارنست اند یانگ، پرایس دبلیوسی و فِدِکس نیز شاهد کاهش قابل توجه ارزش برند خود بودند که نشان دهنده عدم قطعیت اقتصادی گسترده تر است. |