| پورشه 911 توربو، روزگاری نامی بود که رانندگان از آن می ترسیدند، مسابقه دهندگان برایش احترام قائل بودند و عاشقان خودرو تحسینش می کردند. تا پیش از معرفی اولین نسخه 911 GT3 در سال 1999، توربو نقطه اوج خانواده 911 به حساب می آمد. اما در سال های اخیر، شهرتش به خودرویی راحت تر و لوکس تر تغییر کرد تا آن زمانی که به هیولای جاده ای معروف بود. به گزارش ایران، مدل جدید 992.2 توربو S آمده تا این برداشت را تغییر دهد. با قدرت خیره کننده 701 اسب بخار و زمان دور پیست نوربرگرینگ (Nürburgring) معادل 7 دقیقه و 3.92 ثانیه، فاصله بسیار کمی با GT3 جدید دارد (6:56.2). این اختلاف ناچیز، با توجه به وزن 3829 پوندی توربو S در برابر 3278 پوند GT3، شگفت انگیز است. توربو S همچنان باید لوکس، چهارچرخ محرک و مناسب سفرهای طولانی باشد. پرسش اینجاست: پورشه چگونه عملکرد ناب پیست را با راحتی سفر بین شهری تلفیق کرده؟ پاسخ در یک کلمه خلاصه می شود: تکنولوژی. پورشه در توربو S از نسخه اصلاح شده سیستم هیبریدی مدل Carrera GTS استفاده کرده است. این سامانه با ولتاژ 400 ولت کار می کند و امکان استفاده از نسل جدیدی از میل تعادل های فعال را فراهم کرده است. پورشه نام این فناوری را کنترل پویای شاسی (PDCC) گذاشته؛ در واقع، به جای میل تعادل های مکانیکی، از سیلندرهای هیدرولیکی در هر چهار گوشه استفاده می شود. سیستم PDCC می تواند در ورودی پیچ ها، محور جلو را نرم تر و محور عقب را سفت تر کند تا خودرو بهتر بچرخد و هنگام خروج از پیچ برعکس عمل کند تا چسبندگی افزایش یابد. موتور جدید، همان پیشرانه 3.6 لیتری شش سیلندر تخت است که در GTS هم دیده می شود، با نسبت تراکم کمتر و پیستون های بهینه شده. گیربکس PDK هشت سرعته دارای دوکلاچ نیز به یک موتور برقی داخلی مجهز است که حالا 80 اسب بخار تولید می کند. برخلاف GTS که از یک توربوشارژر بزرگ استفاده می کند، توربو S دو توربوی کوچک تر دارد. هرکدام دارای کمپرسور 73 میلی متری و توربین 65 میلی متری هستند که واکنش سریع تری را تضمین می کنند. در جاده های اسپانیا و پیست Ascari، توربو S چهره دوگانه خود را آشکار می کند. در مسیرهای مستقیم، شتاب آن تقریباً غیرقابل باور است؛ جایی که پیشرانه تا دور 6500 دور در دقیقه بدون افت قدرت ادامه می دهد. با وجود وزن نزدیک به دو تُن، خودرو در پیچ ها سبک و چابک حس می شود. سیستم های فرمان پذیری چرخ های عقب و چهارچرخ محرک هوشمند با هماهنگی کامل کار می کنند تا تعادل و دقت فرمان دهی مثال زدنی باشد. پورشه ایرادهای نسل قبلی را برطرف کرده است؛ سواری خشک، صدای زیاد جاده و کمبود حس هیجان. حالا با صدای غرش جدید توربوها و تنظیم دقیق تر کمک فنرها، توربو S دوباره همان ترکیب بی نظیر هیجان و ظرافت را به نمایش می گذارد. با قیمت پایه حدود 270 هزار دلار، توربو S وارد قلمرو سوپراسپرت ها می شود. خودرویی که عملکرد و کیفیت رانندگی یک ابرخودرو را دارد، اما شاید فاقد شوک بصری آنها باشد. پورشه با مدل 911 GTS نشان داد که می تواند یک هیبرید واقعی بسازد و حالا توربو S ثابت می کند که هیبرید لزوماً واژه ای خسته کننده نیست بلکه فقط گران است. |