| لیفان 820 یک سدان سایز متوسط است که در نمایشگاه خودرو پکن 2014 رونمایی شد و با مدل 2015 به دست مشتریان چینی رسید. این خودرو در بازار روسیه نیز عرضه شده و به طور کلی طی سال های 2015 تا 2020 تولید آن ادامه پیدا کرده است. به گزارش آخرین خودرو، در سال 1395 شرکت کرمان موتور تصمیم گرفت تا این سدان نیمه لاکچری میان قیمت را به فهرست محصولات مونتاژی خود اضافه کند، اما قیمت آن آنقدر ارزان نبود که مشتریان معمولی به سراغش بروند و آنقدر هم لوکس و جذاب نبود که مشتریان با توان مالی بالاتر قید خرید شاسی بلندهای محبوب چینی نظیر جک S5 را بزنند و به جای آن لیفان 820 بخرند. بنابراین در نهایت این پروژه نسبتا ناموفق در سال 1397 از سوی کرمان موتور متوقف شد و به جای آن این شرکت تصمیم به مونتاژ کراس اورهای محبوب گرفت. طراحی بدنه لیفان 820 طراحی ظاهری لیفان 820 در زمان خود بسیار لوکس و جذاب دیده می شد، به ویژه که در آن دوران سدان های نیمه اقتصادی در بازار ایران تقریباً حضور چندانی نداشتند و محصولات کره ای جذاب نیز با قیمت بسیار بالاتری عرضه می شدند. چراغ های جلو به صورت کشیده در موازات جلوپنجره و سپر پهن سبب شده بود تا چهره این خودرو عریض و پرابهت دیده شود. حجم پردازی نمای جانبی به همراه خطوط شانه ای و دیگر برآمدگی ها نیز عضلات برآمده این سدان چینی را به خوبی در معرض دید می گذاشت. در نمای عقب نیز چراغ های کشیده دو تکه و المان های متناسب در سپرها و درب صندوق دیده می شد که همگی استایلی باوقار و زیبا برای این ماشین چینی به وجود آورده بود.  حتی در حال حاضر نیز لیفان 820 به دلیل طراحی متناسب، زیبا و باوقار خود همچنان امتیاز بالایی به دست می آورد اما به هر حال در بازار ایران نتوانست محبوب دل مشتریان شود که احتمالاً دلیل آن هم عرضه نامنظم و البته استقبال بالا از کراس اورهای میان رده بود. مشخصات فنی LIFAN 820 لیفان 820 با یک موتور چهار سیلندر 16 سوپاپ تنفس طبیعی به حجم 2.4 لیتر و گیربکس شش دنده اتوماتیک به بازار راه پیدا کرد. جالب است بدانید که طراحی موتور و پلتفرم این خودرو با یکی از نسل های قدیمی تویوتا کمری شباهت زیادی دارد که یکی از نقاط قوت فنی خودرو محسوب می شود. به هر حال موتور لیفان 820 در بهترین حالت 158 اسب بخار قدرت و 221 نیوتن متر گشتاور را به جعبه دنده و چرخ های جلو انتقال می دهد. در پی همکاری این موتور و گیربکس، لیفان 820 می تواند شتاب صفر تا صد معادل 10.5 ثانیه را در شرایط استاندارد به ثبت برساند. بنابراین چابکی و شتاب گیری این سدان چینی در حد قابل قبولی و نسبتا مهیج قرار می گیرد. اما میانگین مصرف سوخت آن حدود 8.7 لیتر در هر 100 کیلومتر است که مقداری بالا به نظر می رسد. البته وزن این خودرو نیز حدود 1545 کیلوگرم است و بنابراین با چنین وزنی قطعا نباید انتظار مصرف سوخت پایین تر از یک موتور تنفس طبیعی پرحجم را داشت. عملکرد موتور و گیربکس این خودرو در حالت کلی نسبتاً هماهنگ و مناسب است اما شاید در برخی موارد می توان تاخیر در تعویض دنده ها را احساس کرد. همچنین هندلینگ قابل قبولی از این خودرو مشاهده می کنید که در کنار سواری نرم و لذت بخش می تواند سفر نسبتاً خوشی را برای کاربران خود فراهم کند. گفتنی است حداکثر سرعت 200 کیلومتر بر ساعت، باک سوخت به حجم 63 لیتر و رینگ های آلومینیومی 16 اینچی نیز از دیگر مشخصات فنی لیفان 820 محسوب می شوند. طراحی داخل کابین و امکانات با ورود به داخل کابین لیفان 820 متوجه می شوید که فضای داخلی این خودرو نیز تا حدودی از تویوتا کمری 2008 الهام گرفته است. سبک طراحی داشبورد اصلاً هیچگونه اثری از المان های پیچیده مدرن را ارائه نمی دهد و همان طراحی سنتی اما دلنشین و با ارگونومی مناسب را پیش روی شما می گذارد. داشبورد و غربیلک فرمان حس دوران گذشته را القا می کنند که البته بوی اصالت تا حدودی در آن به مشام می رسد. به هر ترتیب سبک طراحی داشبورد ساده اما باوقار و متناسب است که سطح انتظارات را از یک خودرو تا حدودی برآورده می کند. ترم داخلی مشکی بوده و در قسمت بالای داشبورد از متریال نرم استفاده شده است که سطح کیفی را بالا می برد. در سایر بخش ها نیز پلاستیک خشک اما نسبتاً خوش کیفیت به کار رفته و می تواند رضایت نسبی کاربران را به دست آورد. در بخش اطراف پنل تعویض دنده نیز پلاستیک های براق مشکی رنگ دیده می شود که سطح کیفی کابین را بالاتر نشان می دهد. همچنین در قسمت پشت اهرم تعویض دنده و بخش جلوی آن، برخی محفظه های کوچک روی کنسول طراحی شده که برای قرار دادن لوازمی مثل سوییچ یا گوشی موبایل کاربرد مناسبی دارد. صفحه نمایشگر لمسی این خودرو کیفیت معمولی ارائه می دهد و در نور آفتاب شاید خوانایی آن به اندازه مدل های جدید نباشد. فرم صندلی ها نسبتاً جادار و ارگونومیک بوده و از بدن سرنشین تا حد مناسبی حمایت می کند. ضمن آنکه در مسافرت های طولانی نیز تا حدودی موجب جلوگیری از خستگی بدن کاربر خواهد شد.  نقطه قوت کابین لیفان 820 فضای بزرگ و جادار آن است که هم به دلیل مساحت مناسب پنجره ها نور کافی را به داخل هدایت می کند و هم به علت فاصله محوری مناسب، فضای پای نسبتا زیادی در ردیف عقب به سرنشینان هدیه می دهد. در مورد گنجایش صندوق عقب لیفان 820 نیز باید بدانید که این خودرو حدود 510 لیتر ظرفیت برای قرار دادن لوازم مسافرتی و سایر موارد در اختیار شما می گذارد که نسبتا بزرگ و کاربردی خواهد بود. در مورد امکانات لیفان 820 نیز باید به اطلاع برسانیم این خودرو در بازار ایران با تجهیزاتی مثل کروز کنترل، سیستم های کنترل کشش و پایداری، کنترل توقف در سربالایی، سنسور پارک عقب، سنسور نور، فرمان هیدرولیکی، نمایشگر لمسی 8 اینچی با دوربین عقب، شش کیسه هوا، ورود و استارت بدون کلید، تنظیم برقی صندلی راننده، گرمکن صندلی های جلو، سانروف و آینه های جانبی تاشونده برقی عرضه شده است. این سطح از تجهیزات برای یک خودرو میان رده مونتاژی در زمان خودش نسبتا مناسب و قابل قبول بوده اما در شرایط فعلی کمبودهایی در آن مشاهده می شود. رقبای LIFAN 820 با اینکه بخت و اقبال با LIFAN 820 یار نبود و آمدن تحریم ها باعث شد تولید آن ادامه دار نباشد اما هنوز هم جای خالی سدانی نظیر آن در میان محصولات مونتاژی به چشم می خورد. با این حال در بازار ایران می توان محصولاتی مثل نمونه های دست دوم تویوتا کمری 2007، هیوندای سوناتا NF، کیا اپتیما 2010 و… را در رده حریفان لیفان 820 قرار داد. |