صفحه اصلی     اقتصادی     اجتماعی     سیاسی     ورزشی     بین الملل     RSS     تماس با ما  
جمعه، 9 آبان 1404 - 18:56   
 آخرین خبرها
  رضاییان در آستانه خط خوردن از تیم‌ملی
  باخت 2-3 مس رفسنجان مقابل چادرملو؛ خطیبی زیر تیغ!
  حمله یک خرس مرد 65 ساله پیرانشهری را روانه بیمارستان کرد
  ببینید؛ خلاصه بازی استقلال 3 - آلومینیوم 1
  جریمه‌ها کافی نیست؛ چرا رانندگان قانون را دور می‌زنند؟
 
- اندازه متن: + -  کد خبر: 52188صفحه نخست » اخبار مهمجمعه، 9 آبان 1404 - 11:10

طرح ترافیک تهران؛ کنترل آلودگی هوا یا ابزار درآمدزایی؟


با وجود هدف‌گذاری اولیه برای کاهش آلودگی و ساماندهی تردد در مرکز پایتخت، طرح ترافیک تهران به‌گفته کارشناسان و مدیران شهری همچنان نیازمند بازنگری اساسی است.

طرح ترافیک کنونی تهران که با هدف کنترل ورود خودروها به محدوده مرکزی شهر و کاهش آلودگی هوا اجرا می شود، طی سال های اخیر تغییراتی در ساختار و نحوه اجرا داشته است. با وجود این اصلاحات، هنوز هم بسیاری از شهروندان و کارشناسان معتقدند که نظام فعلی طرح، به صورت کامل نتوانسته اهداف خود را محقق کند. تمرکز طرح بیشتر بر جنبه درآمدزایی است و علاوه بر این، تفاوت زیادی میان خودروهای شخصی، تاکسی ها و وسایل نقلیه خدماتی وجود دارد و این باعث ایجاد نارضایتی هایی در میان اقشار مختلف شده است. طبق نظر کارشناسان و مدیران شهری طرح ترافیک باید از حالت ایستا و یک بعدی خارج شده و بر پایه تحلیل داده های هوشمند، کیفیت هوا و الگوهای واقعی سفر شهروندان بازطراحی شود.

به گزارش ایسنا، سیدمجتبی شفیعی دبیر شورای عالی ترافیک کشور با اشاره به وضعیت طرح ترافیک در پایتخت، اظهار می کند: تصمیمات در حوزه حمل ونقل شهری نباید مرتباً در کوتاه مدت تغییر کند؛ با توجه به اینکه تصمیمات با سبک زندگی مردم منطبق و در زندگی روزمره آنان اثر گذار است. بنابراین باید در بلندمدت برای اتخاذ تصمیمات اندیشید و به آخرین دستاوردها و فناوری ها به صورت چندضابطه ای نگاه کرد. لازم است ابتدا همه مسائل دخیل و تأثیرگذار در زندگی مردم در نظر گرفته شود تا پس از تصمیم گیری، طرح برای سالیان سال پابرجا و قابل اجرا بماند.

وی ادامه می دهد: مبنای طرح ترافیک قدیم سال ها پابرجا بود و مدل آن در زندگی مردم جا افتاده بود. در سال 1398 بازنگری شد؛ تا اندازه ای مدل آن تغییر کرد و به شکلی درآمد که در نهایت پلکانی و بر اساس ساعت ورود و وضعیت معاینه فنی بود. اخیراً بحثی مبنی بر استفاده از ابزارهای هوشمند جدید مطرح شده و این امکان را فراهم می کند که طرح عادلانه تر شود؛ چراکه در طرح کنونی ضعف هایی وجود دارد. از جمله این که یک محدوده به صورت صفر و یک با دو رینگ تعریف شده که اگر خودرو وارد شود، عوارض پرداخت می کند. واقعیت این است که وضعیت آلودگی هوا با این شرایط انطباق ندارد. آلودگی به صورت یک طیف پراکنده در سطح شهر وجود دارد و هدف از این طرح کاهش آلودگی هواست، نه کاهش ترافیک.

دبیر شورای عالی ترافیک کشور اضافه می کند: دوسال قبل این طرح از طرف سازمان ترافیک تهران مطرح شد و امروز در برخی از کشورهای دنیا مثل سنگاپور به صورت پایلوت در حال آزمایش است؛ بر این اساس شهروندان متناسب با عوارضی که برای شهر ایجاد می کنند اعم از آلایندگی و ازدحام ترافیکی باید پرداخت هزینه داشته باشند، نه اینکه به صورت صفر و یک و صرفاً با ورود به محدوده هزینه ای ثابت بپردازند. برای نمونه، یک تاکسی اینترنتی در تمام ساعات داخل محدوده تردد می کند؛ اما متناسب با حضور و ترددش پرداخت نمی کند و تفاوتی با یک خودرو وارد شده به محدوده که پارک کرده ندارد.

پارامترهای جدید تعیین نرخ عوارض طرح ترافیک عادلانه تر است

وی با بیان اینکه در این خصوص مدلی پیشنهاد شده بود که بسیار پیشرو بود، خاطرنشان می کند: به این معنا که در این قیمت گذاری پارامترهایی همچون وضعیت آلودگی آن نقطه در زمان سفر لحاظ می شود. همچنین وضعیت تراکم ترافیک در مسیر، زمان سفر و برخی دیگر از پارامترهای مدیریتی در قالب عوارض تردد اعمال خواهد شد.

تعیین عوارض متناسب با مدت حضور وسیله نقلیه در محدوده طرح ترافیک

شفیعی در پایان تأکید می کند: البته مدلی که اخیرا به شورای ترافیک تهران پیشنهاد شده بدلیل ساده سازی در اجرا، آن مشخصات را در تعیین عوارض لحاظ نمی کند. پیشنهاد دادم در شهر تهران آن پارامترهایی که ذکر کردم، به نوعی مورد توجه قرار گیرد. اکنون مبنای عمل، آخرین مصوبه شورای ترافیک تهران است. طرح جدید هم از این جهت عادلانه تر است که عوارض را متناسب با مدت حضور وسیله نقلیه در محدوده تعیین کند. این تغییرات به نظر من قابل اجرا بوده و کافی است دوربین های شهری کامل شوند.

همچنین جعفر تشکری هاشمی رییس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران در گفت وگو با ایسنا در خصوص عدم تناسب حقوق شهروندی با طرح ترافیک کنونی شهر تهران اظهار می کند: هدف بسیاری از محدودیت ها تبعیض نیست؛ قانون برای این نیست که پولداران بتوانند هزینه طرح را بدهند و تخلف کنند. قوانین ابزاری برای ایجاد بازدارندگی است. ممکن است بازدارندگی از جنس جریمه یا تنبیهات دیگر باشد. البته بحث جریمه نیست و طرح ترافیک بیشتر به مساله مدیریت توجه می کند؛ این که چه کاری انجام شود تا خودروهای کمتری وارد طرح شوند.

طرح ترافیک تهران ایده آل نیست و باید این ساختار بازنگری اساسی شود

وی ادامه می دهد: عادلانه ترین اتفاق در این طرح ترافیک رخ داده است؛ در کشورهای دیگر دنیا اجرای طرح، صرفا به صورت مدیریت اقتصادی است؛ اما در ایران و تهران گروه های خاص مثل بیماران خاص، جانبازان و معلولان، پزشکان و اقشار خاص دیگر که نیاز به حمایت داشتند، حمایت شدند. به نظر من طرح ترافیک ضد عدالت اجتماعی و غیرمتعارف نیست. با این حال این طرح ترافیک ایده آل نیست و باید این ساختار با قدمت بیش از 40 سال بازنگری اساسی شود.

رییس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران می گوید: مسائلی مثل محدوده، نحوه اجرا، مکانیزم مدیریت ترافیک شهر از جمله مواردی است که شهرداری در حال مطالعه روی آن است تا به اجرایی شدن طرح جدید ترافیک برسیم؛ کارهایی انجام شده است و باید قبل از اجرا در صحن شورا نیز به تصویب برسد. این طرح هزینه ها را بر میزان پیمایش خودروها در محدوده طرح ترافیک محاسبه می کند؛ الگوی ما باید منجر به کاهش ترافیک، آلایندگی هوا، برگشت و زندگی به محدوده طرح ترافیک شود.

وی همچنین می افزاید: شخصا معتقدم این روش موثر نیست، چرا که باید چارچوب طرح بازنگری شود و نمی توان فقط مکانیزم نرخ گذاری را تغییر دهیم و باید شاخص های دیگر را هم در نظر بگیریم.

   
  

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
عنوان:
نظر
  قبل از ارسال نظر آنرا ویرایش کرده و قواعد نگارش را در آن رعایت کنید.
لطفاً در مطالب خود اخلاق اسلامی و قوانین کشور را مد نظر داشته باشید.
نمایش نظرات کاربران در خبرها به معنای تایید آنها توسط سایت نیست.

  کد امنیتی:
 
رضاییان در آستانه خط خوردن از تیم‌ملی
  رضاییان در آستانه خط خوردن از تیم‌ملی
بعید نیست امیر قلعه نویی برای تورنمنت چهار جانبه دبی بر روی نام رامین رضاییان قلم قرمز بکشد.
باخت 2-3 مس رفسنجان مقابل چادرملو؛ خطیبی زیر تیغ!
  باخت 2-3 مس رفسنجان مقابل چادرملو؛ خطیبی زیر تیغ!
چادرملو اردکان هفته نهم مسابقات فوتبال لیگ برتر باشگاه‌های کشور را با شکست مس رفسنجان پشت سر گذاشت.
حمله یک خرس مرد 65 ساله پیرانشهری را روانه بیمارستان کرد
  حمله یک خرس مرد 65 ساله پیرانشهری را روانه بیمارستان کرد
مسئول مرکز فوریت‌های پزشکی پیرانشهر گفت: مرد 65 ساله اهل این شهرستان در مناطق کوهستانی مشکان بر اثر حمله خرس از ناحیه ران و پا زخمی شد.
ببینید؛ خلاصه بازی استقلال 3 - آلومینیوم 1
  ببینید؛ خلاصه بازی استقلال 3 - آلومینیوم 1
تیم استقلال در رقابت‌های لیگ برتر مقابل آلومینیوم به پیروزی رسید و صدرنشین شد.
آیا تایوان بهای معاملهٔ بزرگ ترامپ و شی خواهد بود؟
  آیا تایوان بهای معاملهٔ بزرگ ترامپ و شی خواهد بود؟
مقاله به بررسی موضع دونالد ترامپ نسبت به تایوان در دیدار با شی جین‌پینگ می‌پردازد و هشدار می‌دهد که رویکرد او می‌تواند موازنه قدرت در آسیا را بر هم زند.
یک گروه هکری هویت و فیلمی از کارکنان شرکت نظامی صهیونیستی مایا منتشر کرد
  یک گروه هکری هویت و فیلمی از کارکنان شرکت نظامی صهیونیستی مایا منتشر کرد
جبهه پشتیان سایبری در ادامه هک شرکت مایا، وابسته به ارتش رژیم صهیونیستی، اطلاعات جدیدی از این شرکت منتشر کرد.
ترامپ و شی؛ توافق یا تقابل؟
  ترامپ و شی؛ توافق یا تقابل؟
پس از دیدار ترامپ و شی جین‌پینگ، رقابت آمریکا و چین از جنگ تجاری فراتر رفته و به نبردی بر سر نظم جهانی تبدیل شده است. هرچند دو کشور به آتش‌بسی موقت رسیده‌اند،
غزه؛ نبرد خاموش ترکیه و اسراییل برای نفوذ در خاورمیانه
  غزه؛ نبرد خاموش ترکیه و اسراییل برای نفوذ در خاورمیانه
مقاله به تناقض سیاست‌های نتانیاهو در قبال غزه و رقابت فزایندهٔ اسراییل و ترکیه بر سر نفوذ منطقه‌ای می‌پردازد. در حالی‌که تل‌آویو بر کنترل امنیتی خود در غزه تأکید دارد،
رازهای شستشوی جت‌های جنگی؛ وقتی ربات‌ها به میدان می‌آیند!
  رازهای شستشوی جت‌های جنگی؛ وقتی ربات‌ها به میدان می‌آیند!
شستشو نخستین گام در طرح پیشگیری و کنترل خوردگی هواپیما است.
ببینید؛ گل سوم استقلال مقابل آلومینیوم توسط کوشکی دقیقه 65
  ببینید؛ گل سوم استقلال مقابل آلومینیوم توسط کوشکی دقیقه 65
علیرضا کوشکی با یک چرخش سر دیدنی و ضربه سر تماشایی، توپ را به تیر مخالف فرستاد و به زیبایی موفق شد گل سوم تیمش را به ثمر برساند.
تصویر؛ اورونوف پسرش را به پرسپولیسی‌ها معرفی کرد
  تصویر؛ اورونوف پسرش را به پرسپولیسی‌ها معرفی کرد
اولین تمرین پرسپولیس زیر نظر اوسمار یک مهمان ویژه داشت.
ببیبنید؛ گل اول آلومینیوم به استقلال توسط رحمان جعفری دقیقه 53
  ببیبنید؛ گل اول آلومینیوم به استقلال توسط رحمان جعفری دقیقه 53
پیام حیدری پس از بررسی صحنه توسط VAR خطای پنالتی اعلام کرد و رحمان جعفری با فریب حبیب فرعباسی، توپ را به مرکز دروازه زد و اختلاف را کاهش داد.
  پربیننده ترین اخبار       
  جزییات تصادف زنجیره‌ای در اتوبان تهران–کرج با 11 مصدوم و 3 فوتی
  آمریکا به دنبال حملات هوایی به داخل خاک ونزوئلا/ زمان کناره‌گیری مادورو فرا رسیده است؟
  4 ساختمان تجاری بزرگ تهران در وضعیت قرمز ایمنی
  پیام سید محمد خاتمی به مصطفی تاج‌زاده
  شهریور سیاه اینترنت ایران/ سرعت اینترنت ایران زیر ذره‌بین اسپید تست
  رقابت بذرپاش و زاکانی بر سر ساختمان بهشت؟
  قیمت محصولات سایپا امروز جمعه 9 آبان 1404/ ساینا اتوماتیک چند؟
  پیام احساسی باشگاه پرسپولیس برای خداحافظی برانکو
  کی‌ام‌سی SR3؛ بازگشت جک S3 با چهره‌ای جدید به خیابان
  شش ماه پر ضرر برای ایران‌خودرو و سایپا
  اجاره آپارتمان در چیتگر چقدر آب می‌خورد؟
  چرا کوروش هخامنشی در شاهنامه غایب است؟
  چه کسانی می‌توانند در حراج شمش طلا شرکت کنند؟
  ژنرال ارشد آمریکایی چرا به اسراییل سفر می‌کند؟
  سیل در نیویورک دست‌کم 2 کشته برجا گذاشت
  پیش‌فروش شاسی‌بلند کره‌ای با 1.9 میلیارد آغاز شد
  قیمت محصولات ایران‌خودرو امروز جمعه 9 آبان 1404/ ارزان‌ترین سواری، 874 میلیون!
  پاییز سخت برای تهرانی‌ها؛ سناریوی بدبینانه آب در راه است!
  واکنش جالب سردار قریشی به انتقادات از عملکرد دولت در حوزه حجاب
  پاسخ تند اردوغان به صدر اعظم آلمان: جنایات اسراییل را نمی‌بینید؟
© شبکه خبری سرنویس 1404

All rights reserved