| زانتیا 2000 یکی از سدان های مطرح دهه 80 شمسی بود که نماد جوانگرایی و ثروت به شمار می رفت و در زمان خودش زبانزد عام و خاص بود. به گزارش آخرین خودرو، سیتروئن زانتیا در سال 1992 وارد خط تولید این کمپانی فرانسوی شد و در سال 1998 نیز نسخه فیس لیفت آن به بازار آمد، اما نهایتاً در سال 2001 تولید این سدان لیفت بک به پایان راه رسید. در همین سال شرکت سایپا به سراغ سیتروئن رفت و زانتیا را در قالب چندین تیپ به بازار ایران عرضه کرد که یکی از مهم ترین آنها زانتیا 2000 است که با موتور 2 لیتری XU10 در کشورمان عرضه شد. از شاخص های مهم زانتیا، لیفت بک بودن بخش عقب آن است که موجب طراحی جذاب تر این خودرو شده و سیستم تعلیق مدرن آن نیز از دیگر ویژگی های خاص بود که در ایران بسیار مورد توجه قرار گرفت. نهایتاً تولید زانتیا در سال 1389 برای بازار ایران به پایان رسید تا یکی از پرفروش ترین و محبوب ترین خودروهای جوان پسند و خانوادگی در کشورمان به ایستگاه آخر برسد. طراحی بدنه سیتروئن زانتیا یکی از جنبه های شاخص زانتیا 2000 که توجه مشتریان را به خود جلب کرده بود نمای ظاهری آن است که حالتی آیرودینامیک و تندوتیز دارد. این سبک طراحی علاوه بر آنکه بر ویژگی های دینامیکی این خودرو تأثیر مثبت داشته، المان های جوان پسندانه را نیز در خود جای داده تا در زمان خودش بتواند بسیاری از مشتریان خودروهای خانوادگی و در عین حال جوان پسند را با خود همراه کند. دماغه تندوتیز و به کارگیری خطوط صاف و مستقیم به صورت هنرمندانه در کنار استایل لیفت بک بخش عقب باعث شده بود تا زانتیا محبوبیت بالایی پیدا کند و به دلیل تناسب زیادی که در نمای جلو، عقب و استایل جانبی آن دیده می شود، از دید کارشناسان نیز طراحی بدنه متعارف و زیبایی داشته باشد. با این حال لازم به گفتن نیست که این سبک طراحی امروزه کاملاً قدیمی بوده، اما در زمان خودش به ویژه برای بازار ایران بسیار مدرن و زیبا به نظر می رسید. همین نکته هم یکی از عوامل اصلی جذابیت زانتیا برای مشتریان ایرانی بود. مشخصات فنی Citroen Xantia 2000 زانتیا 2000 با موتور 2 لیتری 4 سیلندر تنفس طبیعی XU10 پژو در کشورمان عرضه شد. این پیشرانه معادل 135 اسب بخار قدرت و 180 نیوتن متر گشتاور را به گیربکس 5 دنده دستی تحویل می داد تا به کمک آن شتاب صفر تا صد 9.5 ثانیه برای زانتیا 2000 اس ایکس رقم زده شود.  میانگین مصرف سوخت این خودرو هم حدود 7 لیتر در هر 100 کیلومتر است که برای موتور 2 لیتری و خودرویی به وزن 1395 کیلوگرم چندان زیاد به نظر نمی رسد. البته در شرایط استفاده شهری مصرف سوخت این خودرو کمی بالا بوده و مورد انتقاد کاربران قرار گرفته است. حداکثر سرعت زانتیا 2000 دنده ای نیز بیش از 205 کیلومتر بر ساعت برآورد می شود که در کنار شتاب مناسب می تواند قابلیت های دینامیکی این خودرو را به صورت شاخص و برجسته در ذهن کاربران نگه دارد. از مهم ترین ویژگی های دینامیکی زانتیا 2000 می توان به عملکرد مطلوب سیستم تعلیق آن اشاره کرد که چه در بحث ارائه کیفیت سواری نسبتاً نرم و لذت بخش و چه در حوزه هندلینگ کاملاً پایدار و اطمینان بخش، بسیار مطلوب عمل کرده و یکی از نقاط قوت اصلی زانتیا در بازار ایران و جهان به شمار می رود. طراحی داخل کابین و امکانات در مورد طراحی داخل کابین زانتیا 2000 نمی توان به اندازه نمای بیرونی آن هیجان زده شد، چرا که این سبک طراحی حتی در زمان خودش نیز بسیار ساده و معمولی به نظر می رسید و نمی توانست چندان مورد پسند واقع شود. اصول کلی طراحی داخلی این خودرو به ویژه در بخش داشبورد شباهت زیادی به نمای داخلی پژو 405 دارد که البته تا حدودی به روز رسانی شده و انحناهای کمی بیشتری در داشبورد آن دیده می شود، اما در مجموع یک داشبورد ساده با کمترین جزییات، تریم مشکی و کنسول میانی کمی شلوغ را در زانتیا 2000 تجربه خواهید کرد که نمی تواند به اندازه نمای بیرونی آن مهیج و دلچسب به نظر برسد. در مورد کیفیت داشبورد و ادوات می توان گفت که این خودرو در زمان خودش متریال نسبتاً مناسبی داشته و در بخشی از قسمت های داشبورد از مواد نرم استفاده شده که کیفیت آن را بالاتر می برد. همچنین میزان فضای داخلی کابین زانتیا 2000 نسبتاً جادار بوده و خانواده های 4 تا 5 نفره می توانند از این خودرو به میزان مناسب استفاده کنند. در مورد حجم صندوق عقب زانتیا 2000 باید گفت که این خودرو دارای درب صندوق لیفت بک بوده و فضای صندوق نسبتاً بزرگی را در اختیار شما قرار می دهد. در مورد امکانات زانتیا 2000 تیپ اس ایکس نیز نمی توان چندان مانور داد، اما برخی موارد مثل قابلیت تنظیم ارتفاع سیستم تعلیق، سنسور باران، ترمز ضد قفل، سیستم صوتی با 8 اسپیکر، تنظیم دستی صندلی های جلو همراه با تنظیم گودی کمر صندلی راننده، شیشه ها و آینه های برقی جزو مهم ترین تجهیزات این خودرو به شمار می روند. رقبای زانتیا 2000 زانتیا 2000 هنوز هم در بازار ایران جزو خودروهای افسانه ای به حساب می آید و کمتر خودرویی را می توان رقیب آن دانست. با این حال اگر به خودرو های هم سن و سال زانتیا نگاهی بیاندازیم می توانیم آن را رقیب محصولاتی مثل پژو پارس ELX، ام وی ام 550، نمونه های مدل پایین ماکسیما دنده ای و… بدانیم. |