افزایش اخیر قیمت خودروهای وارداتی و مونتاژی را نمی توان صرفاً به نوسانات نرخ دلار نسبت داد، زیرا در چند روز گذشته نرخ ارز تقریباً ثابت مانده است. عامل اصلی این جهش، بی ثباتی در سیاست گذاری و کمبود عرضه واقعی در بازار است. به گزارش ایران، بسیاری از شرکت های واردکننده هنوز خودروهای ثبت نامی را تحویل نداده اند و به دلیل پیچیدگی در روند ترخیص، خودروهای وارداتی کمتر از نیاز بازار وارد می شوند. این کمبود عرضه خود به تنهایی فشار روانی صعودی بر قیمت ها وارد کرده است. در بخش خودروهای مونتاژی نیز ابهام در قیمت گذاری کارخانه ها و تغییرات تعرفه قطعات CKD عامل مهمی است. شرکت های مونتاژکننده با استناد به افزایش هزینه های تولید، حتی بدون تغییر محسوس در قیمت ارز یا مواد اولیه، قیمت ها را بالا برده اند. بازار دچار رکود معاملاتی است و فروشندگان برای جبران کاهش حجم معاملات، حاشیه سود را افزایش داده اند. رشد قیمت در روزهای اخیر بیشتر ناشی از جو روانی، کمبود عرضه، تصمیمات غیرشفاف و تأخیر در عرضه خودروهای جدید است تا فاکتورهای اقتصادی پایه مانند دلار. به بیان ساده، بازار خودرو در حال حاضر از منطق اقتصادی فاصله گرفته و بیش از هر چیز، تحت تأثیر انتظارات و هیجانات مقطعی حرکت می کند. بررسی قیمت خودروها در هفته گذشته مخصوصاً سه روز انتهایی هفته نشان می دهد خودروهای داخلی کاهش نسبی قیمت داشته اند اما خودروهای وارداتی و مونتاژی افزایش قیمت عجیبی را تجربه می کنند. نمونه ای از جهش قیمتی، خودرو صفر سوزوکی جیمنی 5 در 1.5 لیتر است که در روز چهارشنبه 23 مهرماه 3 میلیارد و 600 میلیون تومان قیمت داشته، در حالی که روز قبل یعنی 22 مهرماه 3 میلیارد و 200 میلیون تومان بود؛ یعنی جهش 400 میلیون تومانی ظرف یک روز. با این وجود، در روز پنجشنبه 24 مهرماه یکی از پلتفرم های آنلاین فروش خودرو قیمت جیمنی را با کاهش 340 میلیون تومانی 3 میلیارد و 260 میلیون تومان اعلام کرد. قیمت شرکتی این خودرو نیز 2 میلیارد و 579 میلیون تومان است. خودرو وارداتی دیگر، ام جی 4ev، نیز طی سه روز اخیر نوسانات قیمتی شدیدی داشته و از 2 میلیارد و 900 میلیون تومان به 3 میلیارد و 200 میلیون تومان رسیده است. در چند روز گذشته، خریداران محصولات مدیران خودرو نسبت به افزایش قیمت محصولات این شرکت اعتراض داشته اند. شبکه یک صدا و سیما به افزایش بی رویه و گرانی محصولات این شرکت اشاره و عملکرد سازمان حمایت به عنوان نهاد زیرمجموعه وزارت صمت را مورد انتقاد قرار داد. سازمان حمایت در پاسخ اعلام کرده است: افزایش قیمت ها از ابتدای سال 1404 اعمال می شود و خریدارانی که خودروی خود را پیش از این تاریخ تحویل می گیرند، از پرداخت مبلغ اضافی معاف هستند. از سوی دیگر، استقرار شرکت در منطقه ویژه اقتصادی و افزایش تعرفه واردات خودرو و قطعات منفصله (CKD) از عوامل مؤثر در قیمت نهایی مصرف کنندگان است. |