| شامخ وسایل نقلیه و قطعات وابسته در مهرماه نشان می دهد که پس از 16 ماه رکود متوالی، صنعت خودرو سرانجام در مهر امسال نشانه هایی از خروج از رکود را بروز داده است. به گزارش دنیای اقتصاد، با این حال، هنوز مشخص نیست این بهبود موقتی است یا خودروسازان واقعا توانسته اند بر رکود طولانی مدت خود غلبه کنند. شامخ خودرو در هفتمین ماه از سال به 58.5 واحد رسید تا بیشترین میزان را طی یک سال گذشته به نام خود ثبت کند. این رقم در شهریورماه 45 واحد بود، بنابراین در ماه ابتدایی پاییز شامخ خودرو علاوه بر اینکه خود را به بالای مرز 50 رسانده، رشد 13.5 واحدی نیز داشته است. در مورد دلایل خروج شامخ خودرو از رکودی 16 ماهه می توان به سه عامل اشاره کرد. یکی از این عوامل رشد دوباره قیمت های خودروسازان در مهرماه است. خودروسازان امسال دوبار افزایش قیمت داشتند که یکی از آنها خرداد و تیر محقق شد و دیگری در مهرماه، بنابراین رشد قیمت می تواند یکی از عوامل بهبود وضعیت شامخ خودرو باشد. دلیل دوم نیز پایان چالش خودروسازان با سیاستگذاران حول موضوع قیمت گذاری خودرو است. از ابتدای سال جاری تاکنون یکی از عوامل مهمی که به رکود صنعت دامن زده بود، اختلافات قیمتی بین خودروساز و وزارت صمت بود. این اختلاف در مهرماه امسال به پایان رسید. در این ماه ایران خودرو قیمت های جدید خود را اعلام کرد و سازمان حمایت این قیمت ها را تایید کرد تا پایانی باشد بر ماه ها چالش و کشمکش میان این دو. عامل سوم احتمال اختصاص 20 همت تسهیلات به هریک از دو خودروساز بزرگ کشور است. دولت موافقت خود را مشروط به صرف این رقم برای پرداخت بخشی از بدهی قطعه سازان کرده است. مطرح شدن موضوع تسهیلات جدید کمک کرده است که آنها بتوانند قطعات بیشتری را از قطعه سازان خریداری کنند. همین موضوع امید خودروسازان نسبت به آینده را افزایش داده است. امید خودروسازان به آینده که تحت عنوان انتظارات تولید در ماه آینده در شامخ بازتاب دارد نیز در ماه ابتدایی پاییز نسبت به شهریور 12.2واحد افزایش داشته و به 58.3 واحد رسیده است. با این وجود باید توجه داشت که خودروسازی نیز به عنوان یک صنعت تحت تاثیر عوامل کلان است و دلایلی که آنها را مرور کردیم احتمالا تاثیری کوتاه مدت در بهبود وضعیت صنعت خودروی کشور دارند. اتاق بازرگانی ایران تاکید می کند که این بهبود عمدتا ناشی از عوامل گذر است نه رشد پایدار تقاضا یا سرمایه گذاری و تلاش بنگاه ها برای پاسخگویی به تقاضای کوتاه مدت بازار بوده است. در غیاب اصلاحات بنیادی، عواملی مانند فشارهای ارزی، نقدینگی محدود، افزایش هزینه مواد اولیه و نیروی انسانی و بی ثباتی سیاستی همچنان مانع از تعمیق بهبود هستند. بنابراین احتمال دارد که بعد از بهبود نسبی شامخ خودرو در مهر، در ماه های آینده شامخ بازهم به روند رکودی خود بازگردد؛ چراکه چند فاکتور باعث این بهبود شده است اما اصلاح ساختاری درمیان نیست. |