| در خیابان های ایران نام سانتافه یادآور محبوب ترین شاسی بلند بازار است که سالها رکورد فروش خودروهای وارداتی را در دست داشت و باعث علاقه بسیاری از افراد به خودروهای شاسی بلند شد. خودرویی که از نسل های نخستش تا امروز در ذهن بسیاری از خانواده های ایرانی تصویری از کیفیت، زیبایی و آسایش ساخته است. به گزارش آخرین خودرو، از آن روزهایی که نسل سوم سانتافه با چهره ای مدرن و کابینی آرام وارد کشور شد و تبدیل به نماد یک شاسی بلند خانوادگی شد تا امروز که نسل جدیدش با طراحی کاملاً متفاوت و زبان جسورانه ی هیوندای چشم ها را خیره کرده، این نام هنوز یکی از پرآوازه ترین ها در بازار ایران است. اما درست در زمانی که همه منتظر ورود نسل تازه ی سانتافه 2024 و 2025 به بازارهستند خبری نه چندان خوشایند از سوی هیوندای منتشر شد: فراخوان بیش از 135 هزار دستگاه سانتافه به دلیل احتمال بروز آتش سوزی در هنگام تصادف. این اتفاق در حالی رخ داده که بسیاری از مشتریان ایرانی نیز با اشتیاق چشم انتظار عرضه ی رسمی این مدل در بازار کشور هستند. مدلی که قرار بود نسل جدید سانتافه را وارد عصر تازه ای از طراحی و فناوری کند.مشکل از کجاست؟ هیوندای طبق اسناد ارائه شده به اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه های آمریکا (NHTSA)، در حال فراخوان 135٬386 دستگاه شاسی بلند santafe است که ممکن است در هنگام تصادف با افزایش خطر آتش سوزی مواجه شوند. علت این مشکل نصب نادرست پوشش روی موتور استارت در برخی از مدل های سانتافه 2024 و 2025 عنوان شده است. این مشکل تنها مدل های غیرهیبریدی سانتافه را تحت تأثیر قرار می دهد؛ تمامی این خودروها به موتور چهارسیلندر 2٫5 لیتری توربوشارژ هیوندای مجهز هستند. طبق اسناد اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه های آمریکا (NHTSA)، ممکن است موتور استارت در خودروهای مشمول فراخوان با پوششی تولید شده باشد که به طور کامل روی ترمینال  B+  قرار نگرفته است. بسته به شدت تصادف اگر محفظه موتور به شکلی نادرست تغییر شکل دهد، ترمینال بدون پوشش ممکن است با مجموعه فن خنک کننده تماس پیدا کند و این تماس می تواند باعث ایجاد اتصال کوتاه الکتریکی و در نهایت منجر به آتش سوزی شود. 
 در زمان ثبت این فراخوان هیوندای گزارش داد که از وقوع تنها یک مورد آتش سوزی در جریان یکی از آزمایش های برنامه ارزیابی خودروی جدید (NCAP) آگاه بوده است. به جز این مورد آزمایشگاهی، خودروساز اعلام کرده که از هیچ حادثه ای در شرایط واقعی مرتبط با این نقص اطلاعی ندارد. هیوندای از اول دسامبر 2025 فرآیند اطلاع رسانی درباره این فراخوان را برای نمایندگی ها و مالکان آغاز خواهد کرد. از مالکان خواسته می شود خودروهای مشمول را به نمایندگی های مجاز هیوندای منتقل کنند تا پوشش موتور استارت بررسی و در صورت نیاز مجدداً نصب شود. مالکان نگران می توانند با مراجعه به سایت رسمی NHTSA و وارد کردن شماره شناسایی خودرو (VIN) خود، از مشمول بودن خودروی شان در این فراخوان اطمینان حاصل کنند.آیا مشتری ایرانی باید نگران باشد؟ فراخوان اخیر هیوندای صرفاً مربوط به نقصی بسیار جزیی در نصب پوشش ترمینال موتور استارت است. نقصی که فقط در برخی از مدل های تولیدی برای بازار آمریکای شمالی مشاهده شده و آن هم تحت شرایط خاص تصادف ممکن است منجر به آتش سوزی شود. به بیان ساده تر این ایراد نه در طراحی کلی خودرو بلکه در یک جزییات مونتاژی محدود دیده شده است. از سوی دیگر خودروهایی که قرار است به صورت رسمی یا غیررسمی وارد بازار ایران شوند معمولاً از خطوط تولید متفاوتی می آیند. تولید سانتافه برای خاورمیانه، اروپا یا آسیا معمولاً در کارخانه هایی غیر از تأسیسات آمریکایی انجام می شود. این یعنی احتمال اینکه مدل های مخصوص بازار ایران دارای همان قطعه معیوب باشند بسیار پایین است. نکته مهم تر آن که هیوندای یکی از خودروسازانی است که در سال های اخیر در زمینه مدیریت بحران های کیفی بسیار حرفه ای عمل کرده است. برخلاف برخی برندها که مشکلات را پنهان می کنند یا با تأخیر واکنش نشان می دهند هیوندای معمولاً در اولین فرصت فراخوان می دهد تا اعتماد مشتری حفظ شود. این فراخوان دقیقاً از همین جنس است: پیشگیرانه، نه واکنشی. اگرچه خبر فراخوان سانتافه ممکن است در نگاه نخست نگران کننده به نظر برسد اما در واقع نشانه ای از جدیت هیوندای در حفظ اعتبار برند و اولویت دادن به ایمنی مشتریان است. این خودروساز کره ای در سال های اخیر نشان داده که حتی کوچک ترین احتمال خطر را نادیده نمی گیرد و با شفافیت کامل اقدام به اصلاح می کند. نسل تازه ی سانتافه با طراحی کاملاً متفاوت، شمایلی جعبه ای، کابینی مینیمال و فناوری های مدرن قرار است دوباره جای خود را در میان محبوب ترین شاسی بلندهای خانوادگی ایران باز کند و اگر هیوندای با همین دقت و وسواس وارد مرحله عرضه جهانی شود می توان امیدوار بود که سانتافه جدید علی رغم این حاشیه کوچک  همان محبوبیت افسانه ای اش را در جاده های ایران تکرار کند. |