| سوزوکی گرند ویتارا 2400 یکی از معدود کراس اوورهای ژاپنی بود که قبلا توسط شرکت ایران خودرو در ایران مونتاژ و عرضه می شد. به گزارش آخرین خودرو، یکی از موفق ترین شاسی بلندهای شهری ژاپنی در بازار ایران همین سوزوکی گرند ویتارا است که به ویژه در مدل 2400 با تیراژ بالا در ایران به فروش رسید و به دلایلی مثل کاربردپذیری خانوادگی، قابلیت آفرود بهتر از رقبای چینی و… با استقبال بالای مشتریان ایرانی روبه رو شد. معرفی سوزوکی گرند ویتارا 2400 سوزوکی ویتارا یک شاسی بلند شهری نسبتاً جمع وجور اما نه چندان کوچک است که نخستین نسل آن در سال 1988 متولد شد. نسل سوم این خودرو که توسط ایران خودرو به صورت مونتاژی وارد بازار ایران شده است، در سال 2005 رونمایی شد و برخلاف نسل دوم دیگر از شاسی مستقل نردبانی استفاده نمی کرد بلکه شاسی آن از نوع یکپارچه با فریم داخلی نردبانی بود تا استحکام و قابلیت آفرود نسبی خودرو تا حدودی حفظ شود. شرکت ایران خودرو از سال 1385 تولید نسخه 2 لیتری این خودرو را شروع کرد اما در سال 1389 مدل 2400 را جایگزین آن نمود تا ضعف قوای فنی مدل 2 لیتری در این نسخه برطرف شود و مشتریان دیگر از این جهت نگران تأمین قدرت ماشین خود نباشند. مدل 2400 اتوماتیک در نسخه فیس قدیم تا سال 1394 با دو نسخه نیمه فول یا کلاس 5 و فول آپشن یا کلاس 8 به تولید خود ادامه داد. بعد از آن نیز سوزوکی ویتارا نیوفیس با نسخه های آپشنال کلاس 9 و 10 و طراحی به روز شده، جانشین سوزوکی ویتارا 2400 فیس قدیم شد. طراحی بدنه نسل سوم سوزوکی گرند ویتارا استایل سوزوکی گرند ویتارا به پیش از سال 2005 میلادی برمی گردد و به همین دلیل نیز در دوران امروز تقریباً هیچ گونه عنصر طراحی مدرن و نوین در نمای بیرونی آن مشاهده نمی شود. با این حال سوزوکی ویتارا در زمان خودش یک طراحی نسبتاً انقلابی و تحول گرایانه را ارائه داده بود که نه تنها نسبت به نسل قبل خودش بسیار زیبا و عامه پسند به نظر می رسید بلکه در مقایسه با بسیاری از خودروهای هم دوره نیز استایلی باوقار و متناسب با نیازهای خانوادگی و یا حتی طبیعت گردی را به کاربران خود ارائه می کرد. طراحی چراغ های جلو و عقب به فرم تقریباً چهارگوش انجام شده که تناسب قابل قبولی با یکدیگر دارند و ابعاد اندازه آنها نیز نسبت به سایر ویژگی های اصلی بدنه، کاملاً متعادل و دلنشین به نظر می رسد. در نمای جانبی نیز ترفندهایی مثل استفاده از گلگیرهای برجسته و حجم پردازی ساده در نزدیکی فریم پنجره ها انجام شده تا این قسمت از بدنه نیز هم حجیم تر به نظر برسد و هم استایل قاطع برای این ماشین شاسی بلند خانوادگی فراهم آورد. بنابراین به طور کلی می توان گفت که طراحی بیرونی نسل سوم گرند ویتارا از لحاظ تناسب و باوقار بودن امتیاز مطلوبی به دست می آورد اما قاعدتاً امروز دیگر این نوع طراحی بسیار ساده بوده و نمی تواند با زبان های طراحی مدرن به ویژه در خودروهای مطرح چینی و یا رقبای هم رده ژاپنی و کره ای برابری کند. مشخصات فنی سوزوکی ویتارا 2400 سوزوکی گرند ویتارا 2400 برخلاف نسخه اولیه مونتاژ ایران خودرو از موتور پرحجم تر 2.4 لیتری 4 سیلندر تنفس طبیعی استفاده می کند. این پیشرانه توان بیشتری ارائه می دهد و در بهترین حالت 169 اسب بخار قدرت و 227 نیوتن متر گشتاور را به یک گیربکس اتوماتیک 4 دنده و یا جعبه دنده پنج سرعته دستی انتقال می دهد. سوزوکی ویتارا 2400 اتوماتیک حدود 1567 کیلوگرم وزن دارد و طبق آزمایشات مختلف به طور متوسط می تواند شتاب صفر تا صد 12 ثانیه را تحت شرایط استاندارد و تک سرنشین به ثبت برساند. میانگین مصرف سوخت این نسخه از سوزوکی گرند ویتارا حدود 9.7 لیتر در هر 100 کیلومتر ترکیبی بوده و تا 175 کیلومتر بر ساعت نیز می تواند سرعت بگیرد. بنابراین شتاب و چابکی این نسخه از سوزوکی گرند ویتارا تقریباً قابل قبول و مناسب به نظر می رسد اما میانگین مصرف سوخت آن کمی بالاست که به ویژه در معابر شهری می تواند آزاردهنده و ناراحت کننده باشد.  اما نسخه مجهز به گیربکس دستی سوزوکی گرند ویتارا 2400 تقریباً 15 کیلوگرم سبک تر بوده و می تواند شتاب صفر تا صد حدود 11.5 ثانیه را به ثبت برساند و میانگین مصرف سوخت آن نیز 8.8 لیتر در هر 100 کیلومتر ترکیبی است. کیفیت سواری سوزوکی گرند ویتارا نسبتاً خشک است و به ویژه در مسیرهای ناهموار یا طبیعی ضربات زیادی وارد کابین می کند اما پایداری آن قابل قبول بوده و در سرعت های متعارف تا متوسط هندلینگ خودرو می تواند اطمینان بخش باشد. به ویژه که سیستم تعلیق عقب این خودرو از نوع مستقل بوده و پایداری بهتری را در عبور از مسیرهای منحنی شکل و هنگام دور زدن فراهم می کند. طراحی داخل کابین و امکانات سوزوکی گرند ویتارا مونتاژی اگر خانه های سنتی ژاپنی را دیده باشید احتمالاً می توانید الگوی نظم و ترتیب داخلی آنها را تا حدودی در کابین سوزوکی گرند ویتارا نیز حس کنید. طراحی داشبورد به قدری ساده و بدون پیچیدگی است که شاید حس کنید برای یک ماشین کاملاً ارزان قیمت ساخته شده و شاید این مورد خیلی برای شما جذاب نباشد، اما انصافاً نظم و ترتیب و چینش منظم ادوات به نحو کاملاً مطلوب انجام شده است که آرامشی دلنشین را برای کاربران به ارمغان می آورد. قاعدتاً زیبایی ها و تزیینات نوین در این کابین خیلی جایی ندارد و صرفاً در برخی نقاط می توان تزیینات طرح چوب یا نقره ای رنگ را مشاهده کرد که تریم عمدتاً مشکی این کابین را ارتقا بخشیده است. غربیلک فرمان سه شاخه به همراه کیلومترشمار سیلندری حالتی اسپرت و با اصالت را ارائه می دهد اما دریچه های تهویه مستطیلی چندان زیبا به نظر نمی رسند و ما را به یاد خودروهای قدیمی و ارزان قیمت می اندازند. متریال و مواد استفاده شده در کابین نیز شاید خیلی سطح بالا نباشد اما به هر حال می تواند تا حدودی رضایت کاربران را جلب کند. به دلیل سطح بالای پنجره ها نور به خوبی داخل کابین را پوشش می دهد و از این جهت فضای نسبتاً دلبازی را فراهم می کند. ضمن آنکه ابعاد کابین به اندازه ای هست که 4 تا 5 نفر سرنشین بزرگسال در صندلی های ردیف جلو و عقب بدون محدودیت آزاردهنده حاضر شوند و از سواری با این شاسی بلند ژاپنی لذت ببرند. گنجایش صندوق 398 لیتری این خودرو نیز اگرچه نسبت به محصولات سدان کمی کوچک تر است اما به هر حال کاملاً کاربردی بوده و چمدان ها یا لوازم مسافرتی یک خانواده 4 نفره را تقریباً به راحتی در خود جا می دهد. سوزوکی گرند ویتارا 2400 فیس قدیم از لحاظ سطح تجهیزات و امکانات در دو تیپ نیمه فول یا کلاس 5 و فول آپشن یا کلاس 8 در بازار ایران به فروش رسید که نسخه فول آپشن تجهیزات بیشتری مانند کروز کنترل، کیسه های هوای جانبی و پرده ای، نمایشگر مرکزی و عقب، دوربین عقب، نویگیشن، دی وی دی پلیر، هندزفری، گرمکن صندلی های جلو، استارت دکمه ای و آینه های راهنمادار را ارائه می دهد که در نسخه نیمه فول وجود ندارد. سنسور پارک عقب، تهویه اتومات، ترمز کمکی هیدرولیکی و ماساژور صندلی راننده از امکانات مشترک بین هر دو تیپ سوزوکی گرند ویتارا 2400 فیس قدیم محسوب می شوند. رقبای گرند ویتارا مونتاژی با اینکه مونتاژ این خودرو دیگر در ایران صورت نمی گیرد و تقریبا نمونه های صفر کیلومتر آن در بازار یافت نمی شود اما نمونه های سالم و کم کارکرد آن همچنان ارزش خرید دارد و می تواند نسل های قدیمی کیا اسپورتیج، هیوندای توسان، سانگ یانگ کوراندو و… رقابت کند. |