صفحه اصلی     اقتصادی     اجتماعی     سیاسی     ورزشی     بین الملل     RSS     تماس با ما  
یکشنبه، 4 آبان 1404 - 15:09   
 آخرین خبرها
  واکنش احساسی خواهر پژمان جمشیدی پس از آزادی او
  اولین مینی‌ون مدرن جهان؛ کوچک و دوست داشتنی
  معماری نوگرا دهه 50 میلادی در آتن
  برگزاری یادبود ناصر تقوایی در خانه هنرمندان
  آقای پزشکیان! رفع فیلترینگ حاصل نشد؛ بفرمایید چه افراد و‌ نهادهایی پا روی گلوی مردم گذاشته‌اند؟
 
- اندازه متن: + -  کد خبر: 51004صفحه نخست » اخبار مهمیکشنبه، 4 آبان 1404 - 12:15

بزرگ مرد نثر که تو ‌بودی


«هر گاه روح جامعه ایرانی روی در سلامت و میل به نظامی خردگرا داشته از میل به استعاره‌ها و مجازهای افراطی و تجربه اندر تجرید کاسته و زبان در جهت اعتدال و هم‌نشینی طبیعی خانواده‌های کلمات حرکت کرده است.

با توصیفات دکتر شفیعی کدکنی می توان وجه و امتیاز اول ابوالفضل بیهقی را همین خردگرایی دانست و به این سبب توضیح داد که چرا مردی در دل سنت و متعلق به هزار سال قبل به کار امروز و عصر مدرن می آید و در مرتبه بعد سراغ فرم و نثر او برویم. استاد در جایی دیگر (با چراغ و آینه) هم وقتی به ادیب پیشاوری در عصر قاجار و مشروطه می رسد و وقتی او را دانا به هندسه ترکیب الفاظ توصیف می کند توضیح می دهد این وصف را از خود شاعر وام گرفته که خطاب به بیهقی می گوید: هندسه تالیفِ الفاظ، آن چنان دانی درست/ که اقلیدس را در این رَه خیره و حیران کنی.

به گزارش هم میهن، بدین ترتیب به وجه دیگر و شاخص تر ابوالفضل بیهقی می رسیم که فرم و نثر زیبای اوست که بعد از هزار سال همچنان زیبا و با شکوه است.

اما قصه به لفظ هم تمام نمی شود و بیهقی را نمی توان در دو نکته پیش گفته خردگرایی همچون فردوسی و خیام و فرم نثر از حیث زیبایی و هندسه الفاظ- ستود و توصیف کرد بلکه در کلام بیهقی راز و رمز فراز و فرود ایران و ایرانی در این هزار سال را هم می توان شناخت و دریافت و باز سراغ با چراغ و آینه می رویم و آنجا که شفیعی کدکنی برای اثبات سخن خود تعبیری از بیهقی را می آورد و چه عجب که هر دو به یک سامان تعلق دارند ولو با هزار سال فاصله: ما هنوز بنیادهای عقلانی و تاریخی رُمانتیسیسم را تجربه نکرده ایم و از پل اومانیسم که شرط اصلی است- جرأت نکرده ایم که عبور کنیم؛ همان بهتر که بگویم به تعبیر ابوالفضل بیهقی: در همه کارها ناتمامیم. چندان که در آستانه مشروطیت بر لبه این پل ایستاده بودیم و چند گامی نیز روی این پل راه رفته بودیم و مصلحت ندیدند عبور انجام شود.

پس بیهقی برای فهم ناکامی در مشروطیت هم به کار می آید و فراتر از نثر و خردگرایی می توان از او یاد کرد.

البته نثر او هم جلوه ای از همان نگاه مدرن و خردگرایی است چرا شعر در سنت ریشه دارد ولی نثر از جلوه های مدرنیته است و ما اگرچه با مشروطه و کمتر از 150 سال قبل پا به دنیای مدرن گذاشتیم یا خواستیم و کوشیدیم بگذاریم اما نثر و مشخصاً نثر بیهقی از نشانه هایی است که نشان می دهد زمینه های خردگرایی و انسان ستایی که مهم ترین پایه های مدرنیسم اند در فرهنگ ایران موجود بوده است و اگر شاعری چون احمد شاملو آشکارا از سبک و شیوه بیهقی مدد می جوید تنها به خاطر فرم آن نیست و به سبب جنبه های اومانیستی هم می تواند باشد.

شیوه تاریخ نگاری او هم با معیارهای عصر مدرن سازگار است زیرا اگرچه دبیر و نزدیک حاکمان بوده اما به مردم گرایش داشته است و باز اگر بخواهیم ابوالفضل بیهقی را از دل سنت در هزار سال قبل به جهان مدرن بیاوریم همان است که پاره ای نوشته های او با اسلوب های روزنامه نگاری مدرن هم سازگار است درحالی که در آن دوران نه رسانه به مفهوم امروزین بوده نه روزنامه نگار و به همین خاطر استادِ روزنامه نگاری - علی اکبر قاضی زاده- در ترجمه کتاب بسیار خواندنی و دوست داشتنیِ تجربه های ماندگار در گزارش نویسی - جان کری*- نوشته مشهور بیهقی را به آن افزوده و در آغاز کتاب و به عنوان نخستین گزارش آورده و به عبارت دیگر او را روزنامه نگار دانسته است.

با این همه جای تأسف است که چندان که باید و شاید بیهقی را نمی شناسیم یا در حد حسنک وزیر توقف کرده ایم و اگر چرایی آن را از زبان یک نویسنده برجسته بدانیم نیکوتر است.

جعفر مدرس صادقی می نویسد: شاید یکی از علل قهر بودن خواننده روزگار ما با متون کهن، جنبه صرفاً آموزشیِ تحمیل شده به این متون باشد. وقتی فقط استادان و پژوهش گران با متون کهن، سر و کار داشته باشند و همان ها این متون را در دانشگاه ها و مدارس تدریس کنند و برگزیده هایی از این متون را به سلیقه خود برای خوانندگان مُتفنّن به چاپ برسانند، هیچ خواننده آزاد و فارغ البالی تصور طبیعی و درستی از این متون نخواهد داشت و صرفاً به درد کسانی می خورد که اهل تحقیق و تفحص اند یا می خواهند چیزی یاد بگیرند .

حال آن که ادبیات، چیزی یاد نمی دهد و فراتر از این حرف هاست و هیچ کس نمی خواهد با خواندن رُمان و داستان کوتاه چیزی یاد بگیرد. خواندن ادبیات، تجربه ای است فراتر از آموختن. ادبیات، حدود را در هم می شکند و نگاه تازه ما به جهان، ابعاد گم شده و بکری را در برابر ما می گشاید .

این جمله هم جان کلام اوست: مخاطب ادبیات، یک خواننده آزاد است که با رغبت و شوق، سراغ کلام مکتوب می آید و متن، هیچ گاه برای او تجلی گاه آرا و عقاید انتزاعی و آموختنی نیست و در درجه اول می خواهد از خواندن متن، لذت ببرد.

جعفر مدرس صادقی با همین نگاه پروژه ای به نام بازخوانی متون را شروع کرد که موجب آشنایی با متون کلاسیک و از جمله تاریخ بیهقی شد که در واقع تاریخ مسعودی است ولی به نام نویسنده آن ابوالفضل محمدبن حسین بیهقی- شهرت دارد.

باری، اول آبان که پشت سرگذاشتیم روز بیهقی بود و چنان که اشاره شد سه وجه او پررنگ تر است:

نخست طبعاً نثر اوست و اصطلاحات زنده و متنوع زبان گفتاری چنان که ویراستار بازخوانی متون چنین اشاره کرده است: ترکیباتی از قیبل گرگ آشتی به معنی صلح آبکی ، درخط شد به معنی خشم گین شد ، از جای بشد به معنی از کوره در رفت ، نان خوردن به معنی غذا خوردن ، یال برکشیدن به معنی بزرگ شدن ، سرد کردن به معنی سرزنش کردن ، و نیز این تعابیر:

لشکری در پَرِ کلاغ انداخت (لشکری را به مهلکه فرستاد)، بادی در این میان جُست (فاصله ای در این میان پیش آمد)، خاک و نمکی بیختند (به اصطلاح امروز، ظاهرسازی یا سَمبَل کردند)، چون خر بر یخ بماند (همان که امروز می گوییم مثل خر توی گل ماند)، موی، در کار نتوانستی خزید (مو، لای درزش نمی رفت)، چون خاک یافت، مراغه دانست کرد (اگر آب پیدا کند شناگر قابلی است)، دست بر رگ او نهاد (رگ خواب او را پیدا کرد)، خرما به بصره بردن (زیره به کرمان بردن)، خشت از جای خویش برفت (کار از کار گذشت) و نمونه های فراوان دیگر.

وجه دوم، شیوه متفاوت روایت تاریخی است و از زبان خود او:

در دیگر تواریخ، چنین طول و عرض نیست؛ که احوال را آسان تر گرفته اند و شِمَّتی بیش یاد نکرده اند. اما من چون این کار پیش گرفتم، می خواهم که دادِ این تاریخ به تمامی بدهم و گردِ زوایا برگردم تا هیچ چیز از احوال پوشیده نمانَد… در تواریخ، چنان می خوانند که فلان پادشاه، فلان سالار را به جنگ فرستاد و فلان روز، صلح کردند و این، آن را یا آن، این را بزَد و بر این بگذشتند. اما من آنچه واجب است برجای آرَم .

این جملات شاهکار است. هم شیوه او را نشان می دهد و هم نثر زیبایی دارد: می خواهم دادِ این تاریخ به تمامی بدهم و گِردِ زوایا بگردم تا هیچ چیز از احوال پوشیده نمانَد.

و سرانجام گزارش نویسی او که پیشتر اشاره شد و مشهورتر از همه داستان حسنک وزیر :

و حسنک، قریب هفت سال بردار بماند. چنان که پاهایش فرو تراشید و خشک شد و اثری نماند تا فروگرفتند و دفن کردندش. چنان که کس ندانست، سرش کجاست و تنش کجا.

و مادر حسنک، زنی بود سخت جگرآور. دو سه ماه از او این حدیث، نهان داشتند. چون بشنید جَزَعی نکرد؛ چنان که زنان کنند. بلکه بگریست به درد؛ چنان که حاضران از دردِ وی، خون گریستند. پس گفت: بزرگا مردا که این پسرم بود که پادشاهی چون محمود، این جهان به او داد و پادشاهی چون مسعود، آن جهان. ماتمِ پسر، سخت نیکو بداشت و هر خردمند که این بشنید، پسندید و جای آن بود.

نثر هزار سال پیش باید بوی کهنگی بدهد اما نثر بیهقی چنان تازه و شورانگیز است که هزار سال بعد ردّ آن را در شعر مدرن پارسی می توان جُست:

و شیرآهن کوه مردی از این گونه عاشق

میدانِ خونینِ سرنوشت، به پاشنه آشیل، درنوشت

رویینه تنی که راز مرگش، اندوه عشق و غم تنهایی بود

آه! اسفندیار مغموم:

تورا آن به، که چشم فرو پوشیده باشی

آیا نه،

یکی نه بسنده بود که سرنوشت مرا بسازد؟

من تنها فریاد زدم: نه

من از فرو رفتن، تن زدم! …

دریغا شیرآهن کوه مردا که تو بودی

و کوه وار پیش از آنچه به خاک افتی

نستوه و استوار مرده بودی…

آشکار است که شعر سپید شاملو تحت تأثیر نثر بیهقی است و همین به تنهایی از تأثیرگذاری تأثیر نثر او حکایت می کند.

جای خوش وقتی است که با همتی که جعفر مدرس صادقی به خرج داده می توان این متون را به آسانی خواند. چنان که خود نوشته است: دیگر، غول بی شاخ و دُمی به نام ادبیات کهن، وجود ندارد. این کتاب را بازکنید. اینک عین متن 950 ساله شاهکارِ یگانه روزگارِ شکوفایی و اعتلای نثر فارسی که با کمال تعجب به راحتی می توان خواند.

با نگاه امروزین تاریخ بیهقی باید خواند نه برای یاد گرفتن که برای لذت بردن و از حیث فرم چنان که شفیعی کدکنی بی هیچ رودربایستی از فرم دفاع می کند و بر محتوا برتر می نشاند: این است حسنک و روزگارش. گفتارش این بود که مرا دعای نشابوریان بسازد و نساخت. چندان غلام و اسباب زر و سیم و نعمت، هیچ سود نداشت. او رفت و این قوم که این مکر ساخته بودند نیز رفتند و این افسانه ای است با بسیار عبرت و این همه اسبابِ منازعت و مُکاوَحَت از بهر حُطامِ دنیا به یک سوی نهادند. احمق مردا که دل در این جهان ببندد که نعمتی بدهد و زشت، بستاند.

   
  

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
عنوان:
نظر
  قبل از ارسال نظر آنرا ویرایش کرده و قواعد نگارش را در آن رعایت کنید.
لطفاً در مطالب خود اخلاق اسلامی و قوانین کشور را مد نظر داشته باشید.
نمایش نظرات کاربران در خبرها به معنای تایید آنها توسط سایت نیست.

  کد امنیتی:
 
واکنش احساسی خواهر پژمان جمشیدی پس از آزادی او
  واکنش احساسی خواهر پژمان جمشیدی پس از آزادی او
خواهر پژمان جمشیدی یک استوری احساسی بعد از آزادی برادرش در اینستاگرام منتشر کرد.
اولین مینی‌ون مدرن جهان؛ کوچک و دوست داشتنی
  اولین مینی‌ون مدرن جهان؛ کوچک و دوست داشتنی
فیات 600 مالتی‌پلا؛ خودرویی کوچک با ایده‌ای بزرگ که برای نخستین بار مفهوم مینی‌ون مدرن را به جهان هدیه داد.
برگزاری یادبود ناصر تقوایی در خانه هنرمندان
  برگزاری یادبود ناصر تقوایی در خانه هنرمندان
کانون کارگردانان خانه سینما برای ناصر تقوایی مراسمی ویژه برگزار می‌کند.
قیمت آپارتمان در شرق تهران؛ خرید 75 متری چقدر آب می‌خورد؟
  قیمت آپارتمان در شرق تهران؛ خرید 75 متری چقدر آب می‌خورد؟
یک آپارتمان 75 متری در محله هروی 13 میلیارد و 500 میلیون تومان برای فروش قیمت خورده است
احمد احمدپور؛ او از میانه زندگی به درون سینما آمد!
  احمد احمدپور؛ او از میانه زندگی به درون سینما آمد!
درباره احمد احمدپور، جز پایان باورنکردنی زندگی‌اش که تلخی ریخت به کام‌مان، فکر می‌کنم او بهتر فهمید که نباید بماند و بگذارد همان محمدرضای دیگرخواه و مسئولیت‌پذیر همیشگی در خاطره‌جمعی ایرانیان بماند.
نظریه‌ی «یا همه یا هیچ» در قدرت هسته‌ای: نقدی بر اخلاق، سیاست و انحصار جهانی
  نظریه‌ی «یا همه یا هیچ» در قدرت هسته‌ای: نقدی بر اخلاق، سیاست و انحصار جهانی
این نظریه هشدار می‌دهد که اگر بشریت نتواند میان اخلاق و فناوری آشتی برقرار کند، هر پیشرفتی به ابزار نابودی بدل خواهد شد. بنابراین، مسأله‌ی هسته‌ای،
سرعت اینترنت در عربستان چگونه است؟
  سرعت اینترنت در عربستان چگونه است؟
اینترنت در عربستان سعودی در سال 2025 یکی از پیشرفته‌ترین و سریع‌ترین‌ها در خاورمیانه است.
پیام‌های تبریک روز پرستار 1404
  پیام‌های تبریک روز پرستار 1404
پرستاری فقط هنر نیست، پرستاری قلب، وجدان و عشق است به قیمت گذشتن از جسم و روان، پرستار عزیز روزت مبارک.
100 کارآگاه در تعقیب دزدان جواهرات ناپلئون
  100 کارآگاه در تعقیب دزدان جواهرات ناپلئون
پنج روز پس از سرقت بزرگ جواهرات سلطنتی فرانسه از موزه لوور، دادستان پاریس اعلام کرد تنها امید اندکی برای بازیابی این گنجینه 88 میلیون یورویی وجود دارد.
تپسی سیستم تطبیق چهره آنلاین را برای افزایش امنیت سفرها راه‌اندازی کرد
  تپسی سیستم تطبیق چهره آنلاین را برای افزایش امنیت سفرها راه‌اندازی کرد
ترامپ: قدرت هسته‌ای ایران را گرفتیم!
  ترامپ: قدرت هسته‌ای ایران را گرفتیم!
من فکر می‌کنم که وقتی ما ظرفیت هسته‌ای ایران را از بین بردیم، یک تحول بزرگ در خاورمیانه ایجاد شد و این، امکان حصول توافق (بر سر جنگ غزه) را فراهم کرد.
اختلاف اساسی بین ایران و FATF به روایت قهرمانپور/FATF خود را جدا از شورای امنیت سازمان ملل نمی‌داند
  اختلاف اساسی بین ایران و FATF به روایت قهرمانپور/FATF خود را جدا از شورای امنیت سازمان ملل نمی‌داند
اختلاف اساسی بین ایران و FATF، بر سر حق تحفظ است. FATF معتقد است که تحفظ‌هایی که ایران اعلام کرده بیش از حد و غیرقابل‌قبول است.
  پربیننده ترین اخبار       
  ترامپ وارد آسیا شد؛ توافق در راه است؟
  واکنش پدر الهه حسن‌نژاد به توقف قصاص قاتل دخترش: این موضوع برای ما مثل نمک روی زخم است
  ترامپ به حماس 48 ساعت فرصت داد
  تفال به حافظ: شب صحبت غنیمت دان که بعد از روزگار ما / بسی گردش کند گردون بسی لیل و نهار آرد
  درباره عکسی از موتورسوار زن محجبه و بچه‌اش
  فریاد مرگ بر روحانی در صحن علنی مجلس/ نطق تند رسایی و ثابتی
  گوشت تنظیم‌بازار از کدام کشورها وارد می‌شود؟
  چه کسی خبر اخراج را به هاشمیان داد
  جون لاکهارت، بازیگر مشهور آمریکایی در 100سالگی درگذشت
  افزایش تقاضا برای خانه‌های زیر 40 متر در تهران
  شمخانی که وارث ثروت پدرش نبود؛ این همه پول از کجا آمد؟
  حمله خضریان به وزیر کار دولت پزشکیان/ آقایان به گونه‌ای بخورید که حداقل خفه نشوید
  بودجه بدون کسری؛ آقای رییس جمهور شوخی می کنید؟
  قیمت محصولات سایپا امروز یکشنبه 4 آبان 1404؛ شاهین اتوماتیک گران شد
  تکرار خاتمی
  پیامی از یزد
  نسل زدی‌های جامعه ما
  قیمت روز خودرو | جدول جدید امروز
  جزییات جدید از پرونده مرگ دو کودک گلستانی
  استوری جدید نوید محمدزاده و خبر یک جدایی
© شبکه خبری سرنویس 1404

All rights reserved