مدیران اجرایی شرکت های خودروسازی و انرژی سبز غرب هشدار می دهند که صنعت تولید بسیار خودکار چین، به ویژه در زمینه خودروهای الکتریکی (EVs) می تواند به سرعت کشورهای غربی را پشت سر بگذارد. جیم فارلی، مدیرعامل فورد، ماه گذشته به نشریه ای گفت: ما در یک رقابت جهانی با چین هستیم، و این رقابت فقط در مورد خودروهای برقی نیست. اگر ما این رقابت را ببازیم، فورد هیچ آینده ای نخواهد داشت. برخی شرکت ها به طور کامل از ابتکارات جدید خود دست کشیده اند. اندرو فارست، بنیان گذار شرکت معدنی Fortescue، ادعا کرد که سفر اخیرش به چین باعث شد تلاش ها برای تولید داخلی پیشرانه های خودروهای برقی (EV Powertrains) را متوقف کند. او گفت: هیچ انسانی آنجا نیست، همه چیز رباتیک است. دیگر مدیران اجرایی نیز از بازدید از کارخانه های تاریک یاد کردند؛ مکان هایی که حتی نیازی به روشن ماندن چراغ ها ندارند، زیرا بیشتر کارها به صورت شبانه روزی توسط ربات ها انجام می شود. چرا چین اینقدر سریع خودکارسازی می کند؟ بر اساس آمارهای اخیر فدراسیون بین المللی رباتیک، چین به مراتب ربات های صنعتی بیشتری نسبت به کشورهای بزرگی همچون آلمان، ایالات متحده و بریتانیا مستقر کرده است. این اقدام صرفاً با هدف کاهش حاشیه سود از طریق خودکارسازی نیروی کار انسانی صورت نمی گیرد. رایان ویتون، تحلیلگر Bismarck Analysis، توضیح می دهد که چین با وجود مشکل قابل توجه جمعیتی، بخش تولیدی عمدتاً نیروی کار فشرده ای دارد. از این رو، آن ها به صورت پیشگیرانه می خواهند تولید را تا حد امکان خودکار کنند؛ نه به امید کسب حاشیه سود بالاتر (که رویکرد رایج در غرب است)، بلکه برای جبران کاهش جمعیت و کسب مزیت رقابتی. چین علاوه بر خودروهای برقی، در قالب یک برنامه ده ساله، تلاش گسترده ای را برای پذیرش هوش مصنوعی آغاز کرده تا آن را به موتور رشد کلیدی توسعه اقتصادی کشور تبدیل کند. برنامه فضایی این کشور نیز پیشرفت های عظیمی داشته و این امر نگرانی ها را در مورد پیشی گرفتن چین از ایالات متحده در بازگشت به ماه افزایش داده است. این علائم هشداردهنده اولیه از آینده ای تحت سلطه صنعت چین، به ویژه در بخش خودروهای برقی، به وضوح قابل مشاهده است. در حالی که ایالات متحده تدابیر حمایتی را برای محافظت از تولیدکنندگان داخلی و مقابله با رقابت شدید اعمال کرده، خودروهای برقی ساخت چین تأثیر قابل توجهی در اروپا گذاشته اند. سندر توردوآر، اقتصاددان ارشد در مرکز اصلاحات اروپا، می گوید: استقرار صحیح رباتیک می تواند بهره وری اقتصاد را به شدت افزایش دهد. اگر چین در این زمینه بسیار موفق است، ما نیز باید تلاش کنیم تا به سرعت عقب ماندگی را جبران کنیم، زیرا بسیاری از کشورهای اروپایی نیز مانند چین، با مشکل جمعیت سالخورده مواجه هستند. در حال حاضر، ایالات متحده با حفظ ممنوعیت ها علیه خودروهای برقی چینی، به نوعی سد دفاعی ایجاد کرده است. فارلی، مدیرعامل فورد، توضیح داد: واقعیت رقابتی این است که چینی ها، "گوریل 700 پوندی" صنعت خودروهای برقی هستند. او اعتراف کرد که شخصاً تجربه استفاده از محصولات چینی را داشته و افزود: من علاقه ای به صحبت زیاد در مورد رقبا ندارم، اما با شیائومی رانندگی می کنم. ما یکی از این خودروها را از شانگهای به شیکاگو آوردیم و من شش ماه است که با آن رانندگی می کنم و نمی خواهم آن را پس دهم. |