| فیات 600 مالتی پلا که در سال 1956 معرفی و بر پایه مدل کوچک تر فیات 600 ساخته شد، در اصل نخستین مینی ون مدرن جهان به شمار می رود. مهندسان فیات با افزایش فاصله محوری و انتقال صندلی راننده به بالای محور جلو، توانستند در خودرویی با طول تقریبی سه و نیم متر، فضایی برای جابه جایی حداکثر شش سرنشین ایجاد کنند. اگرچه ساختار کنترل روبه جلو آن ظاهری غیرمعمول، شبیه یک مینی بوس کوچک شده، داشت، اما بسته بندی فضای داخلی آن فوق العاده هوشمندانه بود. گفتنی است؛ اصطلاح کنترل روبه جلو در طراحی خودرو به نوعی از ساختار بدنه گفته می شود که در آن راننده و سرنشین جلو تقریباً در بالای محور جلو و در جلوی موتور یا در کنار آن قرار دارند. نیروی محرکه توسط یک موتور 4 سیلندر عقب سوار با حجم 633 سی سی تأمین می شد که تنها 21 اسب بخار قدرت تولید می کرد. عملکرد خودرو بسیار متواضعانه بود، اما در دهه 1950 ایتالیا، هیچ کس مولتیپلا را برای سرعت خریداری نمی کرد. آنچه این خودرو ارائه می داد، قابلیت جابه جایی و تحرک برای خانواده ها، رانندگان تاکسی و کسب وکارهای کوچک، با قیمتی مقرون به صرفه بود. این فیات کوچک به سرعت در خیابان های شهرهای ایتالیا از رم تا میلان به یک منظره رایج تبدیل شد و اغلب با رنگ های دوگانه شاداب و در حال عبور از ترافیک با تمامی اعضای خانواده دیده می شد. تطبیق پذیری بالا، آن را به ستون فقرات حمل ونقل شهری ایتالیا تبدیل کرد تا زمانی که تولید آن در سال 1969 متوقف شد و در این مدت بیش از 243,000 دستگاه از آن به تولید رسید. امروزه، فیات 600 مالتی پلا به عنوان یک نماد طراحی مورد ستایش قرار می گیرد. این خودرو ثابت کرد که کاربردی بودن می تواند هم هوشمندانه و هم دوست داشتنی باشد. این خودروی متواضع با قلبی بزرگ، نشان داد که گاهی اوقات انقلابی ترین وسایل نقلیه، نه سریع ترین یا پرزرق وبرق ترین ها، بلکه آن هایی هستند که در سکوت، شیوه حرکت مردم را تغییر می دهند. |