| بر اساس جدیدترین اطلاعات منتشر شده از سامانه ملی استاندارد ایران، یکی از شرکت های وارد کننده خودرو گواهی تایید نوع (TA) برای یکی از شگفت انگیزترین و بحث برانگیزترین خودروهای برقی سال 2024، یعنی شیائومی SU7 شده است. نکته حیاتی و هیجان انگیز در این خبر، تایید مدل Max این خودرو است. به گزارش خودروبانک، این نسخه، پرچمدار تمام عیار و مجهز به دو موتور برقی است که با عملکرد فنی خود، نه تنها استانداردهای بازار ایران را جابجا می کند، بلکه رسماً عنوان پرشتاب ترین خودروی وارداتی تاریخ کشور را به نام خود سند خواهد زد. دریافت این گواهی، گام نهایی پیش از عرضه رسمی این سدان اسپرت فناورانه در بازار ایران محسوب می شود. مشخصات فنی SU7 Max؛ استانداردی جدید برای سرعت و برد مدل تایید شده سخه ای است که شیائومی با آن مستقیماً تسلا مدل S Plaid و پورشه تایکان توربو را هدف قرار داده است. جزییات فنی ثبت شده، تصویری روشن از یک سوپراسپرت در لباس سدان ارائه می دهد. قوای محرکه دو موتوره و معماری 800 ولتی بر اساس اطلاعات فنی، شیائومی SU7 Max (با کد شاسی XMA7000MBEVA1) یک خودروی تمام برقی (BEV) و مجهز به سیستم چهار چرخ محرک (AWD) است. نیروی آن از دو موتور برقی مجزا تامین می شود: موتور جلو با کد YS210XY102 و موتور قدرتمندتر عقب با کد TZ220XY102. مجموع خروجی هماهنگ این دو پیشرانه به رقم خیره کننده 673 اسب بخار (495 کیلووات) قدرت و گشتاور عظیم 838 نیوتن متر می رسد. عملکرد در حد سوپراسپرت ترکیب این قوای محرکه قدرتمند با پلتفرم مدرن و آیرودینامیک، شتاب گیری ویرانگری را به ارمغان می آورد. شتاب رسمی صفر تا صد کیلومتر بر ساعت این سدان اسپرت، تنها 2.78 ثانیه (که در منابع خبری 2.8 ثانیه گرد می شود) اعلام شده است. این عدد، SU7 Max را با اختلاف زیاد، در جایگاه سریع ترین خودروی وارداتی تاریخ ایران قرار می دهد و آن را در قلمرو سوپراسپرت های تراز اول جهانی طبقه بندی می کند. باتری و شعاع حرکتی نسخه Max از یک پک باتری بسیار حجیم 101 کیلووات ساعتی بهره می برد که توسط غول باتری سازی، CATL، و با تکنولوژی پیشرفته Qilin (از نوع NMC) تولید شده است. مهم تر از ظرفیت، معماری ولتاژ بالای 800 ولتی این پلتفرم است که امکان شارژ فوق سریع را فراهم می کند. شیائومی ادعا می کند که تنها با 15 دقیقه اتصال به شارژر DC پرسرعت، می توان به برد پیمایشی معادل 510 کیلومتر دست یافت. برد حرکتی کلی این خودرو بر اساس استاندارد خوش بینانه CLTC چین، حدود 800 کیلومتر اعلام شده است که اگرچه در شرایط واقعی (مانند استاندارد WLTP یا EPA) کمتر خواهد بود، اما همچنان برد بسیار قابل توجهی محسوب می شود.  طراحی، تکنولوژی و میراث غول فناوری ورود شیائومی به صنعت خودرو، صرفاً یک حرکت تبلیغاتی نبود؛ SU7 محصول سرمایه گذاری میلیارد دلاری و بهره گیری از تیمی متشکل از طراحان و مهندسان سابق برندهای تراز اول مانند ب ام و و مرسدس بنز است. زبان طراحی و آیرودینامیک خیره کننده شیائومی SU7 یک سدان فست بک با خطوط بسیار سیال و بدنه ای کشیده است. این خودرو با طول 4997 میلی متر و فاصله محوری 3000 میلی متر، در سگمنت E (سدان های بزرگ) و در رقابت مستقیم با خودروهایی چون پورشه تایکان قرار می گیرد. نقطه اوج مهندسی طراحی این خودرو، دستیابی به ضریب درگ (Cd) فوق العاده پایین 0.195 است که آن را به یکی از آیرودینامیک ترین خودروهای تولید انبوه جهان تبدیل کرده؛ این ویژگی تاثیر مستقیمی بر کاهش مصرف انرژی و افزایش برد حرکتی دارد. کابین و اکوسیستم HyperOS برگ برنده اصلی شیائومی، تجربه ای است که در داخل کابین ارائه می دهد. SU7 به سیستم عامل اختصاصی و یکپارچه شیائومی، یعنی HyperOS، مجهز است. این سیستم از طریق یک نمایشگر مرکزی عظیم 16.1 اینچی با رزولوشن 3K مدیریت می شود و ارتباطی بی نقص میان خودرو، تلفن همراه، تبلت و سایر گجت های هوشمند این برند برقرار می کند. در نسخه Max، امکانات رفاهی و تکنولوژیک مانند سیستم صوتی پیشرفته، هدآپ دیسپلی 56 اینچی، سیستم تعلیق بادی تطبیقی و ترمزهای قدرتمند برمبو به صورت استاندارد حضور دارند. ایمنی و رانندگی خودکار نسخه Max به پیشرفته ترین سطح از سیستم کمک راننده هوشمند Xiaomi Pilot مجهز است. این سیستم برای پردازش محیط، نه تنها از دوربین ها و رادارهای معمول، بلکه از یک سنسور لیدار (LiDAR) پیشرفته که بر روی سقف تعبیه شده، بهره می برد که امکان رانندگی خودکار سطح بالا (سطح 3 در برخی سناریوها) را فراهم می آورد. ورود به بازار ایران؛ فرصت ها و چالش های پیش رو واردات چنین خودروی پیشرفته ای یک اقدام جسورانه و قابل توجه در بازار خودروهای برقی ایران است. شیائومی SU7 Max به هیچ عنوان یک خودروی اقتصادی نیست. این خودرو در بازارهای جهانی رقیب مستقیم تسلا و پورشه است و در رده خودروهای لوکس و اسپرت طبقه بندی می شود. با توجه به قیمت جهانی و تعرفه های واردات، باید انتظار قیمتی بسیار بالا و قرار گرفتن آن در رده گران ترین خودروهای بازار ایران را داشت. در حالی که مشخصات فنی این خودرو روی کاغذ بی رقیب است، بزرگترین نقطه ضعف بالقوه آن در بازار ایران، عدم وجود زیرساخت شارژ متناسب با معماری 800 ولتی و باتری حجیم آن است. بهره برداری کامل از پتانسیل شارژ سریع این خودرو نیازمند شارژرهای DC فوق سریع است که در حال حاضر در شبکه عمومی کشور به ندرت یافت می شوند. با این حال، عرضه چنین خودرویی می تواند خود محرکی برای توسعه این زیرساخت ها توسط بخش خصوصی و واردکننده باشد. با این تاییدیه رسمی، باید منتظر اعلام شرایط فروش و قیمت گذاری نهایی این هیولای برقی ماند. |