| زیان انباشته سه خودروساز بزرگ کشور بر اساس صورت های مالی غیرتلفیقی تا پایان شهریور 1404 با رشد 11.8 درصدی به بیش از 255 همت رسید، در حالی که این رقم در پایان سال 1403 برابر 228.72 همت بود. این افزایش نشان دهنده فشار مالی ادامه دار بر صنعت خودرو است. به گزارش مهر، ایران خودرو طی شش ماه نخست سال 1404، 10.6 همت زیان عملیاتی ثبت کرده که نسبت به 7.95 همت مدت مشابه سال قبل 33.3 درصد رشد داشته است. زیان انباشته این شرکت نیز با افزایش 11.2 درصدی به 134.120 میلیارد تومان رسید، افزایشی معادل 13.580 میلیارد تومان. با وجود این زیان ها، سرمایه ثبت شده ایران خودرو در بورس بیش از 256 هزار میلیارد تومان است و این شرکت فعلاً مشمول ماده 141 قانون تجارت نمی شود. سایپا در نیمه نخست سال جاری 910.8 میلیارد تومان زیان عملیاتی ثبت کرده که در مقایسه با 2.83 همت سال قبل کاهش 67.8 درصدی داشته است. این کاهش عمدتاً به دلیل افت تولید این شرکت بوده است؛ سایپا 84 هزار و 595 دستگاه خودرو تولید کرده که نسبت به 125 هزار و 624 دستگاه سال قبل افت 32.6 درصدی را نشان می دهد. با این حال، زیان انباشته سایپا در همین بازه 6.85 همت افزایش یافته و به 70.84 همت رسیده است. سرمایه ثبت شده سایپا بیش از 162 همت است و به دلیل تجدید ارزیابی دارایی ها مشمول ماده 141 قانون تجارت نمی باشد. پارس خودرو ، زیرمجموعه گروه سایپا، در شش ماه نخست امسال با افزایش قابل توجه زیان مواجه شده است. زیان عملیاتی این شرکت 5.78 همت بوده که نسبت به 3.46 همت سال قبل 67 درصد افزایش نشان می دهد. زیان انباشته پارس خودرو تا پایان شهریور 43.91 همت رسید که 17.6 درصد رشد دارد. سرمایه ثبت شده این شرکت 11.3 هزار میلیارد تومان است و با توجه به عدم تجدید ارزیابی دارایی ها، همچنان مشمول ماده 141 قانون تجارت است. با توجه به تداوم روند افزایش زیان، احتمال دارد خودروسازان در سال آینده نیاز به تجدید ارزیابی دارایی ها برای خروج از شمول ماده 141 قانون تجارت داشته باشند. این وضعیت، فشار مالی و ساختاری بر صنعت خودرو را برجسته می کند و نشان دهنده نیاز مداوم به اصلاحات و مدیریت دقیق تر منابع و هزینه ها است. |