سرقت چند روز گذشته از موزه لوور پاریس، همه نگاه ها را در سراسر دنیا به خود جلب کرده است، جایی که دزدان با ورود به گالری آپولون، در روز روشن چند قطعه از جواهرات تاریخی فرانسه را ربودند. این سرقت که تنها در چند دقیقه انجام شد و در سراسر جهان بازتاب یافت، بار دیگر پرسش هایی را درباره امنیت موزه ها، بازار خرید و فروش آثار فرهنگی و تاریخ سرقت های بزرگ از مجموعه های هنری برانگیخته است. به گزارش ایرنا، این گزارش مروری بر بزرگ ترین و مهم ترین سرقت های موزه ای به بهانه دزدیده شدن جواهرات ناپلئون بناپارت از پایتخت فرهنگ اروپا است. موزه ایزابل استوارت گاردنر، آمریکا در 18 مارس 1990 (27 اسفند 1368) در شهر بوستون، دو مرد با لباس مبدّل پلیس وارد موزه شدند، دست و دهان نگهبانان را بستند و 13 اثر از جمله تابلوهایی از رامبرانت، ورمیر و دیگر استادان بزرگ نقاشی را ربودند، کل عملیات دزدان، 81 دقیقه طول کشیده است. این سرقت بزرگ ترین دزدی هنری از نظر ارزش مادی در تاریخ معاصر ارزیابی می شود و ارزش تقریبی آثار بین 200 تا 500 میلیون دلار تخمین زده شده است، بیشتر آثار دزدیده شده، هنوز پیدا نشده اند. فریم های خالی آثار هنوز در موزه آویخته اند تا یادآور آثار ربوده شده باشند. موزه جایزه 10 میلیون دلاری برای بازگرداندن آثار تعیین کرده است.  خزانه سبز (Grünes Gewölbe) آلمان حدود 4:56 صبح 25 نوامبر 2019 (4 آذر 1398) در شهر درسدن، سارقان وارد موزه شدند. آنها قبل از ورود، در پل منتهی به موزه آتش سوزی به راه انداختند تا سیستم برق و هشدار موزه را مختل کنند، سپس با بریدن میله های پنجره ای وارد شدند. سارقان مسلح از تالار جواهرات قصر درسدن ده ها قطعه جواهر سلطنتی را با خود بردند که الماس سفید درسدن (Dresden White Diamond) با برآورد ارزش 9 تا 10 میلیون یورو در میان آن بود. الماس سفید درسدن در قسمت بالای این نشان قرار دارد ارزش رسمی جواهرات حدود 113 میلیون یورو است، اما برخی منابع ارزش فرهنگی آن را تا حدود یک میلیارد یورو برآورد کرده اند. از مجموع جواهرات دزدیده شده، موارد دارای نشان هنوز پیدا نشده است برخی متهمان این دزدی شناسایی و محاکمه شدند ولی بخش زیادی از جواهرات هنوز ناپیدا است. موزه هنر مدرن شهر پاریس (Musée d’Art Moderne de la Ville de Paris)، فرانسه مردی ملقب به مرد عنکبوتی در یکی از روزهای ماه مه سال 2010 (اردیبهشت 1389) با بالا رفتن از نمای بیرونی ساختمان وارد موزه شد و پنج نقاشی از پیکاسو، ماتیس، مودیلیانی و دیگران را دزدید. ارزش آثار ده ها میلیون یورو برآورد شد. این سرقت به دلیل جسارت دزد و نحوه ورود از نمای ساختمان بسیار خبرساز شد، زیرا نشان دهنده آسیب پذیری موزه های شهری در کشورهای توسعه یافته بود. جا به جایی قاب های خالی برای تحقیقات پس از دزدی بخشی از آثار در سال های بعد پیدا شد، اما سرنوشت برخی دیگر هنوز نامعلوم است. موزه کنست هال، هلند سارقان در جریان افتتاح نمایشگاهی از مجموعه ای امانی در روتردام 15 اکتبر 2012 (24 مهر 1391)، هفت اثر از پیکاسو، مونه، ماتیس و گوگن را ربودند.  ارزش آثار چند ده میلیون یورو تخمین زده شد. این سرقت نگرانی ها درباره امنیت نمایشگاه های موقتی را افزایش داد. در ادامه چند نفر بازداشت شدند و بخشی از آثار بازیابی شد. موزه ون گوگ، هلند هفتم دسامبر 2002 (16 آذر 1381)، در آمستردام، دو سارق از طریق بام و شکستن پنجره ها وارد موزه شدند و دو نقاشی از آثار اولیه ون گوگ را دزدیدند. تصویر دوربین مدار بسته از دزدی موزه ون گوگ آثار ون گوگ از گران ترین و ارزشمندترین آثار جهان و آثار هنری این موزه از مهم ترین دارایی های هنری جهان هستند. مراسم کشف آثار و جشن بازگشت به موزه آثار پس از چند سال در عملیات پلیسی پیدا شدند و این ماجرا سبب تقویت گسترده سیستم امنیتی موزه شد. سرقت های جیغ و دیگر آثار ادوارد مونک، نروژ (1994 و 2004) تابلو معروف جیغ دو بار هدف سرقت قرار گرفت: بار نخست در سال 1994 و بار دوم در سال 2004 همراه با نقاشی مدونا که هر دو اهمیت ویژه ای در آثار هنری معاصر دارند. آثار مونک نماد هویت فرهنگی نروژ هستند. تصاویر دوربین مدار بسته خیابان از دزدان 1994 وضعیت کشف: آثار پس از تحقیقات گسترده در سال های 1994 و 2006 بازیابی شدند، اما این سرقت ها ضربهٔ بزرگی به اعتبار موزه وارد کرد. موزه ملی عراق پس از آغاز جنگ عراق در سال 2003، موزه ملی این کشور در بغداد غارت شد و هزاران اثر باستانی بین النهرینی از سالن ها و انبارها به سرقت رفت. این سرقت یکی از بزرگ ترین فجایع فرهنگی قرن بیست ویکم بود؛ بخشی از میراث باستانی بشر از بین رفت یا به بازار سیاه راه یافت.  هزاران شیء در سال های بعد بازگردانده شدند اما بخش مهمی هنوز مفقود است. تلاش های بین المللی برای بازگرداندن اشیاء ادامه دارد اما مسیر دشواری بر سر راه است. موزه هنرهای مدرن، سوئد در شب هشتم نوامبر 1993 (17 آبان 1372)، سارقان از طریق سقف وارد موزه شدند و هشت اثر هنری از پابلو پیکاسو و جورج براک از موزه هنر مدرن استکهلم ربوده شد. ارزش آثار ربوده شده در آن زمان توسط موزه حدود 52 میلیون دلار آمریکا گزارش شد. بعضی از آثار بعدها بازیابی شدند، اما هنوز یکی یا چند اثر ناپدید هستند، مثلاً اثر Still Life از براک هنوز پیدا نشده است. بعد از این سرقت، موزه هزینه های امنیتی خود را بالا برد و بازسازی و بازنگری حفاظتی انجام شد، از نظر ارزش مادی، این سرقت یکی از بزرگ ترین موارد سرقت آثار هنری در دهه 1990 بود. موزه هنر، برزیل 20 دسامبر 2007 (29 آذر 1386)، در سائوپائولو حوالی ساعت 5 صبح سه نفر وارد موزه شدند، درب اصلی را با جک هیدرولیک باز کردند و شیشهٔ در دیگری را با اهرم شکستند و یک اثر از پیکاسو و یک اثر از پورتیناری را دزدیدند. تابلوی پیکاسو تا حدود 50 میلیون دلار آمریکا ارزش گذاری شده بود. تابلو پورتیناری نیز حدود 5 تا 6 میلیون دلار گزارش شده است. پرتره سوزانه بلوچ، اثر پیکاسو، موزه سائوپائولو، برزیل موزه سیستم هشدار یا سنسور حرکت نداشت؛ تنها چند دوربین داشت که تصویرشان واضح نبود. آثار چند هفته بعد 8 ژانویه 2008 در شهر فرِراز دو واسکونْسِلوس در حومه سائو پائولو پیدا شدند. باوجود بازیابی، این سرقت نشان دهنده ضعف های جدی در امنیت موزه ها بود. سرقت جواهرات از موزه لوور، فرانسه سارقان 19 اکتبر 2025 (27 مهرماه) در عملیاتی سریع و در روز روشن، با استفاده از بالابر وارد گالری آپولون شدند و در کمتر از هشت دقیقه چند جواهر سلطنتی را ربودند. یکی از آن ها، تاج زمردی ملکه اوژنی است که بعداً در خیابان پیدا شد.  هرچند ارزش مادی این سرقت کمتر از ماجرای گاردنر است، اما از نظر نمادین و سیاسی مسأله بسیار سنگین بود زیرا لوور یکی از مشهورترین موزه های جهان است و سرقت از آن، شوک بزرگی به فرانسه وارد کرد. تحقیقات ادامه دارد و پلیس فرانسه عملیات گسترده ای برای یافتن سارقان آغاز کرده است. |