| بحران مهاجرت نخبگان، نه از درب خروجی دانشگاه ها، که از کلاس های درس دبیرستان ها آغاز شده و شکل گیری ذائقه های غیرطبیعی موتور محرک آن است. به گزارش تسنیم، این روزها، فضای آموزش متوسطه، به جای پرورش استعدادها در مسیر نیازهای استراتژیک کشور، تحت تأثیر تبلیغات سودآور و زنجیره ای از کسب وکارها، تنها به روی دو یا سه رشته پول ساز متمرکز شده است، نتیجه این مهندسی ذائقه، ایجاد تقاضای مصنوعی برای رشته هایی نظیر پزشکی است که ظرفیت جذب و زیرساخت های ملی ما را به ورطه نابودی می کشاند، در حالی که رشته های حیاتی مانند ریاضی و علوم پایه، متأسفانه داوطلبانی رو به زوال دارند. برای واکاوی این ساختار مخرب که منجر به خروج میلیون ها دلار ارز و تخلیه مغزهای جوان از بطن نظام علمی کشور می شود، به سراغ محمد محمدی مسعودی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و مدیرکل سابق بورس و اعزام دانشجویان رفتیم. در ادامه نظر ایشان را می خوانید. محمد محمدی مسعودی، مدیرکل سابق بورس و اعزام دانشجویان گفت: در روسیه حدود 9 هزار دانشجو داریم که از میان آن ها، 8700 نفر در سه رشته ی پزشکی، دندان پزشکی و داروسازی هستند و فقط حدود 300 نفر در سایر رشته ها تحصیل می کنند. چین نیز بعد از کرونا درهایش را باز کرد و به شدت دانشجویان ما در این سه رشته را جذب کرده است، یعنی تقریباً اکثریت مطلق به این رشته ها می روند که خود این روند به شدت در حال افزایش است و بسیار خطرناک است. او افزود: در میان دانشجویان ایرانی در چین، موارد خودکشی گزارش شده؛ در روسیه نیز اتفاقات ناگواری داشتیم که از طریق سفارت و رایزنی ها گزارش شده است. او افزود: گاهی خانواده های روستایی و کشاورز مجبور شدند برای پرداخت هزینه ی تحصیل فرزندشان در خارج، زمین یا خانه خود را بفروشند. آن ها شاید سال اول را حمایت مالی کنند، اما در ادامه توان آن ندارند و فرزندشان راه پیشرفت روشنی پیش رو نخواهد داشت. این افراد بعضاً گرفتار باندهای مواد مخدر، مافیای قاچاق انسان یا رفتارهای خطرناک در کشور محل اقامت می شوند. |