صفحه اصلی     اقتصادی     اجتماعی     سیاسی     ورزشی     بین الملل     RSS     تماس با ما  
چهارشنبه، 30 مهر 1404 - 09:26   
 آخرین خبرها
  کیهان: دولت پزشکیان سوسیالیست است/ چرا از دولت رییسی یاد نمی گیرند؟!
  آرسنال در 13 دقیقه نسخه اتلتیکو را پیچید؛ صعود اینتر و پاری‎‌سن‌ژرمن به صدر
  قصه تکراری قطعی برق و تأخیر در اورهال واگن‌ها
  چین هواپیمای نظامی 120 تنی با برد بین‌قاره‌ای می‌سازد
  تحلیل بیت‌کوین؛ وقت خرید طلاست یا کریپتو؟
 
- اندازه متن: + -  کد خبر: 49981صفحه نخست » آخرین اخبار    سه شنبه، 29 مهر 1404 - 23:05

چالش صبحگاهی مسافران: ماجرای گیر افتادن مردم در واگن‌های مترو تهران چیست؟


هر توقف طولانی، خرابی و اختلال در مترو تهران، داستانی از کمبود قطعات، ضعف مدیریت و فشار جمعیت نهفته است و پررنگ‌ترین تاثیر آن برهم خوردن نظم زندگی مردم است.

فرارو- اگرچه تهرانِ درحالِ خفگی نیاز به حمایتی از جنس کنار گذاشتن خودرو شخصی و تردد با وسایل نقلیه عمومی دارد اما چالش های متروسواری روزبه روز بیشتر می شود.

به گزارش فرارو، هرچه سن متروها بالاتر می رود، نفس آن ها در طول مسیر زودتر به شماره می افتد. نمونه آن نیز روز 29 مهر ماه است که صدها مسافر را در جاده گذاشت و حدود نیم ساعتی به حالت اغما رفت. همان لحظات بود که مدیر ارتباطات و امور بین الملل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه، ضمن عذرخواهی از شهروندان بابت تأخیر پیش آمده، گفت: تا زمان بازگشت سرویس به حالت عادی، همشهریان عزیز در صورت نیاز از سایر سامانه های حمل ونقل عمومی استفاده نمایند. صرف نظر از این که وسط اتوبان وسیله نقلیه عمومی دیگری پیدا می شود یا نه باید به گرفتاری های پیش آمده برای مردم اشاره کرد و علت تکرار اختلالات در مترو را بررسی نمود.

ماجرای خروج مردم از در اضطراری مترو چه بود؟

حوالی 8 صبح خطوط تلفنی شرکت ها و ادارات از تماس مکرر کارمندانی که بلاتکلیف در مترو گلشهر- تهران مانده بودند مشغول شد. اکثر آن ها به بالادستی خود اطلاع می دادند که گیر افتاده اند و با کمی تاخیر به محل کار می رسند. یکی از آن ها قسم می خورد که راست می گوید. بنابراین دست به دوربین شد و از ایستادن مترو فیلم گرفت تا برای مدیر بفرستد.

اما ظاهرا نیازی به این کار نبود چراکه کمی بعد، درهای اضطراری مترو باز شد تا مردم واگن ها را تخلیه کنند و ویدئوهای گرفته شده به سرعت به دست خبرگزاری ها رسید. آن ها تقریبا وسط اتوبان تهران-کرج بودند و هر کدام برای رسیدن به محل کارشان چالش های فراوانی پیش رو داشتند.

ویدئویی از سرگردانی مردم پس از خروج اضطراری از مترو

از آن سو، متروهای ساعات بعد نیز با تاخیر مواجه شده بودند و آغاز روز کاری مردم، مدام به تعویق می افتاد. کاملیا، یکی از مسافران، می گفت: وقتی هر مساله ای تبدیل به عاملی شود تا زندگی را از نظم طبیعی خارج کند، بدون شک تمام طول روز اضطراب خواهم داشت. این هم از امروز.

البته این مشکل مختص به کاملیا نبود. همین خرداد ماه بود که مدیر ارتباطات و امور بین الملل شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه گفت: در ماه خرداد تعداد مسافران مترو تهران به 24 میلیون و 682 هزار و 121 نفر رسید و در مجموع 40 میلیون و 914 هزار و 898 سفر به ثبت رسید. بنابراین خراب شدن مترو به معنای برهم خوردگی میلیونی سفر است. مساله در مورد کرج هم همینطور است و گاهی وضع وخیم تر می شود چراکه این سفری بین استانی ست. سال 1400 بود که رییس سازمان قطار شهری کرج گفت روزانه 100 هزار نفر مسافر میان کرج و تهران تردد می کنند و احتمالا در این سال ها بر تعداد مسافران افزوده شده.

اما دلیل خراب شدن مترو گلشهر- تهران چه بود؟ قطعی برق شبکه بالاسری مترو. اما این مساله برای مسافران کوچک ترین اهمیتی نداشت. آنان که از گرمای هوا و نبود تهویه مناسب جان به سر شده بودند فقط می خواستند سریع تر به مقصد برسند.

فرهاد، یکی از مسافران مترو، می گفت: تازه سرما خوردگیم خوب شده است و با برونشیت دست و پنجه نرم می کنم. صبح و عصر به قدری متروهای تندرو شلوغ است که فضایی برای نفس کشیدن نیست. مشاهدات میدانی نشان می دهد، مترو گلشهر در ساعات تندرو خود در حالی به کرج می رسد که صندلی های آن و برخی از فضاهای میانی پر است و صدها شهروند کرجی در حالی سوار مترو می شوند که باید در راهروها بایستند.

این در حالی است که سال های سال است مدیران مترو کرج در مورد این مساله صحبت می کنند. رییس سازمان قطار شهری کرج هم یکبار یادآور شده بود: خط متروی کنونی جوابگوی جابجایی این حجم مسافر نیست و در نهایت توان جابجایی 70 هزار مسافر را دارد، به همین دلیل خط سومی هم باید ایجاد شود.

چرا متروهای تهران مدام اختلال پیدا می کنند؟

اختلالات مکرر در متروی تهران و کرج نتیجه ترکیبی از مسائل فنی، مدیریتی، مالی و جمعیتی است که بر تجربه روزانه مسافران اثر مستقیم می گذارد. بخشی از قطارهای متروی تهران و کرج، به ویژه در خطوط پرتردد، از حد مجاز تعمیرات اساسی گذشته اند و بسیاری از آن ها نیازمند بازسازی هستند.

فرسودگی ناوگان و کمبود تعمیرات

چندی پیش کارکنان مترو در واکنش به صحبت های زاکانی، شهردار تهران، که ناوگان های تهران تعریف کرده بود گفته بودند: ایشان در گفتگوی ویژه خبری از شرایط فعلی تعریف کردند، اما ما مستقیم در کار هستیم و می بینیم ناوگان چه وضعیتی دارد. می دانیم که قطارها ما به شدت فرسوده هستند.

این فرسودگی باعث افزایش احتمال خرابی ناگهانی قطارها و توقف طولانی در مسیرها می شود و کمبود قطعات یدکی، ناشی از تحریم ها، تعمیرات اساسی را با تأخیر مواجه کرده است. پیش تر هم دبیر کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران گفته بود: به دلیل تلنبارشدگی اقدام ها که ناشی از تحریم های بین المللی است به نسبت برنامه چهارم تحول پیشرفت، عقب ماندگی قابل ملاحظه ای در تعمیر و نگهداری مترو تهران رخ داده است.

نکته این است در فروردین ماه سال جاری که اتفاق مشابه 29 مهر برای خط 5 مترو تهران افتاده بود کارکنان هشدار داده بودند: در شرایط گسستگی قطار، احتمال آسیب به مسافران بر اثر ضربات وارد شده به واگن ها وجود دارد. همچنین مسافرانی که بدلیل سانحه ی ایجاد شده در حریم ریلی تردد می کنند با احتمال برخورد به قطارهای عبوری نیز مواجه می شوند.

کمبود بودجه و تأخیر در توسعه

از طرفی تأمین بودجه کافی برای نگهداری تجهیزات، خرید قطارهای نو و توسعه زیرساخت ها همواره یکی از چالش های اصلی مترو بوده است تا جایی که در مورد اتفاق پیش آمده در 29 مهر رییس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران با انتقاد ازعدم تأمین بودجه تعمیرات خط 5 مترو، اختلال اخیر در مسیر تهران کرج را نتیجه بی توجهی به هشدارهای فنی وعدم اختصاص منابع مالی دانست. از طرفی دیگر رییس شورای شهر تهران نیز در واکنش به اختلالات اخیر مترو تهران گفت: باید اورهال و رسیدگی شوند ولی همیشه ممکن است اشکالات غیرقابل پیشبینی رخ دهد. وی در مورد بودجه 11 درصدی هم گفت: این بودجه برای اورهال است.

ناوگان مترو تهران در حال حاضر هزاران واگن کم دارد و بودجه غالباً صرف توسعه خطوط جدید می شود، در حالی که نگهداری خطوط موجود عقب می افتد. البته این مساله ای نیست که رویت نشده باشد. طبق گزارشی از ایمنا: پروژه تأمین 1071 واگن جدید با اعتبار 40 هزار میلیارد تومان در دستور کار قرار دارد، اما تحقق آن نیازمند هم افزایی مدیریت شهری، دولت و نهادهای بالادستی است. اما تا تامین نشدن واگن ها مشکلات ادامه دارد و این وضعیت باعث می شود که حتی اختلال های کوچک، مانند قطعی برق شبکه بالاسری، به مشکلات گسترده ای در روند حرکت قطارها منجر شود.

تقاضای زیاد و عرضه کم

به جز آن، فشار جمعیتی و ازدحام شدید مسافران نیز چالش دیگری است. روزانه میلیون ها سفر با مترو انجام می شود و در خطوط پرتردد، فضای کافی برای جابجایی راحت مسافران وجود ندارد. ازدحام وقتی با کمبود قطار و تأخیرها ترکیب می شود، باعث توقف طولانی در ایستگاه ها و تأخیر در آغاز سفرها می شود، تجربه ای که مسافران در ساعات شلوغی صبح و عصر با آن روبه رو هستند.

زینب، یکی از شهروندانی که هرروز با مترو به محل کار می رود، در مورد ازدحام جمعیت در مترو می گوید: گاهی متروهای داخل شهری چنان پرجمعیت هستند که نمی توانیم سوار شویم. مدام کسی فریاد میزند کمی بروید عقب تر تا جا شویم. اما مگر واگن مترو بادکنک است که کش بیاید؟

علاوه بر این، ضعف در طراحی و مدیریت شبکه مترو نیز بر این اختلالات می افزاید. کنترل و هماهنگی خطوط مختلف و مرکز کنترل شبکه های بزرگ مترو بسیار پیچیده است و محدودیت های موجود می تواند به بروز مشکلات عملیاتی منجر شود.

علاوه بر آن، خطاهای انسانی نیز گاه علت حوادث جدی بوده است؛ برای مثال اتفاقی که دی ماه 1400 در خط مترو گلشهر- تهران رخ داد هنوز فراموش نشده است. زمانی که دو مترو در منطقه چیتگر با یکدیگر برخورد کردند. این حادثه 22 مصدوم داشت. به گفته مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران، بررسی اولیه، نشان داده بود این حادثه به دلیل قطع شدن سیستم ATP (سیستم کنترل اتوماتیک قطار) رخ داده است و از آن به عنوان خطای انسانی یاد کردند.

   
  

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
عنوان:
نظر
  قبل از ارسال نظر آنرا ویرایش کرده و قواعد نگارش را در آن رعایت کنید.
لطفاً در مطالب خود اخلاق اسلامی و قوانین کشور را مد نظر داشته باشید.
نمایش نظرات کاربران در خبرها به معنای تایید آنها توسط سایت نیست.

  کد امنیتی:
 
قصه تکراری قطعی برق و تأخیر در اورهال واگن‌ها
  قصه تکراری قطعی برق و تأخیر در اورهال واگن‌ها
جعفر تشکری‌هاشمی، عضو شورای شهر، گفت: سال‌هاست تأکید کرده‌ایم که باید نسبت به رفع مشکلات برق بالاسری و اورهال واگن‌های خط پنج اقدام شود.
ببینید؛ مسابقه قایق‌سواری با کدوهای غول‌پیکر
  ببینید؛ مسابقه قایق‌سواری با کدوهای غول‌پیکر
برگزارکنندگان با استفاده از جرثقیل‌های مخصوص، کدوهای غول‌پیکر را با احتیاط به آب انداختند و سپس شرکت‌کنندگان داخل آن‌ها را خالی کرده و به قایق‌های رنگارنگ دست‌ساز تبدیل کردند.
بهبود کیفیت اینترنت تا پایان سال؟/ پوشش 75 درصدی 5G تا 1410
  بهبود کیفیت اینترنت تا پایان سال؟/ پوشش 75 درصدی 5G تا 1410
معاون امور رادیویی رگولاتوری گفت: تلاش می‌کنیم با رفع موانع پیش رو تا پایان سال جاری 15 درصد از جمعیت شهری کشور زیر پوشش فناوری 5G قرار بگیرند و اینترنت باکیفت نسل پنجم را به صورت محسوس تجربه کنند.
لورکوزن 2-7 پی‌اس‌جی: انریکه بای‌آرنا را به آتش کشید!
  لورکوزن 2-7 پی‌اس‌جی: انریکه بای‌آرنا را به آتش کشید!
پاری‌سن‌‌ژرمن با یک نمایش قدرتمندانه توانست بایرلورکوزن را در ورزشگاه بای آرنا با نتیجه 7-2 شکست دهد؛ سومین برد پیاپی تیم لوییس انریکه در لیگ قهرمانان اروپا!
ساعت بازی فوتبال استقلال - الوحدات اردن در لیگ قهرمانان آسیا
  ساعت بازی فوتبال استقلال - الوحدات اردن در لیگ قهرمانان آسیا
تیم فوتبال استقلال برای امیدوار ماندن به صعود از مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا 2، چاره‌ای جز شکست حریف اردنی خود ندارد.
ضربه آخر به صنایع؛ زمستان بدون گاز
  ضربه آخر به صنایع؛ زمستان بدون گاز
صنایع کشور پس از پشت‌سر گذاشتن ناترازی‌های برق در تابستان اکنون باید خود را آماده قطعی گاز کنند
تعقیب‌وگریز نفس‌گیر پلیس و 2 موبایل‌قاپ حرفه‌ای در پایتخت
  تعقیب‌وگریز نفس‌گیر پلیس و 2 موبایل‌قاپ حرفه‌ای در پایتخت
دو موبایل‌قاپ حرفه‌ای که در مناطق شمالی تهران بیش از 20 فقره سرقت انجام داده بودند، توسط مأموران پلیس پیشگیری پایتخت شناسایی و دستگیر شدند.
اظهار نظر شمخانی بعد از حواشی عروسی دخترش: همه سوار بر یک کشتی هستیم
  اظهار نظر شمخانی بعد از حواشی عروسی دخترش: همه سوار بر یک کشتی هستیم
ما همه سوار بر کشتی‌ای هستیم که شهدای انقلاب اسلامی به آب انداخته‌اند و حیف است که خدای ناکرده با اختلافات ما، در این کشتی نقطه ضعف و سوراخی پیدا شود.
طالبان جنگ/ چه کسی از نبرد میان دو همسایه شرقی ایران منفعت می‌‏برد؟
  طالبان جنگ/ چه کسی از نبرد میان دو همسایه شرقی ایران منفعت می‌‏برد؟
نبرد میان طالبان و ارتش پاکستان در مرز مشترک افغانستان و پاکستان از روز پنج‌شنبه 17 مهر پس از آنکه اسلام‌آباد عملیات هوایی برای هدف قرار دادن نورولی محسود،
کاسبی لایک و فالوور با اتهام اخلاقی یک بازیگر
  کاسبی لایک و فالوور با اتهام اخلاقی یک بازیگر
برای بسیاری از تولیدکنندگانِ محتوا، اتهام مطرح‌شده درباره سوپراستار سینما نه موضوعی حساس، اخلاقی و انسانی، بلکه فرصتی برای افزایش بازدید،
تهیه کننده فیلم قسطنطنیه: هنوز هیچ اتهامی علیه پژمان جمشیدی اثبات نشده!
  تهیه کننده فیلم قسطنطنیه: هنوز هیچ اتهامی علیه پژمان جمشیدی اثبات نشده!
در پی مطرح شدن اتهاماتی علیه پژمان جمشیدی، بازیگر مطرح سینما و تلویزیون، دکتر امین رضا چلبیانلو تهیه‌کننده فیلم «قسطنطنیه» و یکی از نزدیکان او با انتشار توضیحاتی به این موضوع واکنش نشان داد و درباره جزییات پرونده و شرایط فعلی شفاف‌سازی کرد.
انتقام وایکینگ‌ها از«F-35»؛ سوئد جنگنده نسل ششم می سازد
  انتقام وایکینگ‌ها از«F-35»؛ سوئد جنگنده نسل ششم می سازد
سوئد با آغاز پروژه «جنگنده تاکتیکی آینده»، به‌دنبال ساخت جانشینی برای گریپن و ورود به عصر نسل ششم جنگنده‌هاست؛ طرحی جاه‌طلبانه که می‌تواند این کشور کوچک شمال اروپا را دوباره در صف اول فناوری هوایی جهان قرار دهد.
  پربیننده ترین اخبار       
  تصویری تکان‌دهنده از یک فیل در میان زباله‌ها
  ادعای نتانیاهو: در 8 جبهه با ایران می‌جنگیم!
  رویترز: روسیه شرایط صلح را به‌طور خصوصی به آمریکا ارسال کرد
  زن خیانتکار منکر قتل شوهرش شد
  وزیر خارجه ترامپ هم به اسراییل می‌رود
  تفال به حافظ: قره العین من آن میوه دل یادش باد / که چه آسان بشد و کار مرا مشکل کرد
  با کدام ترازو می‌خواهیم حاشیه‌های عروسی دختر شمخانی را وزن کنیم؟
  جزییات مرگ دانش‌‏آموز 12 ساله شیرازی
  اعتراض وکلای بازیگر معروف به قرار بازداشت موقت
  ضربه آخر به صنایع؛ زمستان بدون گاز
  اظهار نظر شمخانی بعد از حواشی عروسی دخترش: همه سوار بر یک کشتی هستیم
  انتقاد علی مطهری از موضع دولت پزشکیان درباره حجاب/ اصلاح طلبان خوشحالند
  ترجیح شاه این بود که ما بیخود می‌‏گوییم/ روایتی از هوشنگ نهاوندی
  قیمت طلا امروز چهارشنبه 30 مهر 1404
  خطر برزگ «مکانیسم وعده» از نگاه آزادارمکی/ جامعه خشمگین هنوز زنده است
  طالبان جنگ/ چه کسی از نبرد میان دو همسایه شرقی ایران منفعت می‌‏برد؟
  ساعت بازی فوتبال استقلال - الوحدات اردن در لیگ قهرمانان آسیا
  جای خالی مهدوی کنی در جریان اصولگرایی
  حمید رسایی بی‌ادب است و غیرمستند حرف می‌زند؛ نقد هم بلد نیست
  قانونگذاری دستوری
© شبکه خبری سرنویس 1404

All rights reserved