فرزاد رنجبر، درباره بیست و یک گفت: این فیلم کوتاه یک دارم دلهره آور خانوادگی است که در فضای اعتیاد روایت می شود. این فیلم شانه به شانه ژانر وحشت زده است و از آن ژانر برای جذابیت بصری خود استفاده می کند. بیست و یک رابطه پدر و پسری است که قصه اش در بستر خانواده اتفاق می افتد اما کنش آن دلهره آور و پرتعلیق است. به گزارش ایرنا، رنجبر درباره ایده ساخت این فیلم عنوان کرد: من چندسال درگیر اعتیاد بودم و پس از آن در سمت درمانگر در این حوزه فعالیت کردم؛ بر این اساس اعتیاد دغدغه من بود و همیشه دنبال این هستم که در این باره فیلم بسازم. ایده فیلم در لحظه ای به ذهنم رسید و بخش گسترده ای از فیلم نامه را در دو روز نوشتم و این یک داستان تخیلی است. این کارگردان تصریح کرد: برداشت من از اعتیاد این است که آدم هایی که آن را تجربه نکرده اند نمی توانند عمق و تاریکی و تلخی اش را احساس کنند. بنابراین تلاش کردم تا در این قصه به عمق تاریکی اعتیاد و هولناکی آن نفوذ کنم. شاید نتوانستم به آن عمقی که در نظر داشتم برسم و آن تاریکی را نشان دهم اما می خواستم تصویری از اعتیاد را نشان دهم که نهیب زننده باشد. مخاطب این داستان همه آدم های در معرض اعتیاد هستند؛ بویژه کسانی که شاید سهل انگارانه با این مقوله برخورد می کنند. وی افزود: اعتیاد بیماری است و هرکسی درگیر آن است نمی تواند به راحتی از آن بیرون بیاید اما در نهایت تا خودش نخواهد نمی تواند آن را حل کند. رنجبر در پاسخ به این سوال که چالش های ساخت این اثر چه بوده است بیان کرد: بیست و یک دو بازیگر داشت که قصه روی کار آنان استوار است. باید بچه خاصی برای این نقش انتخاب می شد چون به هر بچه ای نمی شد اعتماد کرد؛ ضمن این که برای بازیگر نقش پدر هم مختصات خاصی مدنظر بود. به همین دلیل انتخاب بازیگر چالش بسیار مهمی برایم بود. وی تاکید کرد: از حدود 50 نفر که شناخته شده نبودند یا جایی دیده شده بودند تست گرفتیم و چند گزینه هم نسبتا مناسب بودند که من بر سرانتخاب شان مردد بودم تا این که حسین شهبازی اتفاقی به من معرفی شد و به نظرم رسید که او گزینه مناسبی است. از سوی دیگر علی نفیسی ورزشکار است و بدن ورزیده ای دارد. گزینه هایی بودند که این نقش را بازی کنند و دیگران اصرار داشتند آنها بازی کنند اما در بازیگری نفیسی چیزی می دیدم که به نظرم می رسید او برای ایفای نقش باورپذیرتر است و در نهایت هم به هدفم رسیدم. او در پاسخ به این که مهم ترین ویژگی فیلم کوتاه چیست، گفت: از ابتدا که فیلمسازی را شروع کردم می خواستم فیلمساز بلند شوم. فیلم کوتاه شاید مسیری باشد برای رسیدن به قالب بلند ولی این مدیوم هم برای من اصالت دارد. سینمای کوتاه برای من جذاب است و این که در زمانی کم قصه ای را روایت کنید و بر مخاطب اثرگذار باشید لذت دارد. قطعا زمانی که بتوانم فیلم بلند بسازم فیلم کوتاه نخواهم ساخت اما باز هم تاکید می کنم که قالب کوتاه برای من اصالت و جذابیت خود را تا همیشه حفظ خواهد کرد. بیست و یک به کارگردانی فرزاد رنجبر و تهیه کنندگی سیدمحمد هادی آقاجانی از آثار بخش ملی چهل و دومین جشنواره فیلم کوتاه تهران، داستان پسربچه ای است که در یک آزمون دشوار موظف می شود برای ترک اعتیاد پدرش 21 روز او را در اتاق حبس کند. این فیلم محصول سازمان اوج است و علی نفیسی، حسین شهبازی و سروشا سادات فاضلی در آن بازی کرده اند. |