صفحه اصلی     اقتصادی     اجتماعی     سیاسی     ورزشی     بین الملل     RSS     تماس با ما  
پنجشنبه، 15 آبان 1404 - 14:47   
 آخرین خبرها
  ترامپ: جی 20 نمی‌روم!
  برداشت آب از چاه‌های شهرری با کارت مغناطیسی
  فرمان پوتین برای جایگزینی میهن‌پرستی بر ایدئولوژی شوروی
  کشف یک عروس دریایی سامورایی در ژاپن!
  ماجرای کشتار الاغ‌های بی‌صاحب در میناب چیست؟
 
- اندازه متن: + -  کد خبر: 53699صفحه نخست » آخرین اخبار    پنجشنبه، 15 آبان 1404 - 09:45

تاریخچه شگفت‌انگیز کلاه‌های ایمنی خاص در فرمول یک؛ از ایمنی تا استایل!


از «توپ آینه‌ای» لاندو نوریس تا «نارنجی میامی» الکس آلبون، کلاه‌ ایمنی‌ها در فصل جدید F1 به نمایشگاه خلاقیت رانندگان تبدیل شده‌اند؛ اما این سنت رنگارنگ از کجا آغاز شد؟

از کلاه ایمنی Disco ball لاندو نوریس گرفته تا کلاه ایمنی Miami orange الکس آلبون، کلاه های ایمنی نسخه ویژه در این فصل از F1 در همه پیست ها حضور داشته اند. کلاه های ایمنی نسخه ویژه، یک افزودنی نسبتاً جدید به تاریخ طولانی F1 هستند؛ ابزاری که زمانی صرفاً یک قطعه تجهیزات ایمنی بود، به بوم نقاشی برای رانندگان و حامیان مالی تبدیل شده است تا شخصیت خود را به نمایش بگذارند یا کمی تفریح ​​کنند! در این مطلب، مروری کوتاه به تاریخچه این نوع خاص از کلاه های ایمنی خواهیم داشت.

در ورزشی که صورت ها پشت نقاب ها پنهان می شوند، کلاه ایمنی همیشه امضای راننده بوده است. برای دهه ها، رانندگانی مانند جیمز هانت (James Hunt)، جان سورتیس (John Surtees) و جکی استوارت (Sir Jackie Stewart) در تمام دوران حرفه ای خود، طرح یکسانی را حفظ کردند.

کلاه ایمنی

در آن زمان، کلاه ایمنی به اندازه امروز محافظت کننده نبود و هدف اصلی آنها علاوه بر ایمنی، این بود که هواداران و مارشال ها رانندگان را از هم تشخیص دهند. با این حال، در برهه ای از زمان، فردیت در آن می درخشید. نام هانت به طور جسورانه در کنار کلاه ایمنی او کشیده شده بود، در حالی که استوارت با یک نوار شطرنجی دور تاج، به ریشه های اسکاتلندی خود ادای احترام می کرد.

کلاه ایمنی

با این حال، طرح های کمی به اندازه کلاه ایمنی زرد، سبز و آبی آیرتون سنا (Ayrton Senna) یک نماد ماندگار برزیلی که زمانی نزدیک به 1 میلیون دلار در حراجی به فروش رسید به راحتی قابل تشخیص هستند.

کلاه ایمنی

در بیشتر تاریخ فرمول یک، کلاه ایمنی نمایانگر راننده بود اما نه تیم. این وضعیت زمانی شروع به تغییر کرد که مایکل شوماخر (Michael Schumacher) به فراری نقل مکان کرد و تصمیم گرفت پرچم آلمان را روی کلاه ایمنی خود با طرحی قرمز روشن جایگزین کند تا با رنگ های تیم جدیدش مطابقت داشته باشد. این ایده، آغاز یک دوره جدید و انعطاف پذیرتر بود؛ دوره ای که در آن خلاقیت و همکاری بین راننده و تیم به یک هنجار تبدیل شد.

کلاه ایمنی

هنرمندان پشت این سبک از طراحی ها

طرح های کلاه ایمنی از هیچ به وجود نمی آیند و هر کلاه ایمنی نسخه ویژه با یک هنرمند هم طراح و هم مهندس آغاز می شود. دو نفر از شناخته شده ترین نام ها در این حرفه، ینس مانسر و مد 56 (Jens Munser and Mad 56) هستند. مانسر، مغز متفکر پشت درب های دوران فراری شوماخر، طراح خطوط موج دار لاندو نوریس و مبتکر تکریم سباستین فتل به سنا در سال 2024، به مجله Motorsport Tech اینگونه توضیح داده است که “این فرآیند برای ما تغییر زیادی نکرده است! ما هنوز با طرح های ساده شروع می کنیم اما اکنون به جای نقاشی دستی روی هر جزییات، از برچسب های چاپ شده برای لوگوها استفاده می کنیم.”

کلاه ایمنی

مد 56 با نام واقعی ماسیمو دانته (Massimo Dante)، عمدتاً با تیم ردبول کار می کند و بیش از یک دهه با الکس آلبون، راننده تیم ویلیامز نیز همکاری داشته است. مد 56 معتقد است که اگرچه هنرمندان آزادی خلاقانه دارند اما باید زیبایی شناسی را با مقررات FIA و الزامات اسپانسر متعادل کنند که این موضوع خودش هنری پیچیده است.

کلاه ایمنی

ممنوعیت سال 2015

در سال 2015، فدراسیون بین المللی اتومبیل رانی (FIA) اعلام کرد که رانندگان باید در طول کل فصل از یک طرح کلاه ایمنی واحد استفاده کنند زیرا برخی از کلاه های ایمنی نسخه ویژه که دائماً در حال تغییر بودند، شروع به ایجاد مشکل کرده بودند. دلیل آن ساده بود: هواداران، مفسران و مسئولان مسابقه در تشخیص اینکه چه کسی پشت فرمان است، مشکل داشتند!

کلاه ایمنی

این اقدام پس از مجموعه ای از طرح های پیچیده تر معروف ترین آنها کلاه ایمنی سباستین فتل (Sebastian Vettel) با چراغ های LED در سال 2012 در سنگاپور انجام شد. طرح درخشان، اگرچه بدون شک چشم نواز بود اما نگرانی های ایمنی را افزایش داد و به سرعت ممنوع شد و باعث شد فدراسیون بین المللی اتومبیل رانی (FIA) در مورد میزان سفارشی سازی کلاه ایمنی تجدید نظر کند.

کلاه ایمنی

این مقررات تا سال 2020 پابرجا ماند اما حتی تحت آن قوانین سختگیرانه ، خلاقیت از بین نرفت. طراحان راه های هوشمندانه ای برای کار در چارچوب محدودیت ها پیدا کردند. وقتی ممنوعیت در ابتدای سال 2020 برداشته شد، موجی از رنگ و خلاقیت به مسابقات بازگشت که از آن زمان تاکنون، این روند ادامه داشته است.

کلاه ایمنی

عصر مدرن: خلاقیت، آزادی و معنا

امروزه، مسابقات F1 مملو از طرح های منحصر به فرد است که هر کدام بازتابی از شخصیت، میراث و گاهی اوقات طنز هستند. در میان کلاه های ایمنی نمادین و نسخه های ویژه فراوان او، لوییس همیلتون با هنرمند ژاپنی هاجیمه سورایاما (Hajime Sorayama) برای یک مسابقه ویژه گرندپری ژاپن در سال 2023 همکاری کرد؛ والتری بوتاس یک بار کلاه ایمنی پیش فصل را که از روی سر خودش مدل سازی شده بود، به نمایش گذاشت و طرح های آلبون اغلب به حیوانات خانگی و کشور زادگاهش تایلند ادای احترام می کنند.

کلاه ایمنی

با هر شکل و نمادی که باشند، این کلاه ها ایمنی نسخه ویژه بسیار جذاب هستند و تأیید می کنند که این نوع از کلاه های ایمنی وقتی چنین معنایی برای رانندگان دارند، می توانند چیزی بیش از یک ابزار ساده باشند.

   
  

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
عنوان:
نظر
  قبل از ارسال نظر آنرا ویرایش کرده و قواعد نگارش را در آن رعایت کنید.
لطفاً در مطالب خود اخلاق اسلامی و قوانین کشور را مد نظر داشته باشید.
نمایش نظرات کاربران در خبرها به معنای تایید آنها توسط سایت نیست.

  کد امنیتی:
 
ورود پراید و پیکان به کیش ممنوع شد!
  ورود پراید و پیکان به کیش ممنوع شد!
ورود برخی خودروها به جزیره کیش ممنوع شده است
کشف آثاری از عصر مفرغ در قلعه فلک‌الافلاک خرم آباد
  کشف آثاری از عصر مفرغ در قلعه فلک‌الافلاک خرم آباد
مدیرکل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت: همزمان با کاوش‌های جدید، شواهدی مبنی بر قدمت عصر مفرغ در تپه قلعه فلک‌الافلاک خرم‌آباد حاصل شده است.
فرمانده سپاه تهران: در دفاع مقدس 12 روزه در حقیقت کل ناتو را شکست دادیم
  فرمانده سپاه تهران: در دفاع مقدس 12 روزه در حقیقت کل ناتو را شکست دادیم
در دفاع مقدس 12 روزه مقابل آمریکا، رژیم صهیونی و کل ناتو ایستادیم‌؛ ما در حقیقت کل ناتو را شکست دادیم و این بی نظیر است.
مرگبارترین سلاح تاریخ ؛ چرا هیچ سلاحی به پای کلاشنیکف نمی‌رسد؟
  مرگبارترین سلاح تاریخ ؛ چرا هیچ سلاحی به پای کلاشنیکف نمی‌رسد؟
AK-47 بیش از 100 میلیون قبضه در جهان دارد. قیمت کم، دوام در شرایط سخت و آموزشِ سریع؛ دلیل تبدیل‌شدنش به قاتل این‌همه انسان.
8 میلیون خودروی فرسوده تا پنج سال دیگر/ 91 درصد از اتوبوس‌های کشور فرسوده هستند!
  8 میلیون خودروی فرسوده تا پنج سال دیگر/ 91 درصد از اتوبوس‌های کشور فرسوده هستند!
به گفته مدیر ستاد نوسازی ناوگان حمل‌ونقل در حالی‌که نیمی از ناوگان حمل‌ونقل کشور در مرز فرسودگی قرار دارد، پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد تا پایان برنامه هفتم توسعه،
فشارهای محیطی و اجتماعی بر دانش آموزان را چگونه مدیریت کنیم؟
  فشارهای محیطی و اجتماعی بر دانش آموزان را چگونه مدیریت کنیم؟
مدیریت فشارهای محیطی و اجتماعی تنها با یک اقدام مقطعی امکان‌پذیر نیست، بلکه نیازمند رویکردی چندجانبه و پایدار است پن تا ال غ شامل حمایت عاطفی،
تسخیر ذهن نسل Z؛ لبوبو فیک همه جا هست
  تسخیر ذهن نسل Z؛ لبوبو فیک همه جا هست
بازار لبوبوهای فیک نیز داغ است. قیمت نسخه اصلی چند میلیون تومان بود، اما حالا نمونه تقلبی تا 250 هزار تومان هم فروخته می‌شود. در شهرهای بزرگ،
کنسرت رایگان 5 خواننده مشهور در میدان انقلاب
  کنسرت رایگان 5 خواننده مشهور در میدان انقلاب
ارکستر سمفونیک تهران و پنج خواننده پاپ عصر جمعه 16 آبان ماه در میدان انقلاب تهران، کنسرت بزرگ خیابانی و رایگان برگزار می‌کنند.
ببینید؛ راز ماندگاری نوکیا N9 در دنیای موبایل چیست؟
  ببینید؛ راز ماندگاری نوکیا N9 در دنیای موبایل چیست؟
بیش از یک دهه از عرضه نوکیا N9 می‌گذرد، اما همچنان نگاه‌ها را به خود خیره می‌کند؛ گوشی‌ای که با طراحی جسورانه و سیستم‌عامل نوآورانه MeeGo، استانداردهای نوآوری در موبایل را بازتعریف کرد و الهام‌بخش نسل‌های بعدی شد.
چهار مانع موفقیت در گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران و آمریکا
  چهار مانع موفقیت در گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران و آمریکا
در سال 2025، هم‌زمان با جریان مذاکرات هسته‌ای، تشدید فشارهای آمریکا، چرخه تقابل و تهدیدهای متقابل، اختلاف در الگوی مذاکرات، اصرار واشنگتن بر «غنی‌سازی صفر» و نقش مخرب اسراییل و کنگره روند گفت‌وگوها را تضعیف کردند.
غمگین ترین کشورهای جهان در سال 2025؛ ایران در لیست نیست!
  غمگین ترین کشورهای جهان در سال 2025؛ ایران در لیست نیست!
هر ساله گزارش شادی جهانی، لیستی از کشورها را بر اساس ترتیب آن ها با توجه وضعیت رفاه مردم آن ها منتشر می کند.
خوزستان طعمه حریق شد؛ تراژدی بلوط‌های هزارساله اندیکا
  خوزستان طعمه حریق شد؛ تراژدی بلوط‌های هزارساله اندیکا
در یک حریق، بیش از دو هزار درخت بلوط کهنسال به خاکستر تبدیل شده‌اند. آنچه این فاجعه را تلخ‌تر کرده، عدم حضور و اقدام نهادهای مسئول از جمله منابع طبیعی و بخشداری است.
  پربیننده ترین اخبار       
  دیدار سه‌جانبه سفرای ایران، چین و روسیه در آستانه نشست شورای حکام
  پاسخ تامین اجتماعی به یک شایعه جنجالی
  قیمت روز خودرو | جدول جدید امروز
  افشاگری از مرگ صابر کاظمی؛ او در لحظه سکته در هتل نبوده!
  چرا قاضی جای شاکی را نمی‌گیرد
  طبقه‌بندی بانک‌ها؛ طرح جدید بانک مرکزی کلید خورد
  تصاویر؛ جورجینا رودریگز در کنار رونالدوی جوان پس از قهرمانی پرتغال
  علت انفجار در پمپ بنزین عجب‌شیر چیست؟
  رضا نیکخواه و دخترش در اکران فیلم قسطنطنیه
  روایت قتلگاه الفاشر؛ ردپای امارات در کشتار غیرنظامیان سودان
  جاسوسی یا تعاملات علمی؟ عاقبت هزینه تراشی برای نخبگان چیست؟
  لحظه نادر برخورد دو شهاب‌سنگ به سطح ماه
  هشدار برای کم‌بارشی؛ روز صفر آب شرب شهرهای بزرگ
  مرحله پنجم کالابرگ الکترونیک قطعی شد
  تعرفه واردات خودرو 1404؛ حرف دولت به کرسی نشست
  روایتی دردناک از صابر کاظمی: با بینی شکسته التماس می‌کرد برای ایران بازی کند
  پروژه هسته‌ای 650 میلیون دلاری بیل گیتس کلید خورد
  مقایسه اف-35 و سوخو-57؛ دوئل مرگبار غول‌های نسل پنجم
  قیمت محصولات سایپا امروز پنجشنبه 15 آبان 1404/ قیمت جدید سهند S در بازار
  قیمت گوشی سامسونگ، شیائومی و آیفون امروز پنجشنبه 15 آبان 1404/ پرفروش‌ترین گوشی چینی چند؟
© شبکه خبری سرنویس 1404

All rights reserved