فرارو- بمب افکن B-2 Spirit، معروف به "روح"، یکی از پیشرفته ترین هواپیماهای نظامی جهان است که توسط نیروی هوایی ایالات متحده برای عملیات استراتژیک پنهان کار طراحی شده. به گزارش فرارو، این هواپیما با طراحی بال پرنده (flying wing) خود، قادر به نفوذ در دفاع های هوایی پیشرفته بدون تشخیص رادار است. B-2 می تواند تا 18 هزار کیلوگرم مهمات هسته ای یا متعارف حمل کند و برد پروازی بیش از 11 هزار کیلومتر با سوخت گیری هوایی دارد. این پروژه بخشی از برنامه های محرمانه دوران جنگ سرد بود که هدف آن غلبه بر سیستم های دفاع هوایی شوروی سابق بود. تاریخچه طراحی B-2 به دهه 1970 بازمی گردد، زمانی که وزارت دفاع آمریکا (DARPA) تحقیقات بر روی فناوری های پنهان کاری را آغاز کرد. الهام اصلی از طراحی های پیشین شرکت نورثروپ، به ویژه بمب افکن های YB-35 و YB-49 بود که توسط جک نورثروپ، بنیانگذار شرکت نورثروپ، در دهه 1940 توسعه یافته بودند. این هواپیماها با ساختار بدون بدنه و دم، رادار کراس-سکشن پایینی داشتند، اما به دلایل سیاسی لغو شدند. جک نورثروپ در سال 1981 درگذشت، اما ایده بال پرنده او پایه B-2 شد. در سال 1979، برنامه بمب افکن فناوری پیشرفته (ATB) آغاز شد. شرکت نورثروپ (بعداً با ادغام در گرومن به نورثروپ گرومن تبدیل شد) به عنوان پیمانکار اصلی انتخاب گردید. هال مارکاریان، طراح ارمنی-آمریکایی و مدیر پروژه اولیه، در ژوئن 1979 اولین اسکچ های هواپیما را همراه با وسلی کرک کشید که شباهت زیادی به طراحی نهایی داشت.  این طرح از YB-49 الهام گرفته بود، اما با ساختار سبک تر، شش موتور (احتمالاً GE F404) و بدنه الماسی شکل برای خدمه و تسلیحات. کارشناسان پنهان کاری مانند ایر وآلند و جان کشن، و آیرودینامیست هانس گرلمن نیز در طراحی نقش داشتند. نورثروپ از تجربیات پروژه Tacit Blue (1979) برای تست سطوح منحنی، مواد کامپوزیت و پرواز با سیم استفاده کرد. در اکتبر 1981، طراحی نورثروپ/بویینگ بر طرح لاکهید/راکول غلبه کرد و پروژه B-2 نام گذاری شد. بویینگ، هیوز (حالا ریتیون) و وات به عنوان زیرپیمانکاران اصلی درگیر بودند. نوسیر گوادیا، یکی از طراحان اصلی سیستم پیشران و کاهش امضای حرارتی، نقش کلیدی داشت، هرچند بعداً به جاسوسی متهم شد. توسعه با چالش هایی مانند تغییر مأموریت از ارتفاع بالا به پایین، تأخیرها و هزینه های بالا روبرو بود. اولین رونمایی عمومی در نوامبر 1988 در پالمدیل کالیفرنیا بود و اولین پرواز در ژوییه 1989 انجام شد. ساخت B-2 در کارخانه ای بازسازی شده فورد در پیکو ریورا کالیفرنیا انجام شد، تحت امنیت شدید (کارکنان با تست دروغ سنج و شرکت های پوششی برای قطعات). نورثروپ گرومن 21 فروند تولید کرد (شامل نمونه های آزمایشی)، با هزینه متوسط 2٫13 میلیارد دلار به ازای هر هواپیما (شامل توسعه و تولید). اولین هواپیمای عملیاتی، "روح میسوری"، در دسامبر 1993 به پایگاه وایتمن تحویل شد و قابلیت عملیاتی اولیه در ژانویه 1997 حاصل گردید. تولید تا سال 2000 ادامه یافت و با پایان جنگ سرد، تعداد از 132 به 21 کاهش یافت. |