کشورهای موفق در حوزه گردشگری، برای جذب هر توریست در حوزههای مختلف حدود 10 دلار هزینه تبلیغات میدهند. ایران با وجود پزشکان و متدهای درمانی هم طراز دنیا، گزینه بسیار مناسب برای گردشگران خارجی به لحاظ توریسم درمانی محسوب میشود به همین دلیل وزارت بهداشت در برنامه هفتم توسعه مکلف به درآمدزایی در این حوزه شده است، اما سرانه تبلیغات برای جذب توریست در ایران بسیار اندک است. به گزارش ایران، حالا با وجود کشورهای رقیبی مثل ترکیه، هند و کشورهای حوزه خلیج فارس باید در بحث تبلیغات جدیتر وارد شویم. به گفته کارشناسان، اگر رقم تبلیغات در حوزه گردشگری افزایش پیدا کند، تعداد گردشگر خارجی دو تا سه برابر خواهد شد. گردشگری سلامت به پنجرهای برای نمایش قدرت کشورهای دنیا تبدیل شده است. مسلم شجاعی مدیرکل دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی درباره سیاست گذاریها برای جذب گردشگر بویژه در بحث توریسم درمانی میگوید: یکی از مزیتهای ایران نسبت به کشورهای دیگر ارائه محصول گردشگری سلامت است و این نوع گردشگری، خدماتش بیشتر به کشورهای همسایه ارائه میشود. کلیدیترین و اصلیترین بازارهای گردشگری هر کشور به هر مقصدی با هر محصولی، همسایگان آن هستند. عراق، پاکستان، آذربایجان، ترکمنستان، افغانستان و… کشورهایی هستند که بیشترین گردشگر سلامت را به ایران میفرستند. سال گذشته بیش از 7 میلیون گردشگر خارجی داشتیم شجاعی درباره حلقه مفقوده در جذب توریست میگوید: کشورها برای جذب هر گردشگر باید بازاریابی کرده و هزینه کنند، به غیر از هزینه کرد بخش خصوصی، هزینه هایی را هم دولت باید پرداخت کند. این هزینه ها شامل تولید محتوا، حضور فعال در شبکه های اجتماعی، برگزاری رویدادهای مختلف در کشورهای مبدأ و مقصد است. همچنین حضور در نمایشگاه های بین المللی، کمپین های تبلیغاتی و… حضور در فضای فیزیکی کشورهای دیگر نیز میتواند اقدامی مهم برای جذب گردشگر باشد، یعنی عکس جاذبه های ایران در بیلبوردهای کشورهایی مثل عمان، قطر و… به نمایش گذاشته شود. تمام این اقدامات را هزینه های تبلیغاتی میگویند. برای جذب گردشگر به تبلیغات نیاز داریم و برای آن هم باید هزینه شود. اما درسالهای گذشته هزینهای که برای تبلیغات در بحث توریسم در نظر گرفتند، بسیار اندک است و در مقایسه با سایر کشورها انگار هزینهای نمیکنیم. کشورهای دیگر برای هر گردشگر تا 10 دلار هم هزینه میکنند. البته کشورهای توریستی که جذب گردشگر بالایی در سال دارند تا 20 دلار هم برای تبلیغات بودجه در نظر میگیرند. به گفته او، ایده آل این است، ایران تا 5 دلار برای هر گردشگر هزینه تبلیغات در نظر گیرد، اگر این کار انجام شود شاید تعداد گردشگر دو تا سه برابر شود. سال گذشته حدود 7 میلیون و 400 نفر گردشگر خارجی داشتیم. شجاعی با بیان این موضوع میگوید: اگر مشکلاتی مثل تحریمها و… برطرف شود، ایران بالقوه، قدرت جذب 12 میلیون گردشگر را دارد. از این عدد به بعد منوط به جذب گردشگرانی است که به کشورهای ترکیه، عمارات، هند، ازبکستان و… سفر میکنند یعنی باید با برنامه ریزی، این افراد را جذب حضور در ایران کنیم تا بتوانیم به عدد 14 میلیون نفر هم دست یابیم. تبلیغات یکی از روشهای مؤثر در معرفی جاذبهها، مکانهای تاریخی، تفریحی و علوم پزشکی موفق ایران است. یکی از اقدامات اخیر ما در بخش تبلیغات، برگزاری رودشو مجموعه ای از رویدادهای تبلیغاتی در بخش گردشگری سلامت در سه شهر بصره، کربلا و بغداد بود تا بتوانیم از کشور همسایه یعنی عراق توریست سلامت جذب کنیم. مرزهای زمینی مبادی اصلی تردد گردشگر مدیرکل دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی با بیان اینکه اصلیترین محلهای ورود گردشگر به ایران زمینی است، توضیح میدهد: اصلیترین مبدأ ورود گردشگر به کشور از مرزهای زمینی رخ میدهد که به بازارهای اصلی یعنی شلمچه، مهران، مرزخسروی، پرویزخان، مرز باشماق یا مرزهای آذربایجان شرقی مرتبط است. این مرزها از پرترددترین مرزهای زمینی ایران هستند. در بحث تردد گردشگر هوایی هم بزرگ ترین مبدأ به ترتیب فرودگاه امام خمینی (ره)، فرودگاه هاشمی نژاد مشهد و کیش است. به شکل سنتی بسیاری از بازارهای ما بازارهای حوزه خلیج فارس بوده که با پیوندهای قومی گره خوردهاند و کشورهایی مثل عمان، امارات، قطر، کویت و… به دلیل همین پیوندها از محصولات ما بویژه در بحث گردشگری سلامت استفاده میکنند. ایران برای ارائه خدمات گردشگری سلامت باید با کشورهایی مثل ترکیه رقابت کند. مدیرکل دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی با اشاره به این موضوع میگوید: ایران از لحاظ تخصص و ارائه خدمات درمانی تخصصی هیچ مشکلی ندارد. شاید در مسائلی مثل تجهیزات پیشرفته، تختهای بیمارستانی کمی نسبت به دیگر کشورهای رقیب، کاستیهایی وجود داشته باشد، اما مشکل اصلی نبود پیوند قوی میان دستگاههای مختلف در بحث گردشگر است. وزارت بهداشت، وزارت گردشگری، وزارت امور خارجه و وزارت اطلاعات باید کنارهم قرار بگیرند تا بتوانیم در بحث جذب گردشگر در ابعاد مختلف سلامت، زیارت و سیاحت افراد را جذب کنیم. در حال حاضر و بعد از حدود 8 ماه کار تیمی به همراه تمام وزارتخانههای مربوطه و تمامی کسانی که در حوزه گردشگری سلامت صاحب نظر هستند، سامانه جامع گردشگری سلامت راه اندازی کرده ایم. او توضیح میدهد: برای رشد گردشگری سلامت و حفظ مزیت رقابت نسبی با دیگر کشورها، به یک نقشه راه جامع در این حوزه نیاز داریم. برای گردشگری سلامت باید یک استراتژی مشخص کنیم و این استراتژی تقویت یک نهاد حکمرانی و تعهد جمعی در معرفی یک برند و عرضه کیفیت خدمات درمانی است. در حوزه سلامت باید بهترین امکانات، خالیترین و مجهزترین بیمارستانها را شناسایی کنیم تا بتوانیم در کمترین زمان به نیاز توریستی که برای درمان به کشور وارد میشود، پاسخ بدهیم. هرچقدر این فرآیند تسهیل شود، میتوانیم شکافی که با کشورهایی مثل ترکیه، هند، تایلند و دیگر کشورهای گردشگری داریم، برطرف کنیم. هدف 6 میلیارد یورویی در گردشگری سلامت تدوین آیین نامه ها و مقررات مشخص می تواند کیفیت خدمات ارائه شده به بیماران داخلی و خارجی را تضمین کند. شجاعی درباره راه اندازی سامانه جامع گردشگری سلامت توضیح میدهد: با وجود این سامانه بسیاری از بی نظمی ها و ناهماهنگی های موجود از بین خواهد رفت. این سامانه علاوه بر ثبت و رصد دقیق خدمات، موجب می شود بیمار یا گردشگر درمانی با اطمینان بیشتری به خدمات رسمی و تأییدشده دسترسی پیدا کند و مراکز درمانی و حتی پزشکان موظف هستند، تحت نظارت وزارت بهداشت فعالیت کنند. برنده شدن در گردشگری سلامت، تعهد مشترک همه ذی نفعان است تا وزارت بهداشت را یاری کنند. در این زمینه نه تنها 6 میلیارد یورو بلکه در پایان برنامه هفتم، می توانیم افزایش درآمد بیشتری نیز در این زمینه داشته باشیم. در فروردین امسال نسبت به سال گذشته 47 درصد افزایش گردشگر داشتیم. او درباره کاهش این آمار به علت جنگ تحمیلی درماههای بعد آن میگوید: این میزان در اردیبهشت امسال 14 درصد افزایش یافت و در خرداد 52 درصد کاهش پیدا کرد. سازمان جهانی بهداشت، ایران را به دلیل ظرفیت های طبیعی، سلامت، بوم گردی و میراث فرهنگی در فهرست 20 کشور برتر گردش پذیر دنیا قرار داده است. این شناخت جهانی، فرصت مناسبی برای توسعه گردشگری سلامت و پایدار در کشور فراهم می کند. |