تویوتا در جستجوی حداکثر کارایی، خودروی مفهومی FT-Bh (مخفف Future Toyota B-segment Hybrid به معنای تویوتا هیبریدی آینده در سگمنت B) را در هشتاد و دومین نمایشگاه خودروی ژنو در اوایل مارس 2012 معرفی کرد. پیشرانه هیبریدی فوق سبک این کانسپت شامل یک موتور بنزینی دو سیلندر 1.0 لیتری (با سیکل اتکینسون) به همراه یک موتور الکتریکی متصل به باتری لیتیوم-یون بود. ابعاد این خودرو شامل طول 3.98 متر، عرض 1.69 متر، ارتفاع 1.40 متر و فاصله محوری 2.57 متر بود. تویوتا تلاش چشمگیری برای کاهش وزن این کانسپت انجام داد. مواد سبکی مانند فولاد با کشش بالا، آلومینیوم و منیزیم در ساخت بدنه استفاده شد که در نتیجه، وزن کلی خودرو به تنها 786 کیلوگرم رسید. آیرودینامیک نیز نقشی اساسی در این پروژه ایفا کرد و ضریب درگ FT-Bh به 0.235 کاهش یافت. دستگیره های کوچک درها، دهانه های ویژه در قسمت جلو، باله های خاص روی پره های چرخ، حذف آینه های جانبی بیرونی و استفاده از تایرهای باریک با مقاومت غلتشی کم، در دستیابی به این هدف مؤثر بودند. به لطف تمامی این ویژگی ها، مصرف سوخت FT-Bh در حدود 2.1 لیتر در هر 100 کیلومتر باقی ماند. در فضای داخلی، شاهد طراحی بسیار احساسی، سه نمایشگر اطلاعاتی، یک صفحه نمایش به عنوان آینه دید عقب و صندلی های بسیار نازک ریکارو بودیم. در نهایت، FT-Bh هرگز وارد مرحله تولید انبوه نشد، اما فناوری به کاررفته در آن برای مدل های آینده تویوتا بسیار کاربردی بود. منبع: عصر ایران |