| شاتون زدن به معنای شکستگی، تغییر شکل یا خم شدن شاتون در موتور خودرو است. این قطعه میله ای که پیستون را به میل لنگ متصل می کند، وظیفه تبدیل حرکت رفت و برگشتی پیستون به حرکت چرخشی در میل لنگ را برعهده دارد. هنگامی که فشار بیش از حد (ناشی از عوامل مکانیکی یا هیدرولیکی) به شاتون وارد شود، این قطعه مهم ممکن است خم شود، بشکند یا از جای خود خارج شود. در شدیدترین حالت، شاتون شکسته ممکن است از دیواره بلوک سیلندر یا کارتر خارج شود و آسیب های فاجعه بار و غیرقابل جبرانی به موتور وارد کند. این موضوع را تحت عنوان شاتون زدن ماشین می شناسیم. در مطلب پیش رو از دیجیاتو به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت. بنابراین مواردی همچون علت شاتون زدن ماشین، نشانه های شاتون زدن ماشین، علت شاتون زدن موتور دیزل و صدای شاتون زدن را در این مطلب بررسی خواهیم کرد. با ما همراه باشید. علت شاتون زدن شاتون زدن یکی از بدترین خرابی های ممکن برای موتور و تقریباً همیشه ناشی از ترکیب عوامل مکانیکی و حرارتی است. | علت شاتون زدن | توضیح | | روغن کاری نامناسب | کمبود روغن یا کیفیت پایین باعث فرسایش یاتاقان و آسیب به شاتون می شود . | | داغ شدن بیش از حد موتور | افزایش دمای موتور باعث کاهش مقاومت قطعات و شکست شاتون می شود . | | خرابی یاتاقان | فرسودگی یاتاقان موجب لقی و ضربات به شاتون می شود . | | خرابی گژن پین | خرابی گژن پین موجب وارد آمدن فشار غیرعادی به شاتون می شود . | | نفوذ آب به سیلندر (قفل هیدرولیکی) | ورود آب به سیلندر مانع حرکت پیستون و موجب خم شدن شاتون می شود . | | احتراق ناقص و کوبش موتور | احتراق زودهنگام یا سوخت نامناسب فشار غیرعادی به شاتون وارد می کند . | | ضربه شدید و تصادف | تصادف شدید می تواند مستقیماً به شاتون آسیب برساند . | | رانندگی در دور موتور بالا | رانندگی با دور موتور بالا فشار حرارتی و مکانیکی زیادی به شاتون وارد می کند . | 1 . روغن کاری نامناسب مهم ترین و رایج ترین عامل، نقص در سیستم روغن کاری است. کمبود روغن یا کیفیت پایین روغن موتور باعث می شود یاتاقان های متصل به شاتون به درستی روان کاری نشوند. در نتیجه، یاتاقان ها فرسوده می شوند، اصطکاک افزایش می یابد، حرارت بالا می رود و نهایتاً شاتون آسیب می بیند. 2 . داغ شدن بیش از حد موتور بالا رفتن دمای موتور به دلایل مختلف (مانند خرابی واتر پمپ، ترموستات یا نشتی رادیاتور)، باعث انبساط بیش از حد قطعات فلزی و کاهش تحمل مکانیکی آن ها می شود. این حرارت بالا به طور مستقیم به یاتاقان ها آسیب رسانده و آن ها را ذوب می کند و زمینه را برای شکستن شاتون ممکن می سازد. 3 . خرابی یاتاقان خرابی و فرسایش یاتاقان های شاتون (به دلیل روغن کثیف یا فشار بیش از حد) باعث ایجاد لقی بین شاتون و میل لنگ می شود. این لقی منجر به ضربات متوالی و شدید می شود که به مرور زمان میله شاتون را تضعیف کرده و باعث شکستگی آن می شود. 4 . خرابی گژن پین گژن پین (Gudgeon Pin) شاتون را به پیستون متصل می کند. خرابی یا قفل شدن این پین به دلیل روغن کاری ضعیف یا تنش زیاد، می تواند باعث ایجاد فشار غیرعادی روی میله شاتون و در نهایت خم شدن یا شکستن آن شود. 5 . نفوذ آب به سیلندر این مورد که به آن قفل هیدرولیکی گفته می شود، یکی از دلایل ناگهانی شاتون زدن است. اگر آب (مثلاً هنگام عبور از یک گودال عمیق یا خرابی واشر سرسیلندر) به داخل محفظه احتراق نفوذ کند، در هنگام حرکت پیستون به سمت بالا مقاومت زیادی ایجاد می شود که باعث خم شدن یا شکستن شاتون خواهد شد. پس از عبور از آب گرفتگی ها، اگر شاهد روشن شدن چراغ چک خودرو بودید، حتماً سیستم احتراق و سیلندرها را بررسی کنید. 6 . احتراق ناقص و کوبش موتور زمان بندی نادرست جرقه زنی یا استفاده از سوخت نامناسب (اکتان پایین) باعث احتراق پیش از موعد یا کوبش موتور می شود. این احتراق ناقص در طولانی مدت به شاتون فشار وارد کرده و آن را تضعیف می کند. 7 . ضربه شدید و تصادف در تصادفات شدید، به خصوص اگر ضربه به قسمت زیرین کارتر وارد شود، ممکن است به طور مستقیم به شاتون و میل لنگ آسیب برسد یا سیستم روغن کاری مختل شود. 8 . رانندگی در دور موتور بالا رانندگی مکرر و طولانی مدت در دورهای موتور بسیار بالا (نزدیک به خط قرمز دورسنج) فشار مکانیکی و حرارتی زیادی به شاتون و یاتاقان ها وارد می کند، عمر مفید آن ها را به شدت کاهش می دهد و احتمال شکستگی را بالا می برد. درک نحوه عملکرد فلایویل و گیربکس کمک می کند بدانید چرا رانندگی در دور موتور بالا به اجزای داخلی موتور فشار وارد می کند. علت شاتون زدن موتور دیزلی موتورهای دیزلی به دلیل تراکم بسیار بالاتر، نیروهای بیشتری را به شاتون ها وارد می کنند. علاوه بر دلایل بالا، دو عامل در شاتون زدن موتورهای دیزلی شایع تر است: سرعت بیش از حد موتور : در موتورهای دیزلی، این اتفاق اغلب به دلیل ورود روغن یا سوخت اضافی به محفظه احتراق و خروج کنترل آن از دست راننده رخ می دهد. خرابی سیستم توربوشارژر : این خرابی می تواند باعث کارکرد بیش از حد و خارج از محدوده موتور دیزلی شود. نشانه های شاتون زدن خودرو شاتون زدن یک خرابی پنهان نیست و معمولاً نشانه های واضحی دارد که باید فوراً مورد توجه قرار گیرند. 1 . نشانه صوتی شاخص ترین علامت، صدای تق تق، ضربه یا کوبش فلزی تیز و ریتمیک است که معمولاً از پایین موتور به گوش می رسد. این صدا با افزایش دور موتور سریع تر و با کاهش آن کندتر می شود. صدای ناشی از شاتون زدن معمولاً تیزتر، خشن تر و بلندتر از صدای یاتاقان زدن است و حس کوبش شدیدتری را القا می کند. 2 . کاهش قدرت موتور هنگامی که شاتون خم شود یا بشکند، تعادل و زمان بندی دقیق حرکت پیستون ها به هم می خورد. این ناهماهنگی مستقیماً به کاهش شدید و ناگهانی قدرت موتور منجر می شود، به طوری که خودرو برای شتاب گرفتن یا حفظ سرعت دچار مشکل می شود. 3 . تغییر شکل شاتون در موارد خاص، شاتون شکسته می تواند بدنه بلوک سیلندر را سوراخ کرده و در بخش زیرین موتور قابل مشاهده باشد. 4 . افت فشار روغن به دلیل آسیب به یاتاقان ها و شاتون ها، لقی در میل لنگ افزایش می یابد. این افزایش لقی باعث نشت شدید روغن از اطراف یاتاقان ها می شود که نتیجه آن افت فشار روغن و روشن شدن چراغ هشدار روغن موتور است. تفاوت شاتون زدن با یاتاقان زدن اگرچه شاتون زدن و یاتاقان زدن اغلب با یکدیگر رخ می دهند و علائم صوتی مشابهی دارند، اما از نظر فنی متفاوت هستند: یاتاقان زدن زمانی رخ می دهد که لایه های نازک یاتاقان بین شاتون و میل لنگ، فرسوده یا ذوب می شوند. این خرابی باعث افزایش لقی و ایجاد صدای تق تق می شود. شاتون زدن نتیجه مستقیم خرابی فیزیکی یا تغییر شکل میله شاتون است که معمولاً ناشی از یک رویداد ناگهانی یا یاتاقان زدن شدید است. در واقع یاتاقان زدن ممکن است گاهی اوقات منجر به شاتون زدن شود. چه خودروهایی بیشتر شاتون می زنند؟ شاتون زدن بیشتر به سبک رانندگی و نحوه نگهداری از خودرو بستگی دارد. بااین حال، برخی خودروها در معرض خطر بیشتری در این زمینه هستند: خودروهای قدیمی با نگهداری ضعیف : خودروهایی که به طور مداوم با روغن کثیف، سطح روغن پایین یا سیستم خنک کننده معیوب کار کرده اند، در معرض خطر بالاتری قرار دارند. خودروهای پرفورمنس و تیونینگ : موتورهایی که قدرت بالا و گشتاور زیادی تولید می کنند یا پس از تولید تیونینگ شده اند، تنش های مکانیکی بیشتری را تحمل می کنند و درصورت نقص در روغن کاری یا تنظیمات احتراق، سریع تر شاتون می زنند. خودروهای آسیب دیده از سیل و آب گرفتگی : خودروهایی که از مناطق سیلابی یا آب گرفتگی های عمیق عبور کرده اند، به دلیل خطر قفل هیدرولیکی احتمال شاتون زدن بیشتری دارند. راه های جلوگیری از شاتون زدن پیشگیری از شکستن شاتون، در واقع با سه عامل اصلی آن یعنی روغن، حرارت و ضربه ارتباط دارد. در ادامه نکات فنی و نکاتی که در سبک رانندگی باید رعایت کرد را توضیح داده ایم. روغن کاری کامل : تعویض روغن و فیلترها در فواصل زمانی مناسب و طبق توصیه سازنده. همیشه از روغن با گرید و استاندارد مشخص مانند API/ACEA استفاده کنید. کنترل سطح روغن : سطح روغن را به صورت هفتگی با گیج چک کنید و مطمئن شوید که همیشه در محدوده مجاز قرار دارد. سلامت سیستم خنک کننده : از عملکرد صحیح ترموستات، فن رادیاتور، واتر پمپ و سطح ضدیخ اطمینان حاصل کنید تا موتور هرگز بیش از حد داغ نشود. استفاده از سوخت مناسب : همیشه از سوختی با عدد اکتان توصیه شده توسط سازنده استفاده کنید تا از احتراق ناقص و کوبش جلوگیری شود. بررسی زیر خودرو : قبل از تعویض روغن، کارتر و زیر موتور را برای علائم ضربه یا نشتی بررسی کنید. اجتناب از دور موتور بالا : از رانندگی طولانی مدت در محدوده دور موتور نزدیک به خط قرمز پرهیز کنید. رانندگی محتاطانه در آب : هرگز با سرعت زیاد از گودال های عمیق یا مناطق آب گرفته عبور نکنید تا از خطر قفل هیدرولیکی جلوگیری شود. گرم کردن موتور : در فصول سرد، اجازه دهید موتور برای چند دقیقه به آرامی کار کند تا روغن به تمام نقاط سیستم برسد و از تنش لحظه ای جلوگیری شود. هزینه تعمیر و تعویض پس از شاتون زدن شاتون زدن یک خرابی پرهزینه محسوب می شود، چون معمولاً فقط با تعویض شاتون حل نمی شود. درصورت شاتون زدن ساده، این مشکل نیازمند باز کردن کارتر، تعویض یاتاقان ها، تراشکاری میل لنگ (درصورت نیاز) و تعویض روغن با هزینه کلی متوسط است. اما اگر شاتون به شدت خراب شده باشد، این مشکل به باز کردن کامل موتور، تعویض شاتون های خم شده، تعویض میل لنگ و یاتاقان های ثابت و متحرک و تعویض کامل موتور درصورت سوراخ شدن بلوک با هزینه کلی بسیار زیاد نیاز دارد. هزینه تعمیر شاتون و تعویض آن با نمونه های نو معمولاً بسیار بالاتر از خرابی های معمولی موتور است. در بسیاری از موارد صرفه اقتصادی ندارد، تا جایی که مالک خودرو ترجیح می دهد به جای تعمیر، موتور را به طور کامل تعویض کند. جمع بندی شکستن شاتون یکی از بحرانی ترین خرابی هایی است که می تواند در یک موتور احتراق داخلی رخ دهد و اغلب ناشی از کمبود یا کیفیت پایین روغن و اختلال در سیستم خنک کننده است. رانندگان باید به هرگونه صدای غیرعادی تق تق از موتور، به ویژه در سرعت های بالاتر، بسیار حساس باشند و درصورت مشاهده آن، فوراً موتور را خاموش کنند. با رعایت دقیق برنامه تعویض روغن، استفاده از روغن باکیفیت و پرهیز از رانندگی پرخطر در آب گرفتگی ها، می توان با احتمال بسیار بالایی از این فاجعه پرهزینه جلوگیری کرد. |